thuislaadpaal, wel of geen btw rekenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koho76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03 14:21
Ik heb sinds kort een laadpaal thuis welke ik aan het TapElectrics backoffice heb gekoppeld. Hier kan ik kiezen voor wel of geen BTW rekenen. Ik hier slecht informatie over vinden. Ik ben geen ondernemer en ben ook niet van plan mijn laadpaal openbaar te maken.
Ik laadt hierop mijn eigen leaseauto en gebruik TAP om mijn kosten hiervoor door te rekenen via mijn laaddruppel die ik van de zaak heb.

Wat zijn de (belasting)regels hierover? Zijn er regels over maximale vergoeding die je per kwh kan vragen. En dan hoe zit dat met BTW.

Ik lees graag jullie ervaringen hiermee.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

koho76 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 02:29:
Ik heb sinds kort een laadpaal thuis welke ik aan het TapElectrics backoffice heb gekoppeld. Hier kan ik kiezen voor wel of geen BTW rekenen. Ik hier slecht informatie over vinden. Ik ben geen ondernemer en ben ook niet van plan mijn laadpaal openbaar te maken.
Ik laadt hierop mijn eigen leaseauto en gebruik TAP om mijn kosten hiervoor door te rekenen via mijn laaddruppel die ik van de zaak heb.

Wat zijn de (belasting)regels hierover? Zijn er regels over maximale vergoeding die je per kwh kan vragen. En dan hoe zit dat met BTW.

Ik lees graag jullie ervaringen hiermee.
Ik mag aannemen dat 'TAP' direct aan de contracthouder van je laaddruppel gaat doorbelasten volgens het tarief per kWh wat jij aan je eigen energiemaatschappij betaalt? Dat tarief kun (én moet) je vervolgens zelf instellen, waarbij je dat bedrag ook volledig zélf naar waarheid afstemt op het bedrag wat je zelf betaald qua 'inkoop' bij jouw eigen leverancier.

Als particulier heb je niets met BTW te maken... Jouw bruto kosten belast je gewoon 100% door aan 'TAP'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Particulier laat je zonder btw uitkeren, TAP doet daar BTW bij en je werkgever betaald dus 21% meer dan jij insteld. Dit is niet erg want je werkgever krijgt die BTW gewoon weer terug van de belastingdienst.

Omdat jij geen BTW aftrek krijgt kan je gewoon je all-in stroomtarief instellen verhoogd met een vergoeding voor de afschrijving van de paal, deel van je vastrecht e.d.

Mocht je toch particulieren (vrienden/familie) willen laten laden kan je er voor kiezen om de paal tijdelijk gratis te maken of een druppel die gratis kan laden registreren (dit laatste kan bij eflux helaas niet, weet niet hoe dit bij TAP zit). Zo betalen die geen btw en gaat er dus geen geld “verloren”.

[ Voor 32% gewijzigd door HeldereM op 03-03-2026 03:15 ]

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:35
Eigenlijk is het vreemd; Een werknemer betaalt aan de energieleverancier voor de stroom, waarop ook BTW berekend wordt. TAP vergoedt dan de prijs inclusief BTW, en zet daar nog weer eens BTW bovenop wat aan de werkgever berekend wordt. Dan is er dus dubbel BTW betaald, waarvan er 1x BTW teruggevraagd kan worden (door werkgever).

Dit is anders als de werknemer met zijn benzine auto tankt, het bonnetje indient bij de werkgever, die vervolgens op basis daarvan de BTW mag aftrekken. Dan wordt er per saldo geen BTW betaald.

Vanuit maatschappelijk oogpunt is thuis laden ideaal, want elektrisch is beter voor het milieu, je zorgt zelf voor beschikbaarheid laadpaal en 's nachts langzaam laden is fijn voor het energienet. Maar dat wordt dan voor wat betreft de BTW niet goed geregeld, en is de stroom 21% duurder dan theoretisch goed zou zijn. Zijn hier oplossingen voor?

[ Voor 3% gewijzigd door hjtuinenburg op 03-03-2026 14:55 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:59
Bij mij betaald mijn werkgever nog veel meer. Ik heb van de leasemij een laadpas van Shell, terwijl ik thuis een laadpaal heb met 50Five back office van mijn vorige leaseauto. Dus mijn werkgever betaald gewoon het standaard laadtarief en niet het tarief wat ik vergoed krijg.

Ik krijg van 50Five overigens wel een credit factuur met BTW. Tarief exact gelijk aan hetgeen ik betaal uiteraard.