Gordijnen plafond recht en hellend dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bryan0h
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-03 12:43
Hallo klussers,

Ik wil graag een gordijn ophangen tegen wat geluid van de technische ruimte op zolder en voor de algehele akoestiek in het huis.

Nu is het plafond voornamelijk horizontaal, maar daarna zit er een klein stukje hellend (35 graden) in. (Zie afbeelding rode lijn)

Heeft iemand ervaring met een rails doortrekken en dat het ook daadwerkelijk werkt met een gordijn? Dacht zelf aaneen flexibele rails.

Ik hoor graag ervaringen of tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3jta-1C-9x2pK3YbtCJA4BrsoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioOVgAoo8QPLFsTnPXZiP3gx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 11:40
Zit de bron van het geluid achter die deuren?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:31
Ik zou eens op zoek gaan naar akoestische panelen en die dan binnen in de ruimte plaatsen, dat levert denk ik meer op dan gordijnen want dat moeten dan wel aardig zware worden. Nog even afgezien van of een rail wel of niet kan.

• Bryan0h
djluc schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:15:
Zit de bron van het geluid achter die deuren?
Yes, een warmtepomp, wtw en omvormer

• Bryan0h
pman63 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:58:
Ik zou eens op zoek gaan naar akoestische panelen en die dan binnen in de ruimte plaatsen, dat levert denk ik meer op dan gordijnen want dat moeten dan wel aardig zware worden. Nog even afgezien van of een rail wel of niet kan.
Wellicht ook als extra inderdaad, bedankt. De reden dat ik aan het gordijn denk is, omdat het een open trap is tot aa de begane grond. Wil zoveel mogelijk geluid wegnemen in de ruimtes.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51
Welk apparaat maakt het meeste lawaai? De omvormer zal wel meevallen. Met WTWs heb ik niet zoveel ervaring. De binnenunit van onze warmtepomp heb ik veel stiller gekregen door het debiet iets terug te schroeven, met zeer weinig tot geen effect op de COP.

Hoe groot is de kier tussen de twee deuren?

[ Voor 8% gewijzigd door Mercarra op 03-03-2026 19:16 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:06
Ik sluit me aan bij de rest om eens naar akoestische panelen te kijken. Bij maakte het vervangen van de flexbuizen van de mechanische ventilatie voor gedempte versies een groot verschil.

Antwoord op je vraag, ik had in mijn vorige woning ramen die deels schuin waren. Ik ben toen langs een lokale gordijnenleverancier gegaan. Die hebben een metalenbeugel met klittenband gemonteerd op het schuine deel.
Het gordijn schuin afgewerkt en daar de andere kant opgemaakt. Zag er goed uit en ik heb nooit gehad dat het los liet.
Enige puntje is dat je vaste kant dan de schuine kant moet zijn. Als je in de buurt van Hoorn woont kan ik je wel aan een adres helpen.

• Bryan0h
Mercarra schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:09:
Welk apparaat maakt het meeste lawaai? De omvormer zal wel meevallen. Met WTWs heb ik niet zoveel ervaring. De binnenunit van onze warmtepomp heb ik veel stiller gekregen door het debiet iets terug te schroeven, met zeer weinig tot geen effect op de COP.

Hoe groot is de kier tussen de twee deuren?
De wtw maakt veruit het meeste lawaai en dat geluid zal ook nooit nihil worden ivm de kanalen door het huis. Maar sinds mijn werkplek naar zolder gaat is het geluid nu een stukje vervelender.
De kier is circa 1 cm en ik zal hier eventueel nog een extra dikke foamband op kunnen gebruiken.

Bedankt voor de tip. Ik heb al schuim isolatie besteld om in de technische ruimte dit gaan te gebruilen.

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-03 15:26

Ac0

Ik heb zelf wel goede ervaring met https://www.akoestiekwinkel.nl/tecnocell-akoestische-platen
Deze plak je op de wanden
Ik heb ook naar deze gekeken destijds https://www.akoestiekwinkel.nl/isomat-ts-geluidsisolatiemat maar vond ze te duur. Zelf kwam ik met de goedkopere variant ook goed uit de voeten. Deze panelen krijgen wel lovende reviews die ook voor jouw case denk ik toepasbaar zijn

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 11:40
Bryan0h schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Yes, een warmtepomp, wtw en omvormer
Dan zou ik bij de bron beginnen, dus de apparatuur. Tevens kan demping in de kast schelen, denk aan foam aan de binnenzijde van de ruimte en de deuren. Zodat je het geluid al bij de bron dempt. Eventueel zelfs andere deuren.

Ik verwacht dat gordijnen maar een beperkt resultaat gaan geven.
Pagina: 1