Mini PC voor YouTube & 4k bestanden afspelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:44
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een mini PC voor bij mijn tv. Ik wil vanaf deze PC zonder probleem 4k kunnen afspelen op mijn tv en YouTube afspelen binnen Firefox. Ik start deze bestanden vanuit mijn NAS en wil ze afspelen binnen de VLC player

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb even rondgekeken en vooral geconstateerd dat de prijzen het afgelopen jaar flink zijn gestegen, helaas. Ik wil echt niet meer dan €300 uitgeven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier wordt het dus een grijs gebied voor mij, ik vermoed dat 8gb RAM voldoende moet zijn, SSD hoeft niet groot te zijn, alles komt toch vanaf de NAS. Voor mij is het vraagteken vooral de processor. Nogmaals, het moet zonder probleem 4k afspelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst geen Chinese of merkloze producten. Verder geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiezuinig en vrijwel geluidsloos hebben een sterke voorkeur. Het moet verder een ethernetpoort en een HDMI aansluiting hebben

Wat verwacht je van ons?
Advies aub; ik heb zelf 2 PC's gebouwd maar wil het liefst geen barebones kopen, tenzij het echt flink scheelt in de prijs. Ik kijk op dit moment naar deze PC:
https://www.proshop.nl/De...SD-Windows-11-Pro/3447552 ik vermoed dat deze aan mijn eisen voldoet, ook al had ik van tevoren wel verwacht iets minder kwijt te zijn. Ik heb ook naar zoiets gekeken: https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.2.ProductTitle wat duidelijk betere hardware heeft voor een goedkopere prijs. Maar ik ben niet bekend met het merk, het komt iig uit Hong Kong en dus Chinees. Verder zie ik vooral prijzen van boven de €300+

Beste antwoord (via PizzaFunghi op 03-03-2026 21:37)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:34
Heb even rondgekeken en vooral geconstateerd dat de prijzen het afgelopen jaar flink zijn gestegen, helaas. Ik wil echt niet meer dan €300 uitgeven.
en
is een eisencombinatie die vermoedelijk nul zoekresultaten oplevert.

De Celeron in de Blackview is al een jaar of vijf oud en niet bijzonder krachtig, 4K afspelen zou wel moeten lukken, maar is gemaakt in het land wat je niet wenst, zie https://store.blackview.hk/pages/about-blackview. GMKtec heet voluit 'Shenzhen GMK Technology Co., Ltd' wat ook weinig te raden laat over het land van herkomst (https://www.gmktec.com/pages/about-gmk), de machine die je gevonden hebt van hen heeft wat weinig RAM, maar krachtigere hardware, deze zou mijn keuze zijn voor dit doel.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 02-03-2026 21:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
en

De Celeron in de Blackview is al een jaar of vijf oud en niet bijzonder krachtig, 4K afspelen zou wel moeten lukken, maar is gemaakt in het land wat je niet wenst, zie https://store.blackview.hk/pages/about-blackview. GMKtec heet voluit 'Shenzhen GMK Technology Co., Ltd' wat ook weinig te raden laat over het land van herkomst (https://www.gmktec.com/pages/about-gmk), de machine die je gevonden hebt van hen heeft wat weinig RAM, maar krachtigere hardware, deze zou mijn keuze zijn voor dit doel.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 02-03-2026 21:22 ]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom een mini pc maar niet iets als een Google TV met Plex, of iets soortgelijks? Stuk goedkoper en kan ook wat je wil?

• PizzaFunghi
martyw schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:08:
[...]

en

[...]

Oei, ik wist niet dat GMKtec ook Chinees was, dan wordt het idd een lastig verhaal om het onder de €300 te houden. Ik heb wel goede verhalen gelezen over het merk.
uitvoering: Beelink EQ14 deze gaat alweer naar de €380. Waar het voor gekocht wordt, vind ik toch vrij prijzig. Ben bang dat ik mijn wens om het niet Chinees te houden moet laten varen.

Edit: nu we toch ''Chinees'' bezig zijn; https://www.bol.com/nl/nl...5cdbcc009f323957f81115061 deze heeft dezelfde processor als de GMKtec, maar wel met 16gb geheugen. Daarnaast ook goedkoper en een stuk eerder in huis :P

[ Voor 14% gewijzigd door PizzaFunghi op 02-03-2026 22:23 ]

• PizzaFunghi
Homeland schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:58:
Waarom een mini pc maar niet iets als een Google TV met Plex, of iets soortgelijks? Stuk goedkoper en kan ook wat je wil?
Omdat ik jaren lang heb geklooid met een Plex server en constant tegen problemen aan liep met 4k bestanden, maar ook veel met subtitles. Iets te veel frustraties dus, dan maar geen mooie interface, maar wel iets wat altijd werkt. Daarnaast kijk ik veel Youtube en ik wil af van mijn dure premium account. Als ik kan kijken via een browser met adblocker, heb ik dat ook direct geregeld ;).

• martyw
De GMKtec uit je openingspost is flink goedkoper op hun eigen site: https://de.gmktec.com/en/...ntel%C2%AE-twin-lake-n150

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 10:48

SpamLame

niks

PizzaFunghi schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:09:
[...]

uitvoering: Beelink EQ14 deze gaat alweer naar de €380. Waar het voor gekocht wordt, vind ik toch vrij prijzig. Ben bang dat ik mijn wens om het niet Chinees te houden moet laten varen.
Beelink is ook China based obv landcode telefoon

Waarom niet tweedehands kijken?
Bv een v&a aangeboden: Fujitsu Esprimo Q958 – i5-8500T – 16GB – 512GB SSD
Klein genoeg, zou voldoende sterk kunnen zijn.
Of een dell micro of hpe ssf of lenovo tiny, zijn genoeg ex kantoor varianten die je rol zouden kunnen invullen

• PizzaFunghi
SpamLame schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Beelink is ook China based obv landcode telefoon

Waarom niet tweedehands kijken?
Bv een v&a aangeboden: Fujitsu Esprimo Q958 – i5-8500T – 16GB – 512GB SSD
Klein genoeg, zou voldoende sterk kunnen zijn.
Of een dell micro of hpe ssf of lenovo tiny, zijn genoeg ex kantoor varianten die je rol zouden kunnen invullen
Even rondgekeken, maar deze pc's hebben helaas vaak geen HDMI aansluiting :(

• PizzaFunghi
martyw schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:48:
De GMKtec uit je openingspost is flink goedkoper op hun eigen site: https://de.gmktec.com/en/...ntel%C2%AE-twin-lake-n150
Goed gespot, denk dat ik toch maar hier voor ga

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:31
Ik heb zelf op AliExpress na lang zoeken iets vrij betaalbaars gevonden: een BMax B4 Ultra. Deze is voor €200 momenteel te koop en volgens mij met vouchers voor €180. De N150 is een instap intel processortje uit begin 2025 met SoC voor 4K HDR (decoding van de gangbare formaten). Er zit 12GB ram in en 500GB SSD. Voldoet voor mijn officegebruik prima.

Bij veel merken op AliExpress is geen website maar BMax heeft die wel met ook drivers. Ze komen uit een Pools magazijn dus de levering is vrij rap. Met GMKTec koop je een fors bekender merk, met Bmax zit je wel helemaal in jouw rode zone qua 'chinese merken' :P maar het is wel goedkoper en krijgt er meer hardware voor. Vooral 12GB ram geeft wel net wat meer ruimte t.o.v. 8gb.

Tweedehands zou ik niet doen omdat je juist wél een modern processortje wil ivm hardwarematige 4K decoding. Los van welk merk je kiest zou ik voor jouw gebruik de N150 cpu echt aanraden. Lekker recent model instapprocessor dat hier prima geschikt voor is.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-03-2026 22:00 ]

• PizzaFunghi
DeNachtwacht schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:57:
Ik heb zelf op AliExpress na lang zoeken iets vrij betaalbaars gevonden: een BMax B4 Ultra. Deze is voor €200 momenteel te koop en volgens mij met vouchers voor €180. De N150 is een instap intel processortje uit begin 2025 met SoC voor 4K HDR (decoding van de gangbare formaten). Er zit 12GB ram in en 500GB SSD. Voldoet voor mijn officegebruik prima.

Bij veel merken op AliExpress is geen website maar BMax heeft die wel met ook drivers. Ze komen uit een Pools magazijn dus de levering is vrij rap. Met GMKTec koop je een fors bekender merk, met Bmax zit je wel helemaal in jouw rode zone qua 'chinese merken' :P maar het is wel goedkoper en krijgt er meer hardware voor. Vooral 12GB ram geeft wel net wat meer ruimte t.o.v. 8gb.

Tweedehands zou ik niet doen omdat je juist wél een modern processortje wil ivm hardwarematige 4K decoding. Los van welk merk je kiest zou ik voor jouw gebruik de N150 cpu echt aanraden. Lekker recent model instapprocessor dat hier prima geschikt voor is.
Dank voor je reactie! Ik heb inmiddels de GMKTec uit mijn originele post, via hun eigen website, gekocht voor €220. Fijn om te horen dat ik hiermee goed uit de voeten kom! Grote probleem bij een hoop tweedehands is dat vrijwel alle ''office'' varianten geen HDMI aansluiting hebben

• DeNachtwacht
Tweedehands is echt een valkuil in deze wereld. Je koopt voor diezelfde €220 vaak een (meer of minder sterk) verouderde midtier mini pc. 5 Jaar geleden inderdaad een leuke middenklasser, maar mist tegenwoordig allerlei dingen. Bij mini pc'tjes voor licht officegebruik is de truc echt een lekker recente processor/moederbord (wat je nu dus ook hebt), met name voor 4k HDR videoplayback (die oude hebben daar namelijk geen hardwarematige decoders voor).

Veel plezier ermee alvast, mij bevalt hij prima ;)

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:52
voor 4k tv (afspelen via externe aanvoer) is een cpu met een passmarkscore van 4000 al genoeg en 4gb ram
maar firefox & youtube op een 4k tv vraagt net iets meer..
je wilt een cpu met een passmarkscore van 12000-18000 en 8gb ram

de N150 met een passmarkscore van 5400 lijkt me te zwak.
ik kwam op deze oplossing :
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600GT Tray€ 127,59€ 127,59
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 133,99€ 133,99
1ProcessorkoelingInter-Tech IP-3€ 13,60€ 13,60
1Geheugen internIntegral IN4V8GNGLTX€ 32,34€ 32,34
1Interne ssd'sPatriot P300 128GB€ 33,99€ 33,99
Totaal€ 341,51
dit zou goed moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchGamer1982 op 04-03-2026 14:41 ]

• DeNachtwacht
De tweakers review met een vergelijkbaar N150 systeempje is gelukkig lovend dat het voor licht gebruik een prima en energiezuinig alternatief is:

review: GMKtec NucBox G3 Plus met Intel N150 - Een simpele, zuinige en goedkope mini-pc

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:39

Croga

The Unreasonable Man

DutchGamer1982 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:24:
voor 4k tv (afspelen via externe aanvoer) is een cpu met een passmarkscore van 4000 al genoeg en 4gb ram
maar firefox & youtube op een 4k tv vraagt net iets meer..
je wilt een cpu met een passmarkscore van 12000-18000 en 8gb ram
Wut!?! Je denkt dat Firefox/Youtube een 450% overhead geeft?

Mijn N150 heeft er in ieder geval geen enkele moeite mee. Win11/Firefox/YT/4K terwijl hij SABNzbd/Arrrr-suite op de achtergrond draait (okay, bij uitpakken heeft ie het een beetje lastig)

Je moet die N150 niet onderschatten. Das echt best een aardig processortje. Bij mij houdt ie het niet vol om 4K HDR te transcoden en daarom wordt ie vervangen. Maar voor de rest zie ik er echt heel weinig beperkingen in.

[ Voor 15% gewijzigd door Croga op 04-03-2026 15:15 ]

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:52
Croga schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Wut!?! Je denkt dat Firefox/Youtube een 450% overhead geeft?

Mijn N150 heeft er in ieder geval geen enkele moeite mee. Win11/Firefox/YT/4K terwijl hij SABNzbd/Arrrr-suite op de achtergrond draait (okay, bij uitpakken heeft ie het een beetje lastig)

Je moet die N150 niet onderschatten. Das echt best een aardig processortje. Bij mij houdt ie het niet vol om 4K HDR te transcoden en daarom wordt ie vervangen. Maar voor de rest zie ik er echt heel weinig beperkingen in.
ik had opgezocht :

To play 4K YouTube videos (3840x2160 @ 60fps) smoothly, the minimum CPU PassMark score required
varies significantly based on whether you are using software or hardware decoding.

Software Decoding (Using CPU only): A CPU PassMark score of approximately 12,000 to 14,000 or higher is generally required for consistent, stutter-free 4K/60fps playback.
AV1 Decoding (Modern/Efficient): If your browser is set to prefer the AV1 codec, a lower score of around 8,000 may be sufficient to avoid major stuttering.

als ik dan de H150 opzoek
https://www.cpubenchmark....hp?cpu=Intel+N150&id=6304
passmark 5392 (uiteraard multitreaded count das de score waar we naar kijken)
lijkt me dat gewoon te weinig.

als ik dan kijk naar am4 cpu's met geintegreerde grafics.
begint het bij de 3000G (24 euro) -> passmarkscore 4400 te weinig
3200G (50 euro) -> passmarkscore 7000 te weinig
3400G (72 euro) -> passmark 9200 "aan de krappe kant, met AV1 genoeg, maar puur op cpu niet.
4300G (112 euro) -> passmark 10000 wederom aan de krappe kant
5300G (125 euro) -> passmark 13000 -> dat zou ws voldoen MAAR
5600GT (128 euro) -> passmark 20200 -> voor maar 3 euro meer? gewoon doen!

langs het andere pad (intel barebone, 139 euro, 5 euro duurder)
uitvoering: ASRock DeskMini 310
9100T (25 euro) -> passmark 5600, te weinig
8600K (69 euro) -> passmark 9200 "aan de krappe kant, met AV1 genoeg, maar puur op cpu niet"
9500 (179 euro) -> passmark 9990 wederom aan de krappe kant
8700K (200 euro) -> passmark 13000 dat zou voldoen (maar amd is dus veel goedkoper)
9700 (330 euro) -> passmark 13200 nauwelijks verbetering, en amd is veel goedkoper
9700K (399 euro) -> passmark 14400, idioot duur en nog steeds de bovengrens niet bereikt, ga toch amd
9900K (707 euro) -> passmark 18100 eindelijk intel heeft de vereisde bovengrens bereikt, maar wat een prijs

-> dus de 5600GT lijkt me de beste keuze.

• DeNachtwacht
@DutchGamer1982 lees gewoon die tweakers review in plaats van zelf te beredeneren of iets wel of niet een probleem is op basis van een oerwoud aan benchmark data want je conclusie "het lijkt me gewoon te weinig" klopt niet.
quote: Tweakers review
Ook bij het afspelen van video liep ik niet aan tegen problemen. De N150 biedt hardwarematige versnelling voor het decoderen van alle gangbare codecs inclusief het relatief nieuwe AV1, met 4k-resolutie en 60fps. Video's streamen vanaf YouTube verloopt soepel, waarbij alleen het in- of uitgaan van de fullscreenmodus soms een tel zwart beeld opleverde.
En ook hier geldt weer; waarom het zo ingewikkeld maken. Vraag google of een AI chatbot "kan een N150 mini pc 4K HDR 60FPS vloeiend afspelen?¨ en je vindt overal iets in deze strekking:
quote: Perplexity
Ja, een Intel N150 mini PC kan 4K HDR op 60 FPS afspelen zonder problemen, dankzij hardware-decoding voor H.265, VP9 en AV1 met HDR-ondersteuning.
Je vasthoudendheid en wil om het uit te zoeken verdient echt een compliment maar maak het ook niet te moeilijk voor jezelf. Zeker met tech vragen is AI echt supergoed in staat dit soort vragen zeer feitelijk correct te beantwoorden. Dat hoeven we gelukkig niet allemaal meer zelf uit te vogelen / uit te rekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-03-2026 18:45 ]

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-03 07:44
Ik denk dat je beter af bent met een Android TV box zoals Nvidia Shield of Homatics Box R 4K Plus.
Er zijn genoeg van deze media spelers om uit te kiezen tegenwoordig.
Installeer Kodi of VLC voor je 4K videos van je NAS en Youtube kan je ook gemakkelijk gebruiken.
Je zit dat ruim onder de 300 euro en deze kastjes zijn klein en geruisloos. En het is gewoon plug and play zonder dat je zelf iets hoeft te bouwen of te installeren.

• Behemoth3K
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-03 17:39
Ik heb zelf de afgelopen weken een NAS/Mediaserver gebouwd. Het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat de specs van de monitor/tv waar je media op af wilt spelen net zo belangrijk zijn als het systeem dat je bouwt.

Omdat mijn Samsung-tv (~6 jaar oud) via de Direct Play-optie van Plex veel codecs en formaten aankan (4K, H264/265, HDR), zorg ik ervoor dat mijn mediaserver alleen bestanden host met die codecs. Als ik bijvoorbeeld Dolby Vision (DV) of AV1 probeer af te spelen, kan mijn tv het niet aan, moet mijn systeem te hard werken, en krijg ik geen beeld. Hetzelfde geldt voor ondertitelingen.

Sommige ondertitelingen zijn grafisch van aard, dan moet de CPU keihard werken, dat kan mijn systeem ook niet, dus gebruik ik vrijwel alleen SRT-ondertiteling. Dat is tekst en behoeft geen/nauwelijks verwerking.

Dat wetende heb ik een Linux Ubuntu-server gebouwd met 10 jaar oude hardware die ik nog had liggen, FM2+ en DDR3, en daarop loopt Plex als een zonnetje via Direct Play. CPU en RAM worden nauwelijks aangesproken, zelfs niet met 4K H265 HDR-bestanden van 20-30 GB groot. Dat wordt over het netwerk verstuurd en de tv pakt dat op zonder een enkele hapering. Ook browsers op Windows spelen af zonder problemen. CPU = AMD Athlon X4 870K uit 2015 (Passmark 3452). Heb er nog een oude tweedehands Nvidia Quadro P620-videokaart (EU 40 via Marktplaats) in geplaatst, maar volgens mij heeft die nog nauwelijks werk gedaan.

Goed dus om te kijken naar waar je je media op wilt afspelen en welke codecs dat apparaat (of meervoud) ondersteunt. Als je daar je media naar selecteert, kun je dus prima iets bouwen met oude hardware.

Als ik mijn NAS zo upgraden voor AV1-ondersteuning, dan zou ik kijken naar een (tweedehands) low profile Intel Arc A310 of A380. Dan hoeft de CPU ook niet zo hard te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Behemoth3K op 08-03-2026 14:25 ]

Pagina: 1