Zwart scherm bij games na diverse updates

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pieterdem
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-03 00:14
Sinds gister lopen diverse games niet meer goed op mijn pc (MSI Trident 3); het scherm flikkert en blijft veelal zwart.
Het probleem doet zich voor nadat ik enkel dagen geleden een aantal updates (mbv CCleaner) hebt gedraaid, waaronder Windows en NVidia updates.
...
Het probleem doet zich in elk geval voor bij Baldur's Gate 3 en Anno 1800, maar ik geloof niet dat het met de specifieke games te maken heeft. Tot een paar dagen terug draaide alles prima. Bij andere toepassingen heb ik nog geen probleem ervaren.

Ik heb in elk geval de Windows update KB5077241 geïnstalleerd. Ik lees her en der dat dit wellicht voor problemen kan zorgen. Ik krijg deze update op geen enkele wijze verwijderd en terug gaan naar een restore punt van voor de update lukt ook niet.

Ik heb de drivers van mijn videokaart verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (GeForce Game Ready Driver) en tevens tal van configuraties gecheckt en eventueel aangepast.

Ik heb sfc /scannow en dism /online /cleanup-image /restorehealth gedraaid in de command prompt, ook zonder succes.
...
Is iemand hier bekend mee?
Kan het inderdaad aan die Windows update liggen en zo ja - suggesties?
...

Alle reacties

• pieterdem
Heeft iemand nog een suggestie?

Ik heb inmiddels met DDU de drivers volledig opnieuw geïnstalleerd, maar helaas zonder succes.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welke temperaturen krijg je? Misschien kan je ook proberen oudere videokaartdrivers te installeren.
Bij mijn computer krijg ik problemen als ik nieuwere drivers installeer. De temperatuur schiet dan omhoog waardoor ik throttling krijg en soms vastlopers.
Met bijvoorbeeld HWinfo kan je venstertjes op de achtergrond open zetten waarin je kan zien wat de temperatuur of geheugengebruik is. Als je dat doet en een spel gaat spelen dat problemen geeft, kan je kijken waar het probleem vandaan komt.

Als ik zoek op Trident 3 kom ik verschillende configuraties tegen, maar het lijkt op een iets oudere computer met een Geforce GTX 1060 of 1660? Dan heeft een nieuwere videokaartdriver sowieso niet altijd zin. Met mijn 3060 Ti ben ik blijven hangen op 561.09. Misschien kan je online opzoeken of er problemen bekend zijn met/vanaf bepaalde driverversies?

Post hier je hele configuratie, zodat we minder hoeven te gokken welke hardware voor problemen zou kunnen zorgen.

"Hij deed het prima tot een paar dagen geleden" nodigt uit tot nadenken over wat er veranderd is (welke software/updates heb je geïnstalleerd), maar kan ook gewoon botte pech zijn als bijvoorbeeld je voeding of geheugen aan het eind van zijn Latijn is.

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 07-03-2026 11:56 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
Heb je niet een (of meerdere) herstelpunt(en) op je computer zitten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Staan er geen meldingen in eventviewer,zou daar zeker naar kijken

CCleaner,heeft deze niet bestanden verwijdert die die niet moest verwijderen,leuk dit soort tool,maar doen soms meer kwaad ook als goed.

Instaleer trouwens de games zelf ook opnieuw,

• pieterdem
dank voor meedenken.

Dit zijn wat meer specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i5-10400F CPU @ 2.90GHz (2.90 GHz)
Installed RAM 32,0 GB
System type 64-bit operating system, x64-based processor
Edition Windows 11 Home
Version 25H2
Installed on ‎09/‎02/‎2025
OS build 26200.7922
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.26100.300.0
Video: NVIDIA GeForce GTX 1660 Super

Temperatuur: niks van gemerkt, de videokaart geeft direct problemen bij opstarten van de games. Zal nog eens specifiek naar kijken.

"hij deed het prima"... :) - ja ik heb CCleaner gedraaid en een aantal updates doorgevoerd, waaronder de Windows update KB5077241 en een aantal drivers.

Herstelpunten; ik heb geprobeerd via Windows Recovery Environment terug te rollen, maar geen succes. Ik heb ook maar één herstelpunt zie ik, en die is inmiddels van na de update (lekker handig, ik weet t)

Eventviewer; daar staan tal van meldingen in, ik kan daar niet echt wijs uit worden wat wel/niet het opvolgen waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door pieterdem op 07-03-2026 14:30 ]

• pieterdem
Zojuist een wat oudere driver van NVidia geïnstalleerd (oude via DDU verwijderd).
Het leek even goed te gaan, maar toch weer een zwart scherm bij full screen. Gek genoeg dus wel even goed beeld toen de game nog niet in full screen draaide.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03 13:20
Het lijkt me niet dat er echt iets mis is met de geïnstalleerde Windows-update(s) of Nvidia-drivers. Er was heel eventjes een kapotte Nvidia-driver beschikbaar maar dat is een aantal dagen geleden en die is offline gehaald. Sindsdien is er een nieuwere uitgekomen die gewoon goed zou moeten zijn. De precieze versienummers heb ik zo snel even niet voorhanden.

Het issue kan liggen bij CCleaner. Ik zou die tool over het algemeen niet gebruiken, noch voor opschoning noch voor drivers. Want CCleaner kan een foutje maken over welke hardware je precies hebt en dan de verkeerde driver installeren. Of bestanden verwijderen die je nodig had. Tegenwoordig is zoiets niet meer zo nodig; Windows heeft zelf een opschoningstool en browsers laten je makkelijk de tijdelijke internetbestanden verwijderen zonder tools van derden. Andere tijdelijke bestanden zijn vaak nuttig voor performance, en je wint niet veel door die te verwijderen.

Het kan nog wel eens handig zijn om volledig opnieuw te formatteren en Windows opnieuw te installeren. Tegenwoordig hoef je soms alleen de nieuwste GPU-driver van (in jouw geval) de Nvidia-website te halen en gaan andere drivers automatisch goed via Windows zelf. Dan heb je meer potentiële oorzaken te pakken omdat je compleet opschoont. Dat kan tijd schelen qua uitzoeken van dit alles, maar dit kan ook juist tijd kosten qua backups en herinstallatie van apps, games en dergelijke. Toch lijkt me dat al met al sneller, en met grotere kans dat het probleem werkelijk verdwenen is.
Pagina: 1