Vintage crossovers en hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Forfaxify
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hallo allemaal.

Ik weet niet precies waar ik moet beginnen en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Begin jaren 80 kocht mijn moeder een hifi-set of componentensysteem (ik weet niet precies hoe het heet, maar het bestond uit een versterker, cassettedeck, cd-speler, tuner en platenspeler) samen met een paar vloerstaande luidsprekers: de Sharp CP-7700.

Nu weet ik dat dit geen high-end spiekers zijn en misschien zelfs niet de moeite waard is om te upgraden/repareren. Maar ik heb ze nog steeds en ze werken en klinken niet eens zo slecht met vinyl. Dus ik dacht eraan om de condensatoren te vervangen, met name de oude elektrolytische. Mijn plan was om de waarden te bekijken, film caps te bestellen, ze te vervangen en klaar te zijn.

Een paar jaar geleden heb ik de tweeters vervangen omdat de oude kapot waren. Helaas wist ik toen nog niet veel van audio (hoewel het lijkt alsof ik er nog steeds niet veel van af weet) en heb ik de originele 6ohm drivers vervangen door een 8ohm drivers, waardoor blijkbaar de crossover frequentie veranderde. Mijn probleem is nu dus: hoe kan ik het crossover filter aanpassen voor een 8ohm tweeter, en hoe moet ik alles aansluiten? Ik wist namelijk niet hoe complex crossover filters kunnen zijn, en bij sommige drivers schijnen ze ook nog omgekeerd aangesloten te zijn en andere niet...

Er zijn 3 spoelen (1,20 mH, 0,47 mH en 0,22 mH)
Er zijn 3 condensatoren (10 µF, 3,3 µF en 1,5 µF)
Er is 1 weerstand van 1 ohm tussen de positieve hoofdingang en de middentoner en tweeter.

Ik kan geen schema vinden, maar ik denk dat ik het hier wel kan beschrijven als ik even goed naar de crossovers kijk.

Als foto's handig zijn, zal ik die hier uploaden.

Ik hoop dat dit niet te verwarrend is, en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik wil dit graag weer aan de praat krijgen, want dit is een van de weinige dingen die ik nog heb van vroeger.

https://hifi-wiki.com/index.php/Sharp_CP-7700

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Ik denk dat een paar foto's van het crossoverfilter het oplossen van het probleem makkelijker maakt.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Forfaxify schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:57:
Hallo allemaal.

Ik weet niet precies waar ik moet beginnen en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Begin jaren 80 kocht mijn moeder een hifi-set of componentensysteem (ik weet niet precies hoe het heet, maar het bestond uit een versterker, cassettedeck, cd-speler, tuner en platenspeler) samen met een paar vloerstaande luidsprekers: de Sharp CP-7700.

Nu weet ik dat dit geen high-end spiekers zijn en misschien zelfs niet de moeite waard is om te upgraden/repareren. Maar ik heb ze nog steeds en ze werken en klinken niet eens zo slecht met vinyl. Dus ik dacht eraan om de condensatoren te vervangen, met name de oude elektrolytische. Mijn plan was om de waarden te bekijken, film caps te bestellen, ze te vervangen en klaar te zijn.

Een paar jaar geleden heb ik de tweeters vervangen omdat de oude kapot waren. Helaas wist ik toen nog niet veel van audio (hoewel het lijkt alsof ik er nog steeds niet veel van af weet) en heb ik de originele 6ohm drivers vervangen door een 8ohm drivers, waardoor blijkbaar de crossover frequentie veranderde. Mijn probleem is nu dus: hoe kan ik het crossover filter aanpassen voor een 8ohm tweeter, en hoe moet ik alles aansluiten? Ik wist namelijk niet hoe complex crossover filters kunnen zijn, en bij sommige drivers schijnen ze ook nog omgekeerd aangesloten te zijn en andere niet...

Er zijn 3 spoelen (1,20 mH, 0,47 mH en 0,22 mH)
Er zijn 3 condensatoren (10 µF, 3,3 µF en 1,5 µF)
Er is 1 weerstand van 1 ohm tussen de positieve hoofdingang en de middentoner en tweeter.

Ik kan geen schema vinden, maar ik denk dat ik het hier wel kan beschrijven als ik even goed naar de crossovers kijk.

Als foto's handig zijn, zal ik die hier uploaden.

Ik hoop dat dit niet te verwarrend is, en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik wil dit graag weer aan de praat krijgen, want dit is een van de weinige dingen die ik nog heb van vroeger.

https://hifi-wiki.com/index.php/Sharp_CP-7700
Als je een tweeter van 6 ohm wisselt voor 8 ohm, gaat de crossover frequentie omlaag voor de tweeter. Dan krijg je een kleine bult in het midhoog, kan best storend klinken. Opgevallen?

Om dat te corrigeren moet je de waarde voor die condensator met 6/8 = 0,75 vermenigvuldigen. Maar ja, welke is het.De 1,5 uF zal het niet zijn, want dat geeft een 17 KHz high pass (met 6ohm). 3,3 uF geeft 8KHz, ook erg hoog als crossover frequentie. De 10 uF geeft 2650 Hz als high pass, klinkt redelijk. Dat zou hem goed kunnen zijn. Maar welke is dan van de middentoner? Die zal toch ook een high pass hebben.

Foto van boven en onderzijde filter? Waar je echt goed de banen op kan zien. Dan kom je er misschien nog uit zonder onderdelen los te solderen als test.