Onnodig hoge idle temperaturen en clockspeed Ryzen 5 5600X

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Pvcbuis
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:57
Hallo iedereen,

Wie kan mij helpen met mijn vreemde AMD Ryzen 5 5600X probleempje.
Een tijdje geleden begon ik me steeds bewuster te worden dat mijn fans constant vrij hard draaien. Toen ik FanControl opende zag ik dat mijn CPU-temperatuur ook op vrijwel idle momenten al tussen de 60–70°C zat. Ik ging er vanuit dat dit met cooling te maken had maar dat was dus niet de oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Ryzen 5 5600X
Gigabyte Aorus B550 PRO V2
AMD Ryzen Master, HWiNFO, CPU-Z (blijkt niet altijd correcte clocks voor AMD weer te geven)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Tijdens renderen of gamen lopen de temperaturen niet verder op.
- Nieuwe CPU-koeler geplaatst (Arctic Freezer 36) inclusief nieuwe koelpasta (de oude was ook ietsje te groot naar mijn mening)
- Chipset drivers geüpdatet naar de nieuwste versie
- BIOS geüpdatet naar de nieuwste versie
- Curve Optimizer ingesteld via Ryzen Master (kwam uit op -15 en naar BIOS geschreven)

In eerste instantie leek de Curve Optimizer te helpen. Onder lichte load (browser, Teams, monitoring apps) bleef de temperatuur rond de 30–45°C en tijdens gamen rond de 50–65°C. Maar na ongeveer 15 minuten zo te blijven lopen de temperaturen in korte tijd weer op naar 60–70°C, zelfs bij lage belasting, en blijven daar stabiel. Maar het bleek niet de Curve Optimizer maar het programma zelf te zijn dat helpt:

Zonder Ryzen Master open:
Core Effective Clocks ~2650–3000 MHz bij identieke lage load
Temperatuur 60–70°C (stabiel)

Met Ryzen Master open:
Core Effective Clocks ~150–1000 MHz bij identieke lage load
Temperatuur 30–35°C (stabiel)

Zodra ik Ryzen Master afsluit (of minimaliseer), blijven de waardes nog even normaal, maar na ±15 minuten lopen de clocks en temperaturen weer op. Open ik Ryzen Master opnieuw, dan dalen ze direct weer naar 30–35°C.

Het lijkt er dus op dat de CPU in idle onnodig hoge clocks draait en dat Ryzen Master dit op een bepaalde manier corrigeert zolang het programma actief is (ook al zijn de instellingen van deze app naar de BIOS geschreven).

Heeft iemand enig idee waardoor dit komt of hoe ik dit permanent kan oplossen?
Ik wil liever niet afhankelijk zijn van Ryzen Master dat constant (niet geminimaliseerd)open moet staan

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Persoonlijk zou ik beginnen om alle onnodige software te verwijderen, zoals ryzen master, cpuz en fancontrol, met uitzondering van HWinfo. Met HWInfo zou ik juist de cpu temp, corespeed en fanspeed gaan monitoren, met de ingebouwde CPU stress test.
Voordat je gaat monitoren en stress testen, zou ik de BIOS terug naar Default zetten. Geen OC, Curve Optimizer oid..(dat kan later nog). Ook in de bios de fan profiel van je CPU fan (en Case fans) op Normal zetten mocht dat bij Default niet zijn. Heb je trouwens case-fans? Gaan die ook harder draaien net als de CPU fan?
Ik zou dan na een Windows restart HWinfo opstarten en monitoren zonder iets anders op te starten voor minimaal 15 minuten. En daarna monitoren Tijdens en Na de CPU stress test.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 14:23
Ik vermoed inderdaad ook bios settings.
Curve optimizer, en oc en nog meer opties in de bios, kunnen deze temps veroorzaken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je hebt het steeds over je cpu temp.
Maar wat is de temperatuur in je kast zelf ?
Klinkt een beetje alsof na 15 de lucht in de kast steeds heter word, waardoor je cpu-fan het niet meer goed gekoeld krijgt

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Ryzen master geeft de werkelijke waardes aan, vele software programma's van derde zijn niet in staat om de actuele waardes te meten maar blijven "hangen" in de waardes op het moment dat een core naar de "slaap stand" gaat.
In ryzen master kun je dit goed zien, er worden continue cores gebruikt en een tel later weer in slaapstand gezet, andere programma's maken hier een gemiddelde van.