Ik zoek een router om achter mijn Ziggo modem te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Beste mede tweakers,

Ik ben opzoek naar een eigen router voor achter mijn ziggo modem. Nou weet ik wel het een en ander van netwerken ( ik studeer momenteel ICT engineer en daar leer ik vooral over netwerken en virtualisering ) Maar er zijn zoveel optie's, Ik heb hier en daar al wat reviews gelezen maar ik kom er niet echt uit. Dus ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken.

Nu zou ik graag eentje willen hebben die:
Heel veel tweak opties bied ( ik houd ervan om alles te kunnen doen wat ik maar wil :P )
ondersteuning voor 2.4, 5 en 6Ghz Dus WiFi 6,6E 7, Etc etc.... ( en ja ik heb al apparaaten die de 6Ghz functie ondersteunen )
Budget: ik denk dat 200 euro wel echt de absolute max is. Maar hoe lager hoe beter natuurlijk!

Ik hoop hierbij genoeg te hebben geinformeerd :)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:15
En wat heb je allemaal zelf aan apparaten gevonden? Je weet dat hier bij de tweakers wel bepaalde merken favoriet zijn? Laat je je "ziggo modem" ook in bridgemodus zetten?

• Dylanleetje
  • Nu online
Nartuurlijk gaat mijn ziggo modem in brigde modus
Merk maakt mij niet uit, als het gewoon goed werkt en ik veel dingen kan aanpassen
Ik heb zelf de TP-Link Archer BE550, TP-Link Archer AX55, ASUS RT-BE92U, ASUS RT-BE58U gevonden
Kwa prijs tijfel ik of 180 euro spenderen wel echt nodig is. omdat de ASUS RT-BE58U wel een stuk goedkoper is dan bijv de TP-Link Archer BE550

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
wat wil je er mee bereiken?

• Dylanleetje
  • Nu online
Ik zou graag een custom DNS instellen zodat al het verkeer via mijn eigen server gaat en daar draait dan een adblocker. Ook zou ik wellicht PXE boot in mijn netwerk willen, Maar mijn focus ligt nu eerst op die DNS

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

franssie

Save the albatross

Als je alle opties wil en graag wil leren zou ik een Mikrotik kopen.
[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

Wel een erg steile leercurve wat ik begrijp (die van mij zit nog in de doos) maar veel bang voor buck, niet US en alles schijnlt mogelijk te zijn in RouterOS.

edit: dit zou denk ik wel iets voor je zijn?
https://mikrotik.com/product/hap_be3_media

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 04-03-2026 11:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dylanleetje
  • Nu online
Mikrotik zou idd een zeer goede optie kunnen zijn! Ik maak daar nu ook school opdrachten voor.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hiervoor heb je geen eigen router nodig, wat je kan doen is een eigen server opzetten die de DHCP en DNS doet. Enige wat je verder hoeft te doen is DHCP uitzetten op de Ziggo router. Hierdoor heb je alle vrijheid en kan je ook met verschillende software experimenteren. Afhankelijk van de WAF of die meespeelt zou ik een seperaat test netwerk inrichten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dylanleetje
  • Nu online
hAP be³ Media is idd een goeie, kan zo snel niet vinden waar ik deze kan halen

• franssie

franssie

Save the albatross

Dylanleetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:45:
hAP be³ Media is idd een goeie, kan zo snel niet vinden waar ik deze kan halen
Die is nogal nieuw, dacht net pas aangekondigd. Als het NU moet is https://www.proshop.nl/Ro...ss-router-Wi-Fi-6/3182209 wellicht ook een optie (niet gekeken naar de WiFI banden)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dylanleetje
  • Nu online
Frogmen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:44:
Hiervoor heb je geen eigen router nodig, wat je kan doen is een eigen server opzetten die de DHCP en DNS doet. Enige wat je verder hoeft te doen is DHCP uitzetten op de Ziggo router. Hierdoor heb je alle vrijheid en kan je ook met verschillende software experimenteren. Afhankelijk van de WAF of die meespeelt zou ik een seperaat test netwerk inrichten.
Zou kunnen, draai nu een TrueNAS server dus zou ff moeten kijken hoe dat dan precies werkt.
Ziggo router kan dan wel gewoon WiFi blijven uitzenden neem ik aan?

• Dylanleetje
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Die is nogal nieuw, dacht net pas aangekondigd. Als het NU moet is https://www.proshop.nl/Ro...ss-router-Wi-Fi-6/3182209 wellicht ook een optie (niet gekeken naar de WiFI banden)
Bedankt, dit ziet er al een stuk goedkoper uit dan TP-Link en ASUS :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Dylanleetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Bedankt, dit ziet er al een stuk goedkoper uit dan TP-Link en ASUS :P
Asus, tp-link en Unifi zijn goede platforms, maar als je echt alles wilt kunnen instellen, èn het in je opleiding ook gebruikt, is mikrotik wel de beste keus denk ik. Een inderdaad erg betaalbaar.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Zou kunnen, draai nu een TrueNAS server dus zou ff moeten kijken hoe dat dan precies werkt.
Kan zeker voor DNS en adblocker kan je kiezen uit verschillende apps, deze kunnen soms ook als DHCP server fungeren.

Overigens voor je studie zou ik toch ook op zoek gaan naar een oude Cisco om mee te experimenteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Frogmen op 04-03-2026 11:52 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dylanleetje
  • Nu online
Bedankt voor jullie informatie totzover, ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan! d:)b

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:56
In mijn Ziggo modem kun je gewoon een DNS server instellen.
En de meeste adblocker kun je ook als dhcp server gebruiken en dan kun je daarmee je DNS kiezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dylanleetje
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:53:
In mijn Ziggo modem kun je gewoon een DNS server instellen.
En de meeste adblocker kun je ook als dhcp server gebruiken en dan kun je daarmee je DNS kiezen.
Nou dan zou ik wel graag willen weten hoe jij dat dan doet. Want ik kan geen DNS instellen als bijv 192.168.178.1

• Ben(V)
Aha even geprobeerd en het Ziggo modem accepteert geen Lan ipadres in zijn dhcp range als DNS.

Dan blijft over je adblocker ook als dhcp server te gebruiken, wat zo wie zo slimmer is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet als de modem naar bridge modus gaat. Maar het staat je vrij om op de nieuwe router dezelfde SSID en wachtwoord in te stellen, dan hoef je op de clients als het goed is niets aan te passen.

• Ben(V)
En als je hem niet in Bridge mode zet zit de wifi van de Ziggo in een ander subnet.

• Dylanleetje
  • Nu online
Oke, dus DCHP uit op modem en voor de rest alles regelen op mijn server denk ik dan? ( als ik geen eigen router zou kopen )

• Ben(V)
Klopt, dan heb je alles zelf in de hand en kun je de Ziggo wat een prima modem/router/Wifi-Ap is gewoon blijven gebruiken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dylanleetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:09:
Oke, dus DCHP uit op modem en voor de rest alles regelen op mijn server denk ik dan? ( als ik geen eigen router zou kopen )
Als je de modem/router van Ziggo in bridge gaat zetten doet het niets meer dan 2 netwerken overbruggen. Dus dan heb je ook geen DHCP meer op de apparatuur van Ziggo.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dylanleetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:09:
Precies, of aparte hardware voor je router. Bijvoorbeeld een Dell of HP thin client, koop je voor een paar tientjes, en zet er iets als OpenWRT op. Dan kan je echt alles.
Pagina: 1