Port forwarding op KPN modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maurits.b
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-03 18:50
Ik heb een standaard KPN modem thuis staan en heb port forwarding werkend. Echter ben ik geen fan van mijn netwerk open te leggen. Ik wil bepaalde poorten alleen toegang geven vanuit mijn eigen IP adres. Hiermee kan ik door te verbinden met een VPN wel gewoon toegang krijgen mocht ik niet thuis zijn. Nu had ik mijn IP adres in gevuld maar zijn mijn diensten hier meer bereikbaar. Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij er doorheen helpen?

Geen Smart Home probleem => schopje naar NT

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 03-03-2026 20:00 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een VPN opzet heb je juist compleet geen port forwarding nodig. Of ja, misschien alleen voor de VPN dienst al naar gelang wat je op hebt gezet. Maar voor de rest stel je dus niets meer in qua forwarding.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-03-2026 20:01 ]

• Maurits.b
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-03 18:50
Septillion schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:00:
Als je een VPN opzet heb je juist compleet geen port forwarding nodig. Of ja, misschien alleen voor de VPN dienst al naar gelang wat je op hebt gezet. Maar voor de rest stel je dus niets meer in qua forwarding.
Eens daar heb je helemaal gelijk in, echter wil ik gebruik blijven maken van mijn domein naam op dit IP.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Maurits.b Dus? Wat houdt dat in volgens jouw?

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:45
Kan je even uitleggen adhv van wat foto's van je instellingen? Je mag gerust wat cijfers en letters weglaten waar nodig..

Je hebt je IP adres ingevuld, welk adres is dat? En waar heb je dat ingevuld?
Gaat dit dan over je VPN Client?

Kan je ook even kort uitleggen wat je voor mekaar wilt krijgen? Wil je een bepaald toestel bereiken of wil je webpagina's bereiken van bvb je ad-blocker?
Er zijn misschien andere oplossingen hiervoor.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 20:12
Er zijn twee soorten VPN.
Als je vanuit het internet je Lan wilt bereiken moet op je Lan een VPN server hebben draaien en moet je in je KPN router een port forward van de VPN poort naar die VPN server maken.
Je kunt dan vanaf het internet met behulp van een VPN client je Lan veilig bereiken.
Deze portforwarding is veilig want die port wordt door de VPN server beveiligt en die accepteer alleen VPN verkeer met het juiste certificate.

Je moet dit niet verwarren met een VPN van een VPN provider.
Dat is precies het omgekeerde, dan is die VPN provider de VPN server en kun je met een VPN client vanaf je LAN via een VPN tunnel naar die VPN provider en vandaaruit het internet op.
Hiervoor is uiteraard geen portfowarding nodig, want het is gewoon uitgaand verkeer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-03 16:49
De vraagstelling is niet heel erg specifiek en dat maakt heet allemaal een beetje verwarrend.

Mijn interpretatie van de informatie die je geeft:
- Ik wil bepaalde poorten alleen toegang geven vanuit mijn eigen IP adres. Hiermee kan ik door te verbinden met een VPN wel gewoon toegang krijgen mocht ik niet thuis zijn.
Hier vertel je dus dat je ergens iets wil gaan doen maar dan alleen vanuit je IP adres thuis (en dus als je niet thuis bent een VPN op wil zetten naar huis om het alsnog te kunnen doen).

- Nu had ik mijn IP adres in gevuld maar zijn mijn diensten hier meer bereikbaar.
Het lijkt mij dat dit de diensten zijn die je ergens hebt draaien die je vervolgens alleen vanuit je thuis IP moet kunnen bereiken.

Als deze opsomming klopt heeft het hele verhaal niets met een VPN te maken en ook niet met portforwardings op je Experiabox

Na deze opsomming ga ik mij afvragen wat je bedoelt met: "mijn eigen IP adres"
Is dat je publieke IP ( dus die je van KPN krijgt aan de buitenkant van je experiabox of is dat je subnet thuis ( standaard 192.168.2.0/24 als ik mij niet vergis)?

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 10:39
Inderdaad handig om te vertellen wat je wilt bereiken buiten het feit om of je moet port forwarden of niet.

Uit je posts haal ik dat je een website host thuis?
En je wilt vanaf afstand (bijvoorbeeld vanaf vakantie) naar huis kunnen in je netwerk (vpn)?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36
Maurits.b schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:58:
Ik heb een standaard KPN modem thuis staan en heb port forwarding werkend. Echter ben ik geen fan van mijn netwerk open te leggen. Ik wil bepaalde poorten alleen toegang geven vanuit mijn eigen IP adres.
Maurits.b schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:02:
Eens daar heb je helemaal gelijk in, echter wil ik gebruik blijven maken van mijn domein naam op dit IP.
Klinkt imho als een snackbar die frikandellen wil verkopen zonder de voordeur open te zetten.

Als je die diensten alleen vanaf je eigen IP-adres, dus vanaf je eigen netwerk, wil gebruiken dan hoef je in principe geen gebruik te maken van de je externe IP-adres. Dan kan je met een eigen DNS-server in je netwerk die diensten bereikbaar maken met de interne IP-adressen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1