Politietool laat klanten Odido checken of ze slachtoffer…

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Apoptosis
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-03 09:42
Artikel: nieuws: Politietool laat klanten Odido checken of ze slachtoffer datalek zijn
Auteur: @YannickSpinner

Volgens de politie zijn er ook wachtwoorden gehackt. Door Odido is juist aangegeven dat dit niet gebeurd is.
Dat lijk me een belangrijk verschil tussen Odido en de Politie, en dat zou benoemd moeten worden in dit artikel.
Ik verwacht eigenlijk van Tweakers dat jullie ook nog enigszins journalistiek bezig zijn, en dan is zo'n verschil op z'n minst noemenswaardig. Daarnaast moeten jullie vanwege deze mededeling van de politie bij zowel Odido als de politie proberen na te gaan wat er nou juist is. Zijn er wel of geen wachtwoorden buitgemaakt?

Dat lijkt mij zeer belangrijke informatie.

En als die niet zijn buitgemaakt, waarom staat er dan in het bericht van de politie dat dit wel zo is.
En als ze wel zijn buitgemaakt, lijkt het me wederom een grote flater door Odido.

Kortom, nogal relevant lijkt me.

Come on Yannick, een beetje scherp blijven! :P

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-03 09:46

YannickSpinner

Redacteur
Aaah de feedback was zo waardevol en net in de laatste zin vlieg je uit de bocht. Zonde ;)

Ik heb al vragen uitstaan bij de politie. Voor nu is dat geen feitelijke onjuistheid, ik citeer als medium de mail van de politie. Wat ze precies bedoelen hoor je hopelijk snel in het artikel

Een gevatte slagzin

• Mr.Apoptosis
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-03 09:42
Ok, goed om te horen dat je er al mee bezig bent, en dat je de vragen hebt uitstaan bij de politie! :)

Ik denk wel dat het ook goed is om dit te vermelden in het artikel.
Benoemen dat er een discrepantie is tussen de Odido en de Politie em wat die is. En dat je al vragen hebt uitstaan bij de politie, en dat je het artikel gaat updaten zodra je meer weet.

Dan weten de lezers ook dat je scherp bent ;).

En veel reacties onder het artikel gaan ook over dit verschil tussen Odido en de politie. Even aangeven in het artikel dat je dat hebt opgemerkt en er mee bezig bent komt de kwaliteit van het artikel en de discussie ten goede denk ik.
YannickSpinner schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:19:
Aaah de feedback was zo waardevol en net in de laatste zin vlieg je uit de bocht. Zonde ;)
Vandaar de :P
:) :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Apoptosis op 03-03-2026 13:55 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Voor zover ik heb begrepen is er een dump van het CRM-systeem (Salesforce) gemaakt. Daarin kunnen wachtwoorden staan die klanten met klantenservice afspreken, zodat bijv. minderjarige zoon zijn abonnement kan beheren wat op zijn moeder's naam staat. Daar zullen geen wachtoowrden in staan voor bijv. Mijn Odido e.d.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Gefixt ;)

Een gevatte slagzin

• Makie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-03 20:06
De politie heeft de email niet aangepast kreeg net onderstaande email binnen (na mijn check op de politie site):

Beste lezer,

Je hebt op de website van de politie gecontroleerd of jouw e-mailadres voorkomt in gestolen (inlog)gegevens van Odido, die op het dark-web zijn gepubliceerd. Lees deze e-mail goed.

Het door jou opgegeven e-mailadres xxxxxxxxxxxx zit hier helaas bij. Dit e-mailadres komt voor in een dataset van gegevens die door een criminele organisatie zijn gestolen bij Odido en die zijn gepubliceerd op het dark-web. De gestolen gegevens kunnen de volgende gegevens omvatten:

Inlognaam en wachtwoord
Volledige naam
Woonadres
Telefoonnummer
E-mailadres
IBAN-nummer
En aanvullende klantgegevens, bekend bij Odido

Wijzig je wachtwoord

Er zijn geen wachtwoorden gelekt van de Odido website, wel is er een klantcontactveld gelekt waarin klanten wellicht toch hun wachtwoord hebben opgegeven. Daarom is het advies dat wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen. Mocht je deze combinatie van e-mailadres, inlognaam en wachtwoord vaker gebruiken op andere online platformen, wijzig die wachtwoorden dan ook dáár.

Gebruik altijd lange 'sterke' wachtwoorden en gebruik niet steeds hetzelfde wachtwoord, gebruik hier eventueel een wachtwoordmanager voor. Stel waar mogelijk multi-factor authenticatie in. Door je identiteit te bevestigen met jouw vingerafdruk, gezichtsherkenning of goedkeuring op een ander apparaat zoals je telefoon, maak je misbruik moeilijker.
<<<< knip >>>>>>>>>>>

• YannickSpinner

YannickSpinner

Redacteur
Ja goeie, thanks! Ik heb andere info gekregen van de woordvoering, dus hier ontstaat een nieuwe laag van verwarring. Ik denk dat een nieuw artikel wel op zijn plaats is, mits dit nog niet bekend was

Een gevatte slagzin

Pagina: 1