Share, public, user en prive maken onder Samba (Raspberry)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-03 15:47
Goedemiddag,

Heb op dit forum gezocht voor soortgelijke scenario's maar kon er niet een vinden die op veel raakvlakken overeen komt

Denk dat er sowieso veel raakvlakken overeen komen met iedere distro van Linux, maar hoe dan ook, hier is de vraag:

Ik "zie" mijn shares gewoon onder Windows 11, kan er ook ingaan.

Ik kan via ssh inloggen op mijn Raspberry pi die ik heb gemaakt met Raspberry pi imager, een gebruiker die ik daar maakte heet (voor dit voorbeeld) "sambauser"

Samba heb ik geinstalleerd en geconfigureerd shares in de samba config file:
[All]
comment = Root van alles
path = /
writeable = yes
guest ok = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777
force user = root
public = yes

Met bovengenoede share kom ik dus in de root van het OS en kan ik daar bv een map maken onder \\NAS\All\media. Dit doe ik onder Windows 11.

Ik maak dan aparte shares voor aparte mappen, bv:
[Backup]
path = /media/hdd/Backup
writeable = yes
guest ok = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777
force user = root
public = yes

Zoals je kunt zien, het staat volledig open, maar liefst had ik dit wat veiliger willen hebben, sterker nog: per map zelf instellen wat de rechten zijn van iedere gebruiker.

Dit heb ik zelf al geprobeerd:
sudo useradd sambauser
sudo passwd sambauser

sudo chown -R sambauser /media/hdd/prive

[Private]
path = /media/hdd/prive
valid users = sambauser
read only = no
browseable = yes

Dit leek in de 1ste instantie te lukken, alleen de "sambauser" kon in de map met ingestelde ww. Bij het maken van een volgende user ging dit echter mis, onder Windows 11, bleef Explorer diverse keren hangen als ik de map probeerde in te gaan, zo sterk dat een reset van Windows 11 nodig was.

Nu is mijn vraag simpel:

Hoe maakt ik shares, users met wachtwoorden per ge-sharde map. Einddoel is: een overzicht van shared die voor ieder is ingesteld: voor mijn partner "haar naam" met daar een ww aan gekoppeld. Ik dacht dus zelf aan 9 shares (ongeveer) waarvan er sowieso 2 prive zijn (voor mijn partner en ik) en andere mogen publiekelijk toegankelijk zijn maar liefst wel met een wachtwoord en dus niet zoals boven altijd met "root" privileges

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sowieso zijn de opties 'force user = root', 'create mask' en 'directory mask' met 0777 sterk af te raden. Met de eerste ben je in principe 'god' en kan je zelfs heel /usr weg smijten. Met het andere wordt alles als executable en voor alle gebruikers volledig open gegooid. Je private share die je erna hebt gemaakt boeit dan niet meer, want je deelt al een bovenliggende map met wereldwijde rechten.

Hoe je het wel goed moet doen, staat eigenlijk al in het config bestand onder de share '[home]'. Er is verders online enorm veel te vinden, dus probeer eerst even wat zelf te maken met beperkte rechten op een share en kom dan terug als je nog ergens tegenaan loopt. Wel een tip, als je een map beperkt, op het file system, voor een specifieke gebruiker, is het nog wel noodzakelijk dat de gebruiker waar Samba zelf als daemon onder draait (en die zou unprivileged moeten zijn!) de map in mag. Het hoeft niet verder te kunnen, daar authenticeer je immers voor.

Commandline FTW