4"/10cm Auto front speakers 2-way of 3-way?

Pagina: 1
Acties:

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:13
Goedendag tweakers,

Ik ben benieuwd of een goede kwaliteit 2way (vb Alpine) per definitie een mooier geluid geeft dan een 3way, de 3way modellen 10cm versie zijn minder in aanbod voor zover ik tot nu toe vind bij de herkendbare merken.
Uitbreiden met speaker/tweeters/woofers is geen optie voor ons, we willen gewoon lekker helder rond geluidje, hebben voor ons zeer brede playlists *O*, en beperkte ruimte en budget.

Ik hoopte op wat advies of wellicht andere merken waar de ervaringen goed/tevreden over zijn.

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:56
Ik zou lekker voor 2 weg gaan. 3 weg voegt niks toe.

Om wat voor auto gaat het?
Komen ze in het dash of de deur?
Wat zit er nu in?
Wat voor radio zit er in?

Qua merken, ik heb goede ervaringen met ground zero. Maar met 10cm gaat het al geen heel complete ervaring worden...

[ Voor 68% gewijzigd door douwe.nl op 04-03-2026 22:34 ]

i7-4770 + R5850 → 9800X3D + 9070XT #Gamerdad

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
4cm is helaas te klein om in de lagere frequentiegebieden iets moois te maken.
Kun je écht geen grotere speakers ergens kwijt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:13
Dank voor jullie reactie, Nee het is wat het is.
Maar inmiddels al wat verder. Oude radio (pioneer DEH 1600UB) RMS 50.
Inbouw diepte (in totaal) niet meer dan 5.5-6cm, lastig inschatten wb afdekscreen van Renault kangoo 2003 dashboard.

Heb inmiddels ook begrepen dat ik moet kijken naar iig RMS niet hoger dan 50 en hoge sensivity van rond of liever hoger aan 90dB.

We luisteren niet zo hard muziek perce, maar staat gewoon lekker aan, soms ff lekker hard en meeschreeuwen. Maar wel graag mooi geluid basje midje hoogje, en als wat harder dan geen vervorming, basje mag dan minder laag bijv.

Kom ik op een aantal aantrekkelijke budget rond €50
(RMS / max / sensivity / ohm / Freq);

Alpine sxe 1025S (25W / 180W / 90dB /4 / 100Hz-20kHz
Focal acx 100, (30W / 60W / 88dB / 4 / 80Hz-21kHz)
Hertz dcx 100.3 (30W / 60W / 92dB / 4 / 70 Hz -21kHz
ground zero ook naar gekeken maar te hoge RMS, hoger dan 50, in de 10 cm series, ook wel diep wb inbouwen, wordt kritiek ben ik bang
JBL Stage3 427 wordt ook wel leuk bevonden met betere specs.dan de 2 hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door roycerolls op 04-03-2026 23:43 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor aankoopadvies hebben we Beeld en geluid koopadvies, dus daar heb ik je topic naartoe verplaatst.

Vul dan je topicstart zo uitgebreid mogelijk aan met dit format:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator