Dag allen,
Ik werd gebeld door een "zonne-verkoper", die mij graag een een thuisbatterij willen verkopen. Het gaat om een Alpha ESS 18.6 kWh, voor zo'n 7000 euro (ex BTW). Ze raden aan 'm te betalen met een lening van het Nationaal Warmtefonds. Ik zou niet de 0% rente krijgen, daarvoor is het inkomen te hoog. Dus dat wordt ca. 4%.
Mijn situatie verder:
Voor mijn gevoel zijn dat soort scenarios altijd optimistisch. Wellicht is het logischer tot het eind van het jaar te wachten zodat de boete lager wordt.
Mijn vragen:
Ik werd gebeld door een "zonne-verkoper", die mij graag een een thuisbatterij willen verkopen. Het gaat om een Alpha ESS 18.6 kWh, voor zo'n 7000 euro (ex BTW). Ze raden aan 'm te betalen met een lening van het Nationaal Warmtefonds. Ik zou niet de 0% rente krijgen, daarvoor is het inkomen te hoog. Dus dat wordt ca. 4%.
Mijn situatie verder:
- 20 zonnepanelen a 440 op het ZZO (2 hoeken wegens Franse kap).
- Stroom 12.000 verbruik (veel elektrische auto, nog geen warmtepomp), ca. 9000 opwek PV, ca. 6500 terugleveren per jaar.
- Op dit moment heb ik nog een 3-jarig Greenchoice contract tot mei 2027 zonder terugleverkosten. Flinke boete (500+) als ik daar nu uit wil naar een dynamisch contract.
Voor mijn gevoel zijn dat soort scenarios altijd optimistisch. Wellicht is het logischer tot het eind van het jaar te wachten zodat de boete lager wordt.
Mijn vragen:
- Is die 100 per maand handelsopbrengst realistisch?
- Is nu een thuisbatterij nemen inderdaad slim? Misschien worden ze duurder eind 2026 wegens afschaffen salderingsregeling?