Vraag

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-03 19:30
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor voor mijn (game)pc en PS5. Ik ben voornemens te upgraden naar een PS5-pro, al hangt dat een beetje van de prestaties van GTA6 af in de toekomst. Op dit moment heb ik een 27-inch QHD monitor: uitvoering: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart.
Ik wil upgraden naar een iets groter scherm van 32". Het grote dilemma zit 'm in de resolutie. Ik lees vooral dat voor de PS5, en zeker voor de PS5-pro, een 4K scherm het beste aansluit. Wel met HDMI 2.1, en refreshrates boven de 120hz zijn overbodig.

Echter zit mijn PC net op de grens van 4K/1440P. Ik speel nu op een 4070 Super, met een Ryzen 7700-tray en 32gig ddr5-ram. Ik hoef niet perse de hoogste fps te halen, meestal vind ik 60 wel prima. Ook in settings iets terug schroeven is acceptabel. Ik heb wel de eigenaardigheid dat ik meestal probeer de videokaart niet op 100% te belasten. Geen idee eigenlijk waarom :)

Qua spellen speel ik niet perse veel eisende games op dit moment, vooral football manager, World of Warcraft-Classic en wat indies. Wellicht wel verderop dit jaar Forza Horizon 6, al kan ik die ook later op de PS5 halen.

Wat is je budget?
Ergens rond de 400 euro krijg ik thuis wel verkocht.

En dan de eigenlijke vraag: ik hoef nog niet een specifiek scherm geadviseerd te krijgen (mag wel natuurlijk), maar zit vooral nog te stoeien met de afweging 1440P of 4K. Ik heb gelezen dat PC-games terugschroeven naar 1440P op een 4K monitor niet echt lekker uitkomt. Maar, dat dit met DLSS wel te doen is. Ik ga er van uit dat de meeste topgames die optie wel hebben. Daarnaast vragen Football manager en WOW geen giga-rekenkracht, dus daar kom ik wellicht nog wel weg met een 4K scherm.

Ik ben benieuwd naar jullie perspectieven!

[ Voor 7% gewijzigd door Unigo op 03-03-2026 16:51 ]

3ds fc: 4270-0926-7440

Alle reacties

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 08:17
Hier exact hetzelfde vraagstuk gehad. Ik zocht een monitor voor de PC (AMD Ryzen 5 + nVidia RTX 4070 en PlayStation 5 Pro (voornamelijk GTA VI en Gran Turismo 7). Het doel was eerst een 32 inch 4K 120Hz (minimaal) OLED Uiteindelijk kwam de Samsung 42 Inch OLED S94F langs met een Valentijnsdag korting voor €539,00 die heb ik toen gekocht. Nog geen moment spijt van. Ik dacht eerst te groot, maar het is een heerlijk scherm (4K 144Hz OLED LG C5 paneel) en het geluid is ook stukken beter als menig monitor. Je moet alleen wel genoeg ruimte nemen op je bureau voor de kijkafstand.

Ik zou altijd voor een 32 Inch 4K minimaal 120Hz proberen te gaan. Zeker met de games die je noemt. En bij nieuwere komende games schaalt naar 1080p ook prima met een nVidia RTX 4070 om het met veel opsmuk speelbaar te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 05-03-2026 16:17 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.