Montage warmtepomp aan gevel met buitengevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-03 16:44
We hebben een Quatt Hybrid aan de gevel op 6 meter hoog (voor onderhoud bereikbaar via balkon) aan onze steens gevel uit 1899, op trillingsdempende beugels.

Vooraf zorgen gehad of de muur zou gaan meetrillen, maar dat blijkt gelukkig niet het geval.

Onfortuinlijk genoeg adviseert de bouwkundige nu echter om meerdere redenen om specifiek de gevel buitenlangs ipv binnenlangs te isoleren (slechte staat van bakstenen onder gevelverf; muurplaat en dakbalken ingemetseld in gevel). Waar nu dus de warmtepomp hangt... die in ons geval ook echt niet lager of elders kan staan.

Quatt geeft aan dat ze geen langere trillingsdempers kunnen leveren en nog bij me terugkomen over gevolgen voor de garantie. De trillingsdempers zullen we sowieso zelf moeten zoeken.

Het systeem waaraan we denken is 100-140 cm PIR + jackodur, verlijmd en mechanisch gemonteerd aan gevel, afgewerkt met gevelstuc.

Mijn vraag is of er mensen zijn die dit soort langere trillingsdempers zelf hebben toegepast door gevelisolatie heen. Issues lijken me oa koudebruggen (kunnen we in dit geval evt. nog wel oplossen met na-isolatie binnenlangs), maar ook hoe de doorgang van de beugels door de stuc waterdicht te krijgen ondanks de trillingen. Weet je 't nit dan gebruik je kit, maar wellicht is er een betere oplossing.

Of alternatief: beugels niet aan baksteen koppelen, maar toch op de isolatieplaat/stuc. Dan zullen de bouten waarmee de beugels bevestigd zijn echter wel eerst 12-16 cm door isolatie + stuc moeten (zonder ondersteuning), voordat ze in de muur kunnen grijpen.

Afijn. Ik zoek een werkend systeem en wat ervaringen van mensen die dit eerder bij de hand hebben gehad.

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:33

paQ

Ik denk dat vibraties je stuc kapot kunnen maken. En dan heb je inderdaad 'lekken'.
Ik heb zelf buitenisolatie met stuc, en zou daar never een warmtepomp aan durven hangen met een reguliere beugel, maar ook niet met lange draadeinden in de gevel.
Ik denk dat een eventuele optie is dat je een frame laat maken, dat net zo dik wordt als het totale pakket aan je buitengevel, waaraan je de 'standaard' beugel weer monteert. Als je dat van hout maakt dan is het koudebrug probleem ook al aardig opgelost, en ook dat kun je mee-isoleren/dichtpurren.

edit
Zie het een beetje als een hangend toilet aan een inbouwreservoir. Waarbij de ophangbeugel je toilet is, en de warmtepomp de persoon op het toilet. Je zult moeten voorzien in de constructie (je inbouwreservoir) om dat mogelijk te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-03-2026 12:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kan je de standaard beugel niet op afstand bevestigen met bijvoorbeeld Fisher TherMax afstandsmontage? https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16

Als dat niet kan zou je kunnen kijken naar een stalen console. Dit gebruiken wij veel bij de montage van allerlei onderdelen op een sandwich panelen wand met daarachter staalconstructie of betonwand. Maar dat is bij ons altijd een order/projectspecifiek iets. Ik kan wel kijken of ik daar een standaard detail van op kan vissen, heb je in ieder geval een idee. Waterkering is daarbij altijd een issue. Als het beweegt gebruiken ze aan de buitenkant een soort EPDM flexibele sok.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:49
maak eens een foto van de huidige situatie.
kan er geen steun op het balkon?

• Purk80
paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:38:
Ik denk dat vibraties je stuc kapot kunnen maken. En dan heb je inderdaad 'lekken'.
Ik heb zelf buitenisolatie met stuc, en zou daar never een warmtepomp aan durven hangen met een reguliere beugel, maar ook niet met lange draadeinden in de gevel.
Ik denk dat een eventuele optie is dat je een frame laat maken, dat net zo dik wordt als het totale pakket aan je buitengevel, waaraan je de 'standaard' beugel weer monteert. Als je dat van hout maakt dan is het koudebrug probleem ook al aardig opgelost, en ook dat kun je mee-isoleren/dichtpurren.

edit
Zie het een beetje als een hangend toilet aan een inbouwreservoir. Waarbij de ophangbeugel je toilet is, en de warmtepomp de persoon op het toilet. Je zult moeten voorzien in de constructie (je inbouwreservoir) om dat mogelijk te maken.

Dat vind ik een hele goeie, dank!

• Purk80
blitzkrieg schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:09:
Kan je de standaard beugel niet op afstand bevestigen met bijvoorbeeld Fisher TherMax afstandsmontage? https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16

Als dat niet kan zou je kunnen kijken naar een stalen console. Dit gebruiken wij veel bij de montage van allerlei onderdelen op een sandwich panelen wand met daarachter staalconstructie of betonwand. Maar dat is bij ons altijd een order/projectspecifiek iets. Ik kan wel kijken of ik daar een standaard detail van op kan vissen, heb je in ieder geval een idee. Waterkering is daarbij altijd een issue. Als het beweegt gebruiken ze aan de buitenkant een soort EPDM flexibele sok.
Die Fischers ga ik ook even induiken, dank!

Stalen console: als de hangend-toilet-constructie van hierboven? Detail: graag!

Die EPDM flexibele sokken moet ik me ook nog even een beeld bij vormen. De sokken in kwestie kan ik wel vinden, maar nog niet hoe je die dan toepast zodat het daadwerkelijk waterdicht wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Purk80 op 04-03-2026 14:08 ]

• Purk80
3dmazter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:11:
maak eens een foto van de huidige situatie.
kan er geen steun op het balkon?
Balkon moet nog teruggeplaatst worden en de onderste helft van de gevel is bedekt met folie, dus foto's geven niet zo'n goed beeld.

Steun op balkon: dat is 3 tot 3,20 meter lager, dat lijkt me wel een erg lange onderbreking van isolatie. Warmtepomp kan niet lager staan ivm geluidsoverlast; lager dan 3 meter zijn er teveel andere gevels dicht in de buurt. (is midden in stad)

• Purk80
Ik denk ook nog richting: vervangen PIR + jackodur ter plekke door duurder maar veel drukvaster glassfoam, wat dan niet indrukt, met daarop dan de beugels gemonteerd, met bouten tot in de bakstenen.

Maar stalen of houten frame is wellicht robuuster. En hout geeft inderdaad ook al minder koudebrug.

[ Voor 14% gewijzigd door Purk80 op 04-03-2026 14:14 ]

Pagina: 1