Vimexx hosting heeft blijkbaar verouderde software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• insanityNL
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:16
Hoi iedereen,

Ben op zoek naar kennis op het moment dat een hoster verouderde software gebruikt. Zo maakt Vimexx nog gebruik van Redis 5, welk sinds 2022 al EOL is.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. _/-\o_

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@insanityNL welkom op het forum!

Wat zou je er precies over willen weten? Je vraag is nu zo breed dat het alle kanten op kan springen, zou je je vraag / discussiepunt wat duidelijker willen omschrijven?

• insanityNL
Hoi @rens-br ,

Redis 5 heeft inmiddels de end-of-life-status (EOL) bereikt. Desondanks maakt een partij als Vimexx hier nog steeds gebruik van. Als hostingprovider heeft men de verantwoordelijkheid om diensten en producten zo veilig mogelijk aan te bieden.

Gezien het feit dat Redis 5 EOL is, met alle mogelijke gevolgen van dien, in hoeverre kan worden gesteld dat een hostingprovider zorgvuldig handelt wanneer er met EOL-software wordt gewerkt?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je bij Vimexx gevraagd of ze nieuwere versies aanbieden? Genoeg hostingproviders die bijv. nog PHP 5.6 aanbieden omdat er veel websites zijn die niet nieuwer kunnen, maar wel ook gewoon PHP 8.4 hebben en met een druk op de knop actief kunnen maken

• insanityNL
Hoi @Oon ,

Het is mij inderdaad niet onbekend dat vrijwel alle hosters nog zwaar verouderde PHP versies aanbieden. Persoonlijk lijkt mij dan ook de verantwoordelijkheid van de eindklant om een zo recent mogelijke PHP versie te kiezen.

Goed dat je dat aangeeft. Dat is ruim voordat deze post is aangemaakt al eens gedaan via hun forum en ticketsysteem (juni 2025).

Op het forum kwam geen reactie, en middels ticket wordt enkel aangegeven dat het niet mogelijk zou zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door insanityNL op 03-03-2026 12:30 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:42

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Redis is volgens mij iets wat niet vaak op shared hosting wordt aangeboden. En als je wilt dat alles up2date blijft kan je ook natuurlijk een eigen VPS nemen. Dan heb je alle vrijheid om te installeren en te updaten wat je maar wilt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• insanityNL
Hoi @AW_Bos ,

Was ergens ook in de veronderstelling dat Redis niet op share hosting zou worden aangeboden. Maar zie het ook terug bij een mijn.host en een antagonist. Op zich ook geen kleine partijen.

Nu ben ik inmiddels wel op de hoogte dat een mijn.host op een redis 7 zit.

Mijn vraag is eerder hoe betrouwbaar een hoster is, als deze verouderde software gerbuikt om hun diensten en producten aan te bieden.

[ Voor 19% gewijzigd door insanityNL op 03-03-2026 13:08 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

AW_Bos schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:05:
Redis is volgens mij iets wat niet vaak op shared hosting wordt aangeboden. En als je wilt dat alles up2date blijft kan je ook natuurlijk een eigen VPS nemen. Dan heb je alle vrijheid om te installeren en te updaten wat je maar wilt.
Zit tegenwoordig standaard in alle gangbare shared hosting panelen (zoals bijv. DirectAdmin). Zelfs Docker containers en bijv. NodeJS zit er meestal wel in.
Hoewel nog steeds het grootste deel van de webwereld op PHP draait gaan ook die panelen mee met nieuwe ideeën en ontwikkelingen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 03-03-2026 15:01 ]

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:10

jurroen

Security en privacy geek

insanityNL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:07:

Mijn vraag is eerder hoe betrouwbaar een hoster is, als deze verouderde software gerbuikt om hun diensten en producten aan te bieden.
Het een sluit het ander niet uit. Ik kan moeilijk inschatten waarom Vimexx meent geen recentere Redis te kunnen gebruiken - maar het kent mogelijk wat nuance.

Bijvoorbeeld PHP 5.6 en 7.4 zijn allang EOL. Maar CloudLinux (volgens mij gebruiken zowel Vimexx als Mijn.host CL) backport nieuwere security fixes naar de oude EOL versies. HardenedPHP heet dat, zoek maar eens op.

Voor de inhoudelijke vraag waarom ze Redis 5 gebruiken moet je toch echt bij Vimexx zelf zijn. For better or worse.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1