Remeha cv ketel lekt na onderhoudsbeurt; is dit opzet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HeemskerkT
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-03 13:04
Onze Remeha CV ketel is zo'n 12 jaar oud. Hij gaf de afgelopen jaren geen storingen en werkt nog prima.
Vorige week hebben we een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Daarna is er een lekkage ontstaan. Ik vraag me nu serieus af of dit met opzet is gedaan. Ik ben opzoek naar een 'second opinion'. En of dit een lekkage die makkelijk te verhelpen is?

De monteur gaf tijdens de onderhoudsbeurt aan dat de ketel oud is en dat hij er niet nog een winter mee door zou durven vanwege de leeftijd. De ketel is wel veilig gaf hij aan. Maar als er een onderdeel stuk zou gaan, zou het niet meer waard zijn om die te vervangen en kijk je naar de vervanging van de hele ketel. Na de onderhoudsbeurt stuurde hij alvast een offerte door voor het vervangen van de ketel.

Een kleine week later merk ik een lekkage op. De monteur is net langs geweest, blijkbaar lekt er wat water achter uit het schroefje (zie foto). Hij zegt; dit is toeval en vanwege de leeftijd. "Dit is niet meer te maken en als ik iets met die schroef ga doen dan loop je het risico dat het meer gaat lekken. Vervangen van dit onderdeel kost bijna duizend euro, dus dan kan je beter nu je ketel vervangen."

Nu is dit mijn twijfel: in de 3 jaar dat we hier wonen heeft de ketel 0 problemen gegeven, en een week na de onderhoudsbeurt gaat er iets lekken uit een schroef. Dat is toch heel vreemd.

Daarom wil ik graag checken; klopt het dat dit onderdeel moeilijk en duur is te vervangen? Is dit een lekkage die vaker kan ontstaan met ouderdom? Ik ben zo wantrouwig nu.

Ben heel benieuwd wat mensen denken.

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:01

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Foto mist.

Verder type ketel even vermelden aub

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-03 16:06
Zoek een andere monteur (ander bedrijf) en laat die eens komen kijken. Zal vast wel een prijskaartje aanzitten. Dan moet je afwegen of het je dit waard is.
Kan me bijna niet voorstellen dat je voor een minimale lekkage aan een schroefjes een hele ketel moet vervangen. En kan me ook niet meteen voorstellen dat het opzet is. Hier kan veel gezegd worden over schroefjes met vele meningen maar uiteindelijk moet iemand de lekkage maken of de ketel vervangen. En als je het niet vertrouwd dan zou ik gewoon een ander bedrijf bellen en die een opname laten doen.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik denk dat je foto's moet toevoegen om te zien wat er lekt.
Dus over vervangen of opzet te oordelen is er meer info nodig.

Please state the nature of the technical emergency