Wie heeft documentatie van de Bull Gamma 3 en/of Gamma 10?

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:42
Dit is een mega long shot :)

Mijn grootvader heeft vroeger in de koolmijn van Zwartberg gewerkt met een Bull Gamma 3, later een Bull Gamma 10 en later met IBM mainframes in Petrochim Antwerpen. In het computermuseum Technikum 29 https://www.technikum29.de/de/ staan beide computers uitgestald. Online kon ik vinden dat de Gamma 10 in werkende staat zou zijn.

Helaas blijkt dat toch niet het geval te zijn. De oprichter van het museum (Heribert Muller) is in 2018 gestorven. Hij demonstreerde de Gamma 10 wel eens, maar heeft helaas geen documentatie achtergelaten hoe je de computer bedient. Nog erger, ze hebben in 2025 laatst te Gamma 10 willen opstarten maar om een of andere reden stopt de power supply ermee en wil de computer niet opstarten. Wegens gebrek aan tijd en ik vermoed voorzichtigheid, zijn ze er nog niet toe gekomen om het opnieuw te proberen.

De Gamma 3 is bij hun nooit in werkende staat geweest en zal dat hoogstwaarschijnlijk nooit worden. Dit door een vrijwel compleet gebrek aan technische documentatie van die computer.

Dus mijn vraag: Kent iemand misschien een familielid (grootvader of overgrootvader) die ooit met de Bull Gamma 3 of 10 heeft gewerkt en heeft iemand daar misschien nog ergens een boek/handleiding/technische documentatie of aanverwante van liggen in de persoonlijke boekenkast?

Ook andere tips hoe ik daar op een of andere manier aan zou kunnen geraken zijn zeker welkom.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15
Op archive.org staat het Programmers Reference Manual, ik weet niet of dat voldoende is om zo'n ding aan de praat te krijgen. Je zou ook nog kunnen vragen bij Technicum 29 of zij documentatie hebben die ze ter beschikken willen stellen.