Wasmachine aansluiten badkamer oud Amsterdams appartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• anouk.koch
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 04-03 17:30
Mijn vraag
Ik ben mijn wasmachine vervangen in mijn badkamer. Ik heb een jaren 30 woning in Amsterdam, dus alles is vrij oud. Nu wil ik de wasmachine op dezelfde manier aansluiten als de vorige, maar er komt plots geen water meer uit de kraan. Buren hebben geen water afgesloten, en ik schijn de noot niet te kunnen kraken wat er gebeurt is. Onderaan de kraan zijn nog 2 draaiknoppen, maar als ik die open/dicht zijn nog steeds geen effect.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik de toevoerslang van de wasmachine eraan koppel en dan de kraan open zet, hoor ik ook geen water eruit komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2O_VhYqNXnyJGA9GW9ov7mBrac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70BAgdWZmmAxHMMczDPFT686.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjuEMMU4JBCYgBn865ir1pvZ5kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3iYPD17CI3Nr3QraNiE8N0W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door anouk.koch op 04-03-2026 13:18 . Reden: foto's toevoegen ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
foto van de kraan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• anouk.koch
zojuist toegevoegd :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:05

orf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdYOhZZXNE8FmJc-cWfSvkC_jqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ogpj3GYqgfcIfQyEWziyfM3p.png?f=user_large

Dit is ook een stopkraan. Kan het zijn dat die dicht staat?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg12IaaEAgNdbEA2sX3ZH9mp0cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MrBeAvrd9e34WH2x4eENuJdt.png?f=fotoalbum_large
Deze ook geprobeerd, dat is ook een stopkraan :)

[edit]Spuit 11 :+

Overigens zou uit het rechtse kraantje onder (zwart wieltje) water moeten komen als je die open draait. Zo niet, zal je verder up stream moeten zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 04-03-2026 13:28 ]

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-03 08:51
anouk.koch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:17:
Als ik de toevoerslang van de wasmachine eraan koppel en dan de kraan open zet, hoor ik ook geen water eruit komen.
Heeft de wasmachine een waterslot in de slang? Zo ja, dan zal je denk ik weinig tot geen water horen stromen na aansluiten en open draaien van de kraan.

Hopelijk overbodig, maar omdat je het niet expliciet genoemd hebt: heb je de kraan al open gedraaid zonder een slang eraan? :)

• anouk.koch
beide dank voor jullie reactie! Ik ga e.e.a. uitproberen vanavond. IK heb inderdaad al wel de kraan open gedraaid zonder een slang eraan, en dan komt er niks uit :). Maar, de afgelopen 2 jaar heb ik de kraan gewoon gebruikt, dus eerder kwam er wel gewoon water uit.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:31
Ik denk dat het binnenwerk van de kraan vast zit, juist omdat die kraan nooit dichtgedraaid word. Dus binnenwerk van de koperen eruit draaien (nadat je de hoofdkraan hebt dichtgedraaid) en op zoek naar een vervanger als dat binnenwerk niet meer soepel draait. Voor de nieuwe (ik denk dat dat de schuldige is) is het beter, als die het ook niet doet die in zijn geheel te vervangen (zorg wel voor teflontape dat er in de juiste richting omdraait met voldoende windingen anders zal die gaan lekken)

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:53
Ik verwacht dat het de wasmachine kraan zelf is. Als ik het goed begrijp heb je die dicht gedraaid. Nieuwe slang op aangesloten. En toen weer open gedraaid zonder effect. Die zou ik dus als 1e vervangen. Die dingen gaan muurvast zitten en is nu kapot gedraaid.
Ipv teflontape kan je ook Loctite 55 gebruiken. Is makkelijker dan teflontape en kan je zelfs naderhand nog een beetje stellen. Bij teflontape moet je dan weer opnieuw beginnen. Mogelijk is nu ook een stop kraantje defect maar ik verwacht dat die dan eerder gaan lekken.

[ Voor 25% gewijzigd door LtApocalypse op 04-03-2026 19:55 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57

timovd

Voorsprong door techniek

Toevoer komt van onder, anders zit de aftapkraan verkeerd. Komt daar wel water uit als je aan dat zwarte wieltje draait?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:26
Kraan misschien stuk als er geen water uitkomt zonder slang? Laatst ook gehad na vakantie, schijnt te kunnen gebeuren als de kraan een tijdje dicht heeft gestaan. Nieuwe kraan erop en het deed het weer.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:41
Kan beamen dat het de kraan zelf is. Zit een klepje in dat vast gaat zitten door kalk met waterdruk open staat ie dicht, zodra je de boel dichtdraait en loskoppelt gaat het klepje dicht en is de kraan geblokkeert. Voor de kosten van een nieuwe is klooien met de oude de moeite niet waard.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
anouk.koch schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:30:
beide dank voor jullie reactie! Ik ga e.e.a. uitproberen vanavond. IK heb inderdaad al wel de kraan open gedraaid zonder een slang eraan, en dan komt er niks uit :). Maar, de afgelopen 2 jaar heb ik de kraan gewoon gebruikt, dus eerder kwam er wel gewoon water uit.
Heb je ook dat zwarte kraantje, rechts van de leiding, open gedraaid? Als daar water uit komt dan weet je dat het in je wasmachinekraan zit, zoals hierboven gezegd.

Een wasmachinekraan kost je de kop niet, monteren is ook een klusje van niets eigenlijk. Zorg dat je voldoende teflon tape of hennepdraad bij de hand hebt en dit op de juiste manier gebruikt. Deze meneer laat je zien hoe het moet.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Stopkraantje staat sowieso open.. en als je verder wel gewoon overal water hebt... dan de wasmachine kraan vervangen.. (of laten)

wel dan even het stopkraantje dicht draaien ( kwart slag!! ) of de hoofdkraan dicht zetten..

404 Signature not found

Pagina: 1