Gat boren in dragende muur tbv afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:36
Wij vervangen de keuken en moeten nog een besluit maken over de afzuiging. We nemen een schierkookeiland waar de kookplaat zich bevindt. We plaatsen de keuken zelf, alleen vind ik de afzuiging nog wel een uitdaging. Ik heb twee opties bekeken:

Optie 1: Afzuiging in de kookplaat. Via de muur naar de garage toe en dan aansluiten op de oude afzuigingspijp. Hierbij moet ik dus door een dragende muur heen + het gat zou dan loodrecht onder (240 cm onder) een stalen drager waar de muur op ligt van de bovenverdiepingen komen te zitten. Na de drager begint de uitbouw die tien jaar na de originele bouw van het huis pas geplaatst is.

De afzuiging in de kookplaat heeft een 150mm gat nodig en ik weet niet of dan teveel de integriteit van de muur beschadig. De muur is zo'n 40cm dik (gemetseld incl. 16cm steenwol).

Optie 2: Een koof met plafondafzuigkap, maar dat heeft niet onze voorkeur, omdat het licht wegneemt en esthetisch iets minder fraai is.

Afzuiging met recirculatie willen we bij grote voorkeur niet.

Is er iets te zeggen over de doorvoer? Is een 150mm gat 240cm onder de doorvoer mogelijk zo recht onder een stalen drager in een dragende muur? Of lijdt de integriteit van de muur hier teveel onder en haal ik mij mogelijk constructieve problematiek op de hals?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MFQTG-KR05kNk3FkNk6M7cW6Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJCTnse24aXXzZDoESleFGms.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 04-03-2026 14:56 ]

Alle reacties

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:11

Esumontere

Floep, banaan.

Misschien een vervelende vraag, maar waarom wil je geen hercirculerende afzuigkap? Het scheelt ruimte en een hoop energie (een klassieke afzuigkap zuigt in de winter een hoop warme lucht je huis uit), en tegenwoordig zijn de plasmafilters zo goed dat je geen last hebt van vervelende luchtjes...

Plus, je hoeft geen gat de boren in een dragende muur.

[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 04-03-2026 14:57 ]

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:57
Wat is je vraag? Of het constructief / bouwkundig kan? Antwoord: ja.

De diameter etc. zal je moeten afstemmen met je keukenboer. Afhankelijk van het materiaal van de gevel kan je zelf een gat zagen, of anders een klusjesman / aannemer / de keukenboer het laten doen.

• Belecthor
Esumontere schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:49:
Misschien een vervelende vraag, maar waarom wil je geen hercirculerende afzuigkap? Het scheelt ruimte en een hoop energie (een klassieke afzuigkap zuigt in de winter een hoop warme lucht je huis uit), en tegenwoordig zijn de plasmafilters zo goed dat je geen last hebt van vervelende luchtjes...
Ja, dit wordt afgeraden ivm de nieuwe inzichten omtrent fijnstof icm recirculatiefilters. Zo'n filter kan nooit de (ultra)fijnstof goed opvangen en de zuigkracht van een recirculatie afzuigkap is altijd minder dan een afzuigkap naar buiten. Ook houd je meer kookvocht in je huis, want dat wordt niet afgevoerd. Het is vooral noodzakelijk ivm de BENG en nieuwbouw, maar dat hebben we niet (bj 2010 en Type C ventilatie), Voor de luchtkwaliteit in huis is het echt niet goed en dat is me dierbaarder dan warmteverlies.

Maar je hebt gelijk: het zou het probleem qua gaten boren wel oplossen.
_Teq_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
Wat is je vraag? Of het constructief / bouwkundig kan? Antwoord: ja.

De diameter etc. zal je moeten afstemmen met je keukenboer. Afhankelijk van het materiaal van de gevel kan je zelf een gat zagen, of anders een klusjesman / aannemer / de keukenboer het laten doen.
Ik zal m'n vraag even wat beter formuleren in de OP, maar dat is idd mijn vraag. We plaatsen de keuken zelf, maar vanwege de dikte van de muur laten we het gat boren. De reden van de vraag is dat een kennis van mij bouwkundige is en zei dat zo'n gat wel een risico is.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:11

Esumontere

Floep, banaan.

Belecthor schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Ja, dit wordt afgeraden ivm de nieuwe inzichten omtrent fijnstof icm recirculatiefilters. Zo'n filter kan nooit de (ultra)fijnstof goed opvangen en de zuigkracht van een recirculatie afzuigkap is altijd minder dan een afzuigkap naar buiten. Ook houd je meer kookvocht in je huis, want dat wordt niet afgevoerd. Het is vooral noodzakelijk ivm de BENG en nieuwbouw, maar dat hebben we niet (bj 2010 en Type C ventilatie), Voor de luchtkwaliteit in huis is het echt niet goed en dat is me dierbaarder dan warmteverlies.

Maar je hebt gelijk: het zou het probleem qua gaten boren wel oplossen.

[...]

Ik zal m'n vraag even wat beter formuleren in de OP, maar dat is idd mijn vraag. We plaatsen de keuken zelf, maar vanwege de dikte van de muur laten we het gat boren. De reden van de vraag is dat een kennis van mij bouwkundige is en zei dat zo'n gat wel een risico is.
Kook je op gas? Zo nee: welk ultrafijnstof?

Daarnaast zijn koolfilters inderdaad niet goed in staat om fijnstof af te vangen, plasmafilters zijn dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 04-03-2026 15:16 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44

Croga

The Unreasonable Man

Esumontere schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:14:
Gewoon van het koken, bakken, braden, wokken....
https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/
In het algemeen ontstaat de meeste fijnstof bij het braden van vlees en het wokken van groenten. Het maakt daarbij niet uit of je op gas of elektrisch kookt.

[ Voor 21% gewijzigd door Croga op 04-03-2026 15:18 ]

• Belecthor
[...]

Daarnaast zijn koolfilters inderdaad niet goed in staat om fijnstof af te vangen, plasmafilters zijn dat wel.
Nee, inductie, maar van braden en dergelijke komt veel fijnstof vandaan. Recirculatie doet niet zoveel met het verlagen van de fijnstof in de ruimte, zie ook onderzoek van TNO (https://publications.tno....o/jacobs-2020-gasloze.pdf)

Maar ik zou liever geen discussie willen over recirculatie, omdat we dat bij voorkeur niet willen.

Ik zoek meer een antwoord op de vraag of het mogelijk is dat gat daar te plaatsen of dat een koof erboven wat verstandiger is.

[ Voor 18% gewijzigd door Belecthor op 04-03-2026 15:27 ]

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:02
[...]

Dit is niet de vraag van TS. Dat jij fan bent van recirculatie betekent niet dat iedereen dat hoeft te zijn ;)

Een gat van 150 (of wat meer) mm doorsnede in een dragende muur is geen probleem. Alleen begrijp ik je omschrijving niet i.c.m. het plaatje. Je wilt het gat liever niet helemaal bovenin een muur, strak onder het plafond. Verder is het niet zo'n probleem.

• Belecthor
BBBrt schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Dit is niet de vraag van TS. Dat jij fan bent van recirculatie betekent niet dat iedereen dat hoeft te zijn ;)

Een gat van 150 (of wat meer) mm doorsnede in een dragende muur is geen probleem. Alleen begrijp ik je omschrijving niet i.c.m. het plaatje. Je wilt het gat liever niet helemaal bovenin een muur, strak onder het plafond. Verder is het niet zo'n probleem.
Oke dank! De drager zit in het plafond op 260/270cm hoogte vanaf de vloer. We willen graag het gat maken op 20cm hoogte vanaf de vloer, zodat het gat achter het keukenkastje zit (de kopse kant van het kookeiland die tegen de muur aan staat).

• BBBrt
Belecthor schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Oke dank! De drager zit in het plafond op 260/270cm hoogte vanaf de vloer. We willen graag het gat maken op 20cm hoogte vanaf de vloer, zodat het gat achter het keukenkastje zit (de kopse kant van het kookeiland die tegen de muur aan staat).
Ik snap alleen niet waarom er een drager (/ligger) op de wand zou liggen. De muur tussen keuken en garage is 40 cm dik en dragend (zeg je). Dan kunnen de wanden van de verdiepingen erboven toch gewoon daarop afdragen?

• Belecthor
BBBrt schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Ik snap alleen niet waarom er een drager (/ligger) op de wand zou liggen. De muur tussen keuken en garage is 40 cm dik en dragend (zeg je). Dan kunnen de wanden van de verdiepingen erboven toch gewoon daarop afdragen?
Waar die ligger ligt zat voorheen de oude dragende buitenmuur. Deze is verwijderd, omdat er een uitbouw is geplaatst. Deze loopt de keuken in via het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDHQzORoIHIJbhziUqNviAOh3tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIvsMLIGWOhvfsonKobEgW8X.png?f=fotoalbum_large

• BBBrt
Ah, zo. Ik zat in de verkeerde richting te denken :)

Dan is het al helemáál geen probleem. Zo laag is de meest gunstige positie en zo'n gat doet niets voor de draagkracht o.i.d. Boor ze! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb de afvoer van mijn Bora afzuigkap direct door de buitenmuur naar buiten laten gaan, ik had ook niet zo'n zin in recirculatie, en het is een stukje van niets. Zo'n gat door een dragende muur kan prima. Zolang je er niet een heleboel naast elkaar maakt natuurlijk.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59
Zeker een rond gat kan zonder enig probleem. Je kan het met een (gehuurde) grote-gatenboor doen of in een cirkel kleine gaatjes boren en dan met hamer en beitel het binnenwerk eruit tikken.
Persoonlijk zou ik ook gaan voor afvoer naar buiten. De plasmafilters zijn stervens duur en moeten elk jaar vervangen worden en kookvocht wordt weer de ruimte ingeblazen.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-03 14:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

vogelmans schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:02:
Zeker een rond gat kan zonder enig probleem. Je kan het met een (gehuurde) grote-gatenboor doen of in een cirkel kleine gaatjes boren en dan met hamer en beitel het binnenwerk eruit tikken.
Heb je wel eens een gat geboord van 150mm door twee lagen baksteen? Ik wel, ik heb zelf een handkernboormachine en diamantboor. Het is hard werken kan ik je vertellen, zeker als je niet dagelijks op de bouw zit maar achter een bureau. Het gaat altijd langzamer dan je denkt.

Kleine gaten boren met een 50cm lange steenboor en dan alles netjes uitbeitelen gaat je meerdere uren zware arbeid kosten en gaat rommelig worden. Het makkelijkste en minst inspannend is een kernboormachine op geleiderails huren. Die kun je precies op hoogte stellen en je weet zeker dat je een recht gat boort. Een handkernboormachine en diamantboor weegt wel wat kilootjes. Die moet je dus gedurende het boren continu tillen en zelf kijken of het gat recht gaat.

Je kan ook niet zo maar starten op een punt op de muur, de boor gaat dan alle kanten op. Ik schroef meestal een plankje op de muur met een voorgezaagd rond gat waar de diamantboor precies invalt. Daarna is het in principe goed te doen, maar als je niet regelmatig krachttraining doet in de sportschool dan zal je het de volgende dagen nog wel voelen. En goed oppassen dat je de boor dus recht blijft houden. Als 'ie te zwaar wordt en je laat hem een beetje zakken, dan wil de boor nog wel eens happen en plotseling stil staan. Daar hebben mensen meer dan eens vingers of polsen door gebroken, doordat het zij-handvat van de boormachine dan ineens een keiharde ruk geeft.

Ergo, het is goed zelf te doen, het liefst met een kernboormachine met geleiderails. Daarmee kan vrijwel iedereen een keurig gat boren. Met een handkernboormachine wordt het al wat avontuurlijker, maar met de nodige voorzichtigheid ook nog goed te doen. En als je het geld er voor over hebt, dan kun je uiteraard een bedrijf hiervoor laten komen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:36
Nou als je evt constructietekeningen hebt is dat nog beter. Soms moeten deze liggers voor een aanbouw/uitbouw op een zogehete penant geplaatst worden (soort paal waarop dus de stalen balk rust. kan ook van staal zijn of gemetseld). Als dat hier het geval is, zaag je daar nu precies een gat in...

• BBBrt
Murkmans schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:59:
Nou als je evt constructietekeningen hebt is dat nog beter. Soms moeten deze liggers voor een aanbouw/uitbouw op een zogehete penant geplaatst worden (soort paal waarop dus de stalen balk rust. kan ook van staal zijn of gemetseld). Als dat hier het geval is, zaag je daar nu precies een gat in...
100% zeker dat dat hier niet zo is. Als de muur daadwerkelijk 40 cm draagmuur is tenminste :p

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59
DexterDee schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:47:
[...]

Heb je wel eens een gat geboord van 150mm door twee lagen baksteen? Ik wel, ik heb zelf een handkernboormachine en diamantboor. Het is hard werken kan ik je vertellen, zeker als je niet dagelijks op de bouw zit maar achter een bureau. Het gaat altijd langzamer dan je denkt.

Kleine gaten boren met een 50cm lange steenboor en dan alles netjes uitbeitelen gaat je meerdere uren zware arbeid kosten en gaat rommelig worden. Het makkelijkste en minst inspannend is een kernboormachine op geleiderails huren. Die kun je precies op hoogte stellen en je weet zeker dat je een recht gat boort. Een handkernboormachine en diamantboor weegt wel wat kilootjes. Die moet je dus gedurende het boren continu tillen en zelf kijken of het gat recht gaat.
De kleine gaten methode heb ik zelf ooit gedaan voor mijn luchtafzuiging door binnen- en buitenmuur.
Eerst een centergat door beide muren en dan eerst binnen het gat maken en daarna buiten. Het is wat werk maar met een goede steenboor is het goed te doen. Baksteen is niet zo hard, beton is een heel ander verhaal.
Murkmans schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:59:
Als het een stalen paal is dan kom je daar niet doorheen en heb je dat zo in de gaten. Als het steen of beton is maakt het niet uit want de krachten worden verdeeld over de zijkanten van het gat, het is maar doorsnee 15 cm.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:44
Overweeg wel om zoiets te plaatsen nu je toch bezig bent:
https://afzuigkap.nl/thermobox-150-naber-1680/

Ik heb hem in het kanaal van de douche ventilatie en volgens mij werkt het goed, afzuigkap staat nog op de planning om ook eentje te plaatsen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Je kan ook niet zo maar starten op een punt op de muur, de boor gaat dan alle kanten op. Ik schroef meestal een plankje op de muur met een voorgezaagd rond gat waar de diamantboor precies invalt. Daarna is het in principe goed te doen, maar als je niet regelmatig krachttraining doet in de sportschool dan zal je het de volgende dagen nog wel voelen. En goed oppassen dat je de boor dus recht blijft houden. Als 'ie te zwaar wordt en je laat hem een beetje zakken, dan wil de boor nog wel eens happen en plotseling stil staan. Daar hebben mensen meer dan eens vingers of polsen door gebroken, doordat het zij-handvat van de boormachine dan ineens een keiharde ruk geeft.

Ergo, het is goed zelf te doen, het liefst met een kernboormachine met geleiderails. Daarmee kan vrijwel iedereen een keurig gat boren. Met een handkernboormachine wordt het al wat avontuurlijker, maar met de nodige voorzichtigheid ook nog goed te doen. En als je het geld er voor over hebt, dan kun je uiteraard een bedrijf hiervoor laten komen.
Ik had al gauw in de gaten dat kopen goedkoper was dan uitbesteden of huren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_f9q6w6UrJypDfYjemKd4_GzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQxDmgbWUvz6RYj2EmPCk7H0.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat was in de tijd dat ik nog wel eens ex btw ;)
Wp wpb en airco's installeerde.
Tegenwoordig ligt dat spul stof te vangen.

Je moet wel weten waar je mee bezig bent en enige vorm van gevoel bij dat spul hebben anders blijf je er beter van af.
Was hier ook meestal een plankje op de muur of in de vloer even sturen met je voeten om een begin te maken.

Heb je nog nooit zulk spul beet gehad en gaat het maar om één gar dan zou ik zeggen laat het lekker doen, dan ben je mischien 200 euro kwijt voor dat gat maar heb je verder geen risico's.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Thomaskik
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

Ik zit in de installatietechniek en moet zeggen dat je hier wel erg overdrijft hoor.
Een gat van 160mm (altijd iets groter boren dan de buis die je doorvoert) op een hoogte van nog geen 30cm van de vloer is echt niet moeilijk om te boren met een diamantboor, ook niet voor de doe het zelver. Zolang je de tijd maar neemt een de boor zijn werk laat doen.

@Belecthor huur een diamantboor van 160mm bij Boels (kost voor een dag nog geen €60.-) hier krijg je een statief bij om makkelijker te boren. Ikzelf vind daarentegen fijner werken om vanuit de losse hand te boren.

Op je knieën voor de buitenmuur gaan zitten en met een klein beetje afschot naar buiten (dus vooral niet zoals hierboven gezegd, kaarsrecht) het gat in de muur boren.
Spiralietbuis 150mm door de gevel steken.
Beide zijden van de doorvoer afkitten met siliconenkit.
Aan de buitenzijde een gevelrooster plaatsen met een terugslagklep.

Allerbelangrijkste = neem de tijd, laat de boor zijn werk doen (en vooral geen rare plannen uitvoeren met meerdere kleine gaten boren en de rest uitkappen...)
Pagina: 1