Wat soort verwarmingsregeling heb ik in mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vdpoelder
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-03 07:15
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel in een lange discussie met de aannemer van mijn nieuwbouwwoning over de werking van de verwarmingsinstallatie.

Volgens de factsheet "Regeling verwarming-/koelinstallaties woningen/appartementen" van SWK moet een nieuwbouw woning voorzien zijn van master/slave regeling, master/master regeling, of zone regeling. Echter weet ik niet zeker welke regeling die mijn woning heeft.

Mijn nieuwbouw woning is voorzien van thermostaten (WATTS DC-03) in elke verblijfsruimte waarmee de warmtevraag naar elke ruimte kan geregeld worden door het aansturen van thermostatische kleppen (WATTS 22CX NC) op de vloerverwarming verdeler.

Het blijkt echter dat deze thermostaten niet zijn aangesloten op de warmtebron (in dit geval een aardwarmtepomp - NIBE F1153). Daarom kan ik deze thermostaten naar mijn mening beschouwen als naregelaars (slaves).

De warmtepomp, volgens de technische omschrijving, bepaalt de warmtevraag zelf op basis van buitentemperatuur, en dus kan ik de warmtepomp niet met de thermostaten aansturen.

In dit geval, ik ben van mening dat mijn woning geen master element maar alleen slave elementen heeft en daardoor conform niet aan de factsheet. Zouden jullie hiermee eens zijn of heb ik dit helemaal verkeerd begrepen?

De verbindingen tussen de apparaten worden weergegeven in de volgende schets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TszTqyScSSN8lycxyNdDIKSSf0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2FFe9VnjtD0IZBpWYAm9xFhX.png?f=fotoalbum_large

De woningen die in eerdere fase geleverd waren zijn wel voorzien van een NIBE RMU-40 thermostaat die de warmtepomp op afstand kan aansturen, maar in mijn woning (huidige fase) niet. Dus vraag ik me af of de aannemer hiermee wat kosten heeft bespaard maar ten koste van de functionaliteit van het systeem.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
De installateur is vast van mening dat de buitentemperatuur dan de master is in dit verhaal.

Lijkt me een lastige kwestie, waar je eerder richting rechtsbijstand gaat (om een correcte communicatie te hebben, kleine fouten in verwoording kunnen je case om zeep helpen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Is er ook een buffervat? Want wat gebeurt er als al jouw kleppen dicht zitten (thermostaten allemaal laag ingesteld bijvoorbeeld, op 16 graden).

• vdpoelder
de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:11:
Is er ook een buffervat? Want wat gebeurt er als al jouw kleppen dicht zitten (thermostaten allemaal laag ingesteld bijvoorbeeld, op 16 graden).
Buffervat is wel aanwezig maar die is aangesloten in serie aan de retour kant van de verwarmingscircuit. De vloerverwarmingsverdeler heeft een "bypass" waarmee het water door kan stromen zelfs als alle kleppen dicht zijn.

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-03 13:40
Dus hij kan het aanvoer water direct weer terug de bron in sturen? Lijkt mij niet de bedoeling.
Zelf werken wij ook altijd met buitenvoelers, niet om de WP te sturen maar de aanvoer temperatuur te regelen.

Zelf doe alleen utiliteitspanden waar we de buffers altijd in parallel zetten, dus vind dit al een aparte opstelling als deze serie staat.

• vdpoelder
naftebakje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:08:
De installateur is vast van mening dat de buitentemperatuur dan de master is in dit verhaal.

Lijkt me een lastige kwestie, waar je eerder richting rechtsbijstand gaat (om een correcte communicatie te hebben, kleine fouten in verwoording kunnen je case om zeep helpen).
Eigenlijk weet de installateur over de "master-slave" verhaal niet en dus kunnen ze ook niet bepalen wat soort systeem die de woning heeft.

Ze gaven echter aan dat wij als bewoners de instelling van de warmtepomp niet hoeven aan te passen omdat de warmtepomp altijd automatisch gestuurd op basis van buitentemperatuur.

Ik kan wel SWK inzetten voor bemiddeling maar ik wil graag eerst jullie meningen horen..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Jelte41 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:37:
Dus hij kan het aanvoer water direct weer terug de bron in sturen?
als het goed is slaat de warmtepomp dan af natuurlijk.

• vdpoelder
Jelte41 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:37:
Dus hij kan het aanvoer water direct weer terug de bron in sturen? Lijkt mij niet de bedoeling.
Zelf werken wij ook altijd met buitenvoelers, niet om de WP te sturen maar de aanvoer temperatuur te regelen.

Zelf doe alleen utiliteitspanden waar we de buffers altijd in parallel zetten, dus vind dit al een aparte opstelling als deze serie staat.
Als ik de leidingen in de technische ruimte volg, lijkt het erop dat het systeem is gebouwd zoals weergegeven in het onderstaande diagram (met de alternatieve optie voor een seriebuffer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2M98-mm1B60QWCzfI2-XOupTdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CutA6lfO0jAOzdlzchHLYP60.png?f=fotoalbum_large

• vdpoelder
de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:40:
[...]

als het goed is slaat de warmtepomp dan af natuurlijk.
Dat klopt inderdaad. Ik merk dat als buiten boven 13°C is dan slaat de warmtepomp van zelf af.

Wat ik wilde was zelf de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming regelen (deze met 1-2°C verlagen om energie te besparen). Zelfs nu is het in elke kamer 22°C. Op dit moment lijkt de warmtepomp continu aan en uit te schakelen om de kamertemperatuur te regelen in plaats van te draaien met lagere aanvoertemperatuur. Ik heb ergens gelezen dat te veel start/stop cycli zou de levensduur van de compressor verkorten.

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-03 13:40
vdpoelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik merk dat als buiten boven 13°C is dan slaat de warmtepomp van zelf af.

Wat ik wilde was zelf de aanvoertemperatuur in de vloerverwarming regelen (deze met 1-2°C verlagen om energie te besparen). Zelfs nu is het in elke kamer 22°C. Op dit moment lijkt de warmtepomp continu aan en uit te schakelen om de kamertemperatuur te regelen in plaats van te draaien met lagere aanvoertemperatuur. Ik heb ergens gelezen dat te veel start/stop cycli zou de levensduur van de compressor verkorten.
Ja dat klopt, je wilt de compressor zo maximaal aantal keren willen schakelen per uur (volgens mij 4-6 per uur ofzo max)

Wat ik nu zo lees lijkt het dat de WP schakelt op de vraag van de thermostaat en niet op water temperatuur.
Wat het nut van dat buffervat is er juist voor om de inschakelmomenten van de WP te beperken doordat hij meer water warm moet houden.

Heb je geen schema van de installateur wat ze maar hebben (principeschema)?
Ik zie dat je een plaatje van VV unit met pomp heb, is dat ook zo?
Want dan kan het zijn dat de thermostaat de VV groepen regelen en niet de WP.
Pagina: 1