[Studio Display & Studio Display XDR] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Apple Studio Display 2026 Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële topic voor de nieuwe Apple Studio Displays uit 2026!

Apple heeft op 3 maart 2026 twee nieuwe externe schermen gepresenteerd: de vernieuwde Studio Display en de krachtige Studio Display XDR. Beide zijn 27-inch 5K Retina-displays met hoogwaardige functionaliteit, maar zijn gericht op verschillende typen gebruikers.

In dit topic kun je praten over beeldkwaliteit, prestaties, connectiviteit, audio en camera, plus ervaringen uit de praktijk en vergelijkingen tussen de modellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjqDUv4Hq8sFi_5uDAzvNaOLgSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfFXW9sqkAwh2JK50RcxSDLZ.png?f=fotoalbum_large
Studio Display (2026)
De Studio Display is het standaard 27-inch 5K-model met uitstekende kleurweergave, heldere details en geïntegreerde camera en audio. Dit scherm is ideaal voor creatief werk, dagelijks productiviteitsgebruik en videobellen.

Belangrijkste punten:
  • 27-inch 5K Retina-display met brede P3-kleurweergave
  • 12-MP Center Stage-camera met automatische framing
  • Drie microfoons en zes-speaker systeem met Spatial Audio
  • Thunderbolt 5 + meerdere USB-C-poorten
  • Keuze uit kantelbare voet, kantel-/hoogte verstelbare voet of VESA-montage
Studio Display XDR (2026)
De Studio Display XDR bouwt voort op dezelfde basis, maar voegt mini-LED-technologie, extreme HDR-prestaties en hogere helderheid toe. Dit model is ontworpen voor professionals die werken met HDR-video, kleurkritische workflows of creatieve productie waarvoor maximale beeldkwaliteit nodig is.

Belangrijkste punten:
  • 27-inch 5K Retina XDR-display met mini-LED en lokale dimzones
  • Tot 2000 nits piekhelderheid en zeer hoog contrast
  • 120 Hz refresh-rate met adaptive sync (let op niet alle M modellen ondersteunen 120Hz!, Mac-modellen met M1-, M1 Pro-, M1 Max-, M1 Ultra-, M2- of M3-chip ondersteunen een refresh-rate tot 60 Hz voor Studio Display XDR. Alle andere features van Studio Display XDR worden standaard ondersteund.)
  • Brede kleurweergave (P3) en nauwkeurige kleurkalibratie
  • 12-MP Center Stage-camera, microfoons en Spatial Audio-speakers
  • Thunderbolt 5 + meerdere USB-C-poorten
  • Voetkeuze: kantelbaar, kantel-/hoogte verstelbaar, VESA, optioneel nano-texture glas
Vergelijking: Studio Display vs Studio Display XDR
Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee modellen:

Beeldtechnologie:
Studio Display gebruikt een traditioneel 5K Retina-paneel met LED-achtergrondverlichting,
Studio Display XDR gebruikt mini-LED met duizenden lokale dimzones voor meer contrast.

Helderheid:
Studio Display levert een hoge standaardhelderheid,
Studio Display XDR biedt piekhelderheden tot 2000 nits in HDR-content.

Contrast:
Studio Display heeft sterke contrastwaarden voor zijn klasse,
Studio Display XDR levert significant dieper zwart en groot dynamisch bereik dankzij mini-LED en XDR-techniek.

Refresh-rate:
Studio Display werkt op standaard refresh,
Studio Display XDR ondersteunt 120 Hz met adaptive sync voor vloeiendere beelden bij bewegingen en video.

Doelgroep:
Studio Display is ideaal voor creatieve workflows, dagelijks gebruik en productiviteit,
Studio Display XDR is gericht op professionele HDR-video, kleurkritische taken en high-end contentcreatie.

Prijs:
Studio Display is het instapmodel met een lagere adviesprijs,
Studio Display XDR zit in een hoger prijssegment door premium prestaties en technologie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_KYNfsVAuQzNWIqAYkEZXlbzn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qprUVUb4VnFssiVzv1RPBgBe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZFD4OJCQNqW8TDArMRbA8AZ5pc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LJ0uFtt9ne0M7UR0mXasqfbK.png?f=user_large
Enkele mogelijke onderwerpen om te bespreken:
  • Eerste indrukken en bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit in foto- en videobewerking
  • True Tone en kleurweergave in dagelijkse workflows
  • Spatial Audio en microfoonervaringen tijdens calls
  • Gebruik met Mac Studio, MacBook Pro of andere Macs
  • Nano-texture glas: voor- en nadelen
  • Vergelijkingen met andere externe monitoren (Pro Display XDR, high-end PC-alternatieven)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bedankt voor het topic en de mooie OP.

Ik had het op de frontpage al vermeld, maar ik hou het voorlopig bij mijn huidige Studio Displays. Ben echt teleurgesteld in de propositie anders had ik wel geüpgraded maar 3500,- voor 120Hz en Miniled is me echt te gortig.

Greatsword in 'Apple toont 120Hz-Studio Display XDR met hdr'

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:36
Nu deze twee Thunderbolt 5 heeft, kan je dan twee Macs aansluiten op deze monitor en dan schakelen tussen de twee ingangen?

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:31

Quakie

quakelen

@mprkooij zou je iets erbij willen vermelden in jouw openingstopic>?

Niet alle M modellen ondersteunen de 120Hz optie:

Mac-modellen met M1-, M1 Pro-, M1 Max-, M1 Ultra-, M2- of M3-chip ondersteunen een refresh-rate tot 60 Hz voor Studio Display XDR. Alle andere features van Studio Display XDR worden standaard ondersteund.

https://www.apple.com/nl/studio-display-xdr/specs/

Ik teken nergens meer voor

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Donnu schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:07:
Nu deze twee Thunderbolt 5 heeft, kan je dan twee Macs aansluiten op deze monitor en dan schakelen tussen de twee ingangen?
Nee, de tweede Thunderbolt poort is enkel voor het doorlussen naar een volgend scherm of aansluiten van randapparatuur (zie ook specs).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
Yes, ik wil de XDR halen. Dit was eigenlijk niet de bedoeling, maar 60hz vind ik het geld niet waard in 2026. Dit is precies wat Apple wil natuurlijk. Gelukkig koop ik het zakelijk (-600) en heb ik nog een Amac tegoedbon (-700), anders had ik het niet gedaan. Hopelijk krijgt Amac snel wat schermen op voorraad.

[ Voor 5% gewijzigd door DBreda op 04-03-2026 12:48 ]

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:10
Heeft iemand ergens gelezen of gezien of de 27" XDR net als de oude 32" ook 90 graden gedraaid kan worden met de stand?

Edit: het lijkt er op dat het niet kan, wel weer lichtelijk frustrerend dat ze voor een vesa mount evenveel vragen als voor een "pro" stand maar bij de eenvoudigere versie zo'n stand een meerprijs van 400 euro heeft. Je betaalt met de vesa mount dus 400 te veel.

[ Voor 55% gewijzigd door Sluw op 04-03-2026 11:13 ]

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:36
Komt er ook een 32 inch versie van de XDR?

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
Donnu schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:25:
Komt er ook een 32 inch versie van de XDR?
Zou mij niks verbazen als er deze zomer nog Pro variant komt van 32".

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:10
Ik betwijfel het hoor, al maanden zijn er geruchten over en verwijzingen in software naar twee nieuwe modellen... die zijn er nu. Daarnaast is de 6K resolutie en de wens om 120hz en om meerdere displays en randapparatuur te kunnen gebruiken in combinatie met de Thunderbolt 5 snelheid gewoon een bottleneck en schijnbaar de reden om voor 5K 27" the gaan. Mocht het gebeuren dan met de nieuwe mac studio en die zou binnen nu en een paar weken uit moeten komen dus dan zit dat wel erg dicht op elkaar. Maar zeg nooit nooit natuurlijk!
Pagina: 1