Toilet en douche in de tuin -> Tips en ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-03 11:42
Ik wil in onze tuin een hokje bouwen met daarin een douche en toilet. Ik twijfel nog tussen een iets groter gebouwtje met 3 ruimtes (toiletruimte links, tussenruimte met buitendeur en wasbak en douche aan de rechterzijde) of één ruimte met douche, wasbak en toilet direct achter de buitendeur. De eerste is meer werk, iets groter/duurder, maar dan kunnen toilet en wasbak wel gebruikt worden als de douche gebruikt wordt. Ik zat zelf aan drie ruimtes met een binnen afmeting van 1.20 x 2 meter te denken. Bij één ruimte lijkt me 2 x 2 wel voldoende.

Ik ben nogal fan van inbouw (toilet/douche/leidingen/etc), maar daar komt eigenlijk mijn eerste punt: bevriezing. Ik wil deze ruimte(s) in de winter eigenlijk niet verwarmen. En ik twijfel of de leidingen volledig leeg zullen zijn in de winter. Leidingen in de wand en de kraan/stortbak op de wand klinkt dan toch veiliger (en bij eventuele schade makkelijker te vervangen).

Ik ben er bouwtechnisch ook niet niet helemaal uit. Ik wil de buitenzijde eigenlijk van zweeds rabat maken met op de hoeken 15x15 douglas palen, dan past het geheel mooi bij o.a. de overkapping. De binnenzijde wordt gips of WEDI met daarop tegels. Daartussen dan isolatie en folies? De opbouw zou dan van binnen naar buiten worden: Tegel, Gips/Wedi, dampdichte folie, houtskelet met daartussen isolatie, dampopen folie, zweeds rabat. Of mis ik hier iets in?

Zijn er hier mensen die iets dergelijks in de achtertuin hebben?

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:56
@Sjaak-k

Waarom isoleren als je het in de winter niet gaat gebruiken? Zou het dan alleen voor het geluid doen. Steenwol is relaxt want dat is niet brandbaar en gaat kan tegen water.

En er zijn genoeg oplossingen om een leiding winterklaar te maken. Bij inbouw kan je de leiding ook isoleren en als je de leiding kan afsluiten en dan laten leeglopen (desnoods ergens lucht erin blazen) is de kans dat het misgaat niet zo groot.
Zou een ton/kist ingraven en dan daar een afsluiter maken. In de winter dicht doen, water eruit laten lopen (is dan laagste punt). Mooie plug van piepschuim/EPS erop en klaar.

• Sjaak-k
Daar heb je een punt inderdaad, isoleren voor geluid is niet nodig en voor de warmte hoeft het dan ook niet. Nadeel is dat het nu relatief makkelijk kan en achteraf lastiger is.

De "put" voor het aftappen is ook in me opgekomen, dan is het geheel natuurlijk sowieso leeg (alleen de wc pot even leegmaken).

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Vergeet niet dat niet isoleren ook betekent dat het in de zomer bloedheet gaat zijn, vooral op de dagen dat je lekker van de tuin geniet omdat het zo heerlijk warm is buiten. Kun je beter wél isoleren maar passief houden, dan blijft het in ieder geval op een niet-absurde temperatuur en moet het echt een paar nachten flink vriezen om evt. staand water te laten bevriezen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Oon schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:21:
Vergeet niet dat niet isoleren ook betekent dat het in de zomer bloedheet gaat zijn, vooral op de dagen dat je lekker van de tuin geniet omdat het zo heerlijk warm is buiten. Kun je beter wél isoleren maar passief houden, dan blijft het in ieder geval op een niet-absurde temperatuur en moet het echt een paar nachten flink vriezen om evt. staand water te laten bevriezen.
Verschil tussen mijn niet verwarmde schuur en garage is isolatie en dat zorgt er voor dat de schuur vochtig is behalve in de zomer en de garage eigenlijk nooit.

Zou daarom isolatie icm voldoende ventilatie overwegen, helpt het binnenklimaat ok te houden denk ik dan maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Verschil tussen mijn niet verwarmde schuur en garage is isolatie en dat zorgt er voor dat de schuur vochtig is behalve in de zomer en de garage eigenlijk nooit.

Zou daarom isolatie icm voldoende ventilatie overwegen, helpt het binnenklimaat ok te houden denk ik dan maar.
Sowieso wel wenselijk met een douche en WC om iets van actieve ventilatie te hebben :)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:49
Oon schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Sowieso wel wenselijk met een douche en WC om iets van actieve ventilatie te hebben :)
En tegelijkertijd wil je ook niet in het zonnetje naar een poepende partner/kind/bezoek luisteren...

• Sjaak-k
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat er meer vocht van binnen (douche) komt dan van buiten. Ventileren zal sowieso een must zijn. Ik verwacht eigenlijk geen gebruik tussen najaar en voorjaar, dus als het geheel vocht en vorstbestendig is mogen wat mij betreft in de winter de deuren open staan (bij wijze van spreken).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 11:40
Hoe wil je warm water genereren? Of pak je dat vanuit de woning?

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03 16:20
Offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door Outerspace op 03-03-2026 15:21 . Reden: Het is hier geen HK ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-03 14:58
*knip*
Het is hier geen HK.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 04-03-2026 18:06 ]

Zucht...

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-03 16:20
dit is ook mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyEcGZwBoVPCPFMc5tPv09EY9Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxADXJ3eNNRsYoQUEGyXZiqG.png?f=fotoalbum_large

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
*knip*
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 04-03-2026 18:07 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sjaak-k schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:10:
Ik wil in onze tuin een hokje bouwen met daarin een douche en toilet. Ik twijfel nog tussen een iets groter gebouwtje met 3 ruimtes (toiletruimte links, tussenruimte met buitendeur en wasbak en douche aan de rechterzijde) of één ruimte met douche, wasbak en toilet direct achter de buitendeur.
Kan je genoeg afschot (1cm per meter) realiseren zodat de afvoer niet verstopt raakt?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Sjaak-k
@djluc Er ligt inmiddels een leiding vanaf de ketel naar de locatie waar het hokje moet komen. Hoe dat qua warmteverlies (ong 26 meter) zit weet ik nog niet, maar ik verwacht dat er voldoende overblijft om even te douchen. Het is ook niet bedoeling om da

@whiner Die tweede vind ik wel een nette oplossing. Ik wil wel één buitendeur, ook omdat er nog een deel voor komt als kleine berging (voor het WC deel dus). Het wordt uiteindelijk een L vorm.

@DJMaze Ik heb het afschot nog niet gemeten, maar ik verwacht dat het goed moet komen. Het is ongeveer 25 meter naar het bestaande WC riool. Dat stuk is volledig bestraat, ik kan dus relatief hoog beginnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sjaak-k op 03-03-2026 16:04 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Sjaak-k schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat er meer vocht van binnen (douche) komt dan van buiten. Ventileren zal sowieso een must zijn. Ik verwacht eigenlijk geen gebruik tussen najaar en voorjaar, dus als het geheel vocht en vorstbestendig is mogen wat mij betreft in de winter de deuren open staan (bij wijze van spreken).
Ah! Meer als op een camping, gewoon helemaal water en vocht bestendig. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat is inderdaad geen gek idee, behalve dan dat je niet de camping uitstraling wilt :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
DJMaze schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Dan heb je last van pot(ten)kijkers/kijksters
Dat is een keuze van de pot(ten)kijkers/kijksters zelf, dan moeten ze maar leven met de gevolgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-03 07:18
Dit, maar met de deur vanaf de wasbak naar douche intern. Dan heb je ook direct een "omkleed" ruimte.

Praktisch gezien ben je gewoon een Nordic sauna/buitenhuis aan het realiseren minus de sauna.

Die google termen (evt Fins, Zweeds, Noors gebruiken) zullen je veel inspiratie geven.

[ Voor 23% gewijzigd door XelaRetak op 03-03-2026 17:24 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou wel even goed opletten met legionella perikelen als je het met een lange leiding doet. klein doorstroomboilertje ophangen zou evt ook nog kunnen.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Frieda schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:54:
zou wel even goed opletten met legionella perikelen als je het met een lange leiding doet. klein doorstroomboilertje ophangen zou evt ook nog kunnen.
die doorstroomboilers vreten stroom, dan kun je denk ik beter nog gewoon een ouderwetse buitengeiser gebruiken die camping dingen werken zelfs op butaan ik denk dat het energie-verlies op een 25meter buitenleiding het verschil in brandstofkosten meer dan teniet doet overigens.

ik heb ooit een waterleiding onder de vloer van een rijtjeswoning verlegd voor een keukenkraan, dat ging over 6 of 7 meter een jaar later heb ik de hele leiding weggehaald om een standaard keukenboiler te gebruiken. zoveel warmte verlies was er.
Pagina: 1