Vraag

• Andrea97
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-03 21:15
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Hij wilt er scripts op schrijven voor zijn videos.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
300
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Nee, hij is meestal thuis.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Hij was al een tijdje aan het twijfelen om een thinkpad te kopen maar welke raden jullie aan?

Beste antwoord (via Andrea97 op 03-03-2026 21:10)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23
Inderdaad, ik zou kijken wat er op vraag en aanbod staat voor ongeveer € 200-300. Daarvoor krijg je veelal een 8ste generatie core i5, 8 of 16 GB RAM en een 256 GB SSD.

Alle reacties

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
300 euro is niet echt een bedrag om een nieuwe laptop mee te kopen, laat staan een toch wel een wat meer high-end model als een Thinkpad.

Qua gebruik kan je denk ik met elke laptop vooruit, en theorie zelfs met iets als een Chromebook, tenzij scriptschrijven met een bepaald programma op Windows moet.

Bedoel je dat hij op zoek is naar een 2e handse?
Kijk dan naar een model waar Windows 11 op staat (Windows 10 is al uit support), en die 16GB geheugen heeft. Als je geen extra scherm hebt en de laptop vooral thuis gebruikt zou ik niet een al te klein model nemen, 15" is dan wel prettig.

Acties:
  • Beste antwoord

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23
Inderdaad, ik zou kijken wat er op vraag en aanbod staat voor ongeveer € 200-300. Daarvoor krijg je veelal een 8ste generatie core i5, 8 of 16 GB RAM en een 256 GB SSD.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01:32
heb je meer informatie? coolblue heeft ook een keuzehulp.

• Andrea97
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 03-03 21:15
Tweedehands is prima, ik ga kijken op vraag en aanbod super bedankt voor het advies jongens.