Nu thuisbatterij nemen met Warmtefonds lening of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-03 18:38
Dag allen,

Ik werd gebeld door een "zonne-verkoper", die mij graag een een thuisbatterij willen verkopen. Het gaat om een Alpha ESS 18.6 kWh, voor zo'n 7000 euro (ex BTW). Ze raden aan 'm te betalen met een lening van het Nationaal Warmtefonds. Ik zou niet de 0% rente krijgen, daarvoor is het inkomen te hoog. Dus dat wordt ca. 4%.

Mijn situatie verder:
  • 20 zonnepanelen a 440 op het ZZO (2 hoeken wegens Franse kap).
  • Stroom 12.000 verbruik (veel elektrische auto, nog geen warmtepomp), ca. 9000 opwek PV, ca. 6500 terugleveren per jaar.
  • Op dit moment heb ik nog een 3-jarig Greenchoice contract tot mei 2027 zonder terugleverkosten. Flinke boete (500+) als ik daar nu uit wil naar een dynamisch contract.
De business case die voorgespiegeld wordt, is dat het handelen (via Frank Energie) zo'n 100 euro per maand oplevert. Dit helpt dan om de rente te betalen en ook om die boete terug te verdienen.

Voor mijn gevoel zijn dat soort scenarios altijd optimistisch. Wellicht is het logischer tot het eind van het jaar te wachten zodat de boete lager wordt.

Mijn vragen:
  • Is die 100 per maand handelsopbrengst realistisch?
  • Is nu een thuisbatterij nemen inderdaad slim? Misschien worden ze duurder eind 2026 wegens afschaffen salderingsregeling?
Alvast dank voor jullie inzichten!

Alle reacties

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:10
Om te beginnen is geld gaan lenen voor zoiets niet echt een goed idee. Je moet met een leen bedrag van 7000 en 4% rente al minimaal 280 per jaar verdienen om geen verlies te leiden.
Daarnaast heb zoals je noemt de opzeg boete van je contract.

Het handels concept werkt alleen nog dit jaar. Met ingang van 01-01-2027 valt salderen weg en dan wordt winst maken met handelen een stuk moeilijker omdat je wel EB moet betalen over wat je in de batterij stopt maar niet meer kan verrekenen met wat je dan teruglevert. De marge tussen laad en ontlaad prijs moet dan dus een stuk groter zijn dan nu. Die benadering kan je dus beter vergeten.

Met wat je teruglevert is een batterij kopen het overwegen waard tegen de tijd dat je met terugleverkosten te maken krijgt maar zolang je huidige contract loopt is het niet aan te raden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Een thuisbatterij is financieel sowieso geen goede investering, als je daar ook nog eens voor gaat lenen maak je het nog erger.

• magrec
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:41
Je hebt wel recht op hypotheek rente aftrek bij leningen via het warmtefonds dus dat maakt het wel interessanter.w

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:22:
Een thuisbatterij is financieel sowieso geen goede investering, als je daar ook nog eens voor gaat lenen maak je het nog erger.
Dit. Een thuisbatterij kan momenteel zonder lening al nooit uit, laat staan mét lening. En alle alarmbellen moeten toch al gaan rinkelen als een verkoper je belt met gladde verkooppraatjes. Ze willen maar wat graag dure batterijen verpatsen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als je al gaat lenen zou ik ook wat een flinkere accu nemen, kijk eens naar een Victron set met 32.2 kWh (zonnepanelensuper.nl bijvoorbeeld), kijk voor je situatie of het leenbedrag eruit kan tegen de aanschaf. Let ook op dat je geen btw terug kan vragen op het moment dat je geen dynamisch contract hebt op dezelfde naam als waarop je de accu's aanschaft! Pas op met de batterij cowboys die momenteel batterijen verkopen: https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/nationaal-warmtefonds-waarschuwt-voor-malafide-verkopers-thuisbatterijen-dit-is-hoe-je-ze-herkent-161199 en YouTube: Onder druk gezet: de hoofdprijs voor een thuisbatterij

Hier wat meer info van de eigenaar van Zonnepanelensuper, daar heb ik (en mensen die ik ken) echt goede ervaringen mee. YouTube: Hoe je minder afhankelijk wordt van het energienet (mijn verhaal)

Ik zit nu precies een jaar bij Frank Energie met een 32.2 kWh accu. Gemiddeld zijn mijn kosten voor een kWh nu 0,08 cent. Dat is met 5.400WP op het dak aan PV. Het betaald zich dus langzaam terug, ik ben wel zeker blij met de eilandmodus, ik blijf gewoon volledig up (PV ook) wanneer er een uitval van stroom is. Gezien we gasloos zijn is dat gewoon wel prettig. Gisteren heb ik 2 keer volgeladen en teruggeleverd op piekmomenten (circa 30 cent per kWh ontvangen).

Kijk ook of het nu slim is een dynamisch contract aan te gaan, naast de boette schijnt er dankzij de onrust in de wereld nogal wat geld te gaan zitten in gas: nieuws: Vattenfall en Eneco stoppen deels met vaste energiecontracten door Iran-oorlog

[ Voor 45% gewijzigd door Kecin op 05-03-2026 09:58 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:22:
Die zie ik niet.....

Even een kleine rekensom;
Ons huis verbruikt zo'n 3kWh in de tijden dat er geen zon schijnt.
Dat betekend dat als ik die 3kWh iedere dag op zou kunnen vangen, we per jaar zo'n 1100 kWh niet van het net hoeven te trekken.
1100kWh tegen zo'n €0.3 per kWh is €330 per jaar.
Uitgaande van de meest eenvoudige batterij betaal ik voor 5kWh capacteit zo'n €1500.
Terugverdientijd: 5 jaar.
En nee, dat gaat niet het hele jaar op maar zeker zo'n 80%-90% van het jaar. En ja, dat komt omdat onze panelen belachelijk overbemeten zijn.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Croga schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Die zie ik niet.....

Even een kleine rekensom;
Ons huis verbruikt zo'n 3kWh in de tijden dat er geen zon schijnt.
Dat betekend dat als ik die 3kWh iedere dag op zou kunnen vangen, we per jaar zo'n 1100 kWh niet van het net hoeven te trekken.
1100kWh tegen zo'n €0.3 per kWh is €330 per jaar.
Uitgaande van de meest eenvoudige batterij betaal ik voor 5kWh capacteit zo'n €1500.
Terugverdientijd: 5 jaar.
En nee, dat gaat niet het hele jaar op maar zeker zo'n 80%-90% van het jaar. En ja, dat komt omdat onze panelen belachelijk overbemeten zijn.
je vergeet van alles, het belangrijkste: de verliezen bij het laden en ontladen. Ga maar uit van minimaal 10 jaar terugverdientijd. En lees het thuisaccu topic maar: daar is ook duidelijk dat het voorlopig een hobby is, die geld kost en niet veel oplevert.

Je panelen zijn waarschijnlijk niet overbemeten, de business case voor extra panelen is (zeker bij zelf leggen) vermoedelijk beter dan die van een thuisaccu, helemaal als je een beetje vooruit denkt en warmtepomp/EV mee neemt in de voorspellingen. Je hebt dan toch al snel PV-tekort een groot deel van het jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 05-03-2026 10:42 ]

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

de Peer schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:38:
je vergeet van alles, het belangrijkste: de verliezen bij het laden en ontladen. Ga maar uit van minimaal 10 jaar terugverdientijd. En lees het thuisaccu topic maar: daar is ook duidelijk dat het voorlopig een hobby is, die geld kost en niet veel oplevert.
Verliezen zijn irrelevant bij een dergelijke overbemeting van de accu. Wat van de panelen af komt is gratis, of daar nou 100% of 80% van de accu in gaat. Wat uit de accu komt is gratis en zelfs als daar maar 4kWh van de 5kWh uit komen is dat nogsteeds voldoende voor de berekening. Verlies heeft geen enkele invloed op de berekening tenzij dat meer dan 33% zou zijn.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:39
Croga schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Verliezen zijn irrelevant bij een dergelijke overbemeting van de accu. Wat van de panelen af komt is gratis, of daar nou 100% of 80% van de accu in gaat. Wat uit de accu komt is gratis en zelfs als daar maar 4kWh van de 5kWh uit komen is dat nogsteeds voldoende voor de berekening. Verlies heeft geen enkele invloed op de berekening tenzij dat meer dan 33% zou zijn.
Natuurlijk is het niet gratis wat van de panelen komt, met een dynamisch contract is je PV-opbrengst gewoon geld waard een groot deel van de dag. Van 1200 tot 1500 gaat het op zonnige dagen weinig opleveren, maar buiten die tijden is het echt geen gratis energie.

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Oilman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:52:
Natuurlijk is het niet gratis wat van de panelen komt, met een dynamisch contract is je PV-opbrengst gewoon geld waard een groot deel van de dag. Van 1200 tot 1500 gaat het op zonnige dagen weinig opleveren, maar buiten die tijden is het echt geen gratis energie.
Met een dynamisch contract gaat het van 1200 tot 1500 gewoon geld kosten.
Blijf nou niet dat dynamisch contract pushen. Zoals in het accu topic ook al vermeld geeft dat een enorme afhankelijkheid van een enorm instabiel systeem. Als ik een dynamisch contract had gehad zou ik me deze maand compleet blauw betalen aan gas voor de verwarming dus dat is gewoon een apert slecht idee.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Croga schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Als ik een dynamisch contract had gehad zou ik me deze maand compleet blauw betalen aan gas voor de verwarming dus dat is gewoon een apert slecht idee.
Er wordt een dynamisch stroom-contract bedoeld. Niet een dynamisch gas contract.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niet geheel toevallig bieden ze iets aan van rond €7000 ex btw, bij het Warmtefonds kan je tot €8500 lenen.
Ik vind het een aardig foute business om dit via het Warmtefonds aan te bieden, tenzij je veel minder verdient en de rente 0% is waarbij zelfs een deel wordt kwijtgescholden.

https://www.alphaess.nl/b...z_1GUUAXA7Uoyx40GEqHcDx8p

Daar lees je waarom Frank energie dit zo graag doet, het gaat niet om de verdiensten van hun klanten.

Voor de gas-feuten, dat hoeft niet bij dezelfde leverancier als waar je stroom hebt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:39
Croga schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Met een dynamisch contract gaat het van 1200 tot 1500 gewoon geld kosten.
Blijf nou niet dat dynamisch contract pushen. Zoals in het accu topic ook al vermeld geeft dat een enorme afhankelijkheid van een enorm instabiel systeem. Als ik een dynamisch contract had gehad zou ik me deze maand compleet blauw betalen aan gas voor de verwarming dus dat is gewoon een apert slecht idee.
Gas en stroom hoef je niet bij dezelfde leverancier af te nemen. Overigens heb je waarschijnlijk met je vaste contract voor gas nu de andere maanden te veel betaald, als je je overigens deze maand met dit blauw betaald aan verwarming, dan zou ik eens naar de stand van de isolatie van m'n huis kijken.
Pagina: 1