Artikel: review: Nee, je mag de gestolen Odido-gegevens niet downloaden, ook niet voor...
Auteur: @YannickSpinner
Tevens zei Arnoud Engelfriet hierover:
Auteur: @YannickSpinner
Is dat nog wel de juiste feitelijke uitgangspositie? De dataset circuleert inmiddels ook op vrij toegankelijke websites en is via reguliere zoekmachines en sociale media zoals X te vinden.Dat zou alleen kunnen door met de Tor-browser of een alternatief het darkweb te betreden en de gegevens direct van de cybercriminelen te downloaden.
En:Gegevens die op het internet zijn geplaatst, zijn openbaar mits het publiek toegang heeft tot de internetpagina waar de teksten zijn weergegeven (vgl. Hof Amsterdam 23 november 2009, NJFS 2010,29). Het downloaden van openbare gegevens van internet is dus niet strafbaar op grond van deze strafbepalingen.
Bron: https://www.security.nl/p...+gelekte+data+te+bekijkenHet enkel snuffelen uit nieuwsgierigheid is dus niet strafbaar. Als je de gegevens voor wat anders gaat gebruiken, dan krijg je wel allerlei wettelijke bezwaren. Ze overnemen in een eigen bestand (je AI trainen, je marketingdata verrijken of een waarschuwingssite bouwen, ik noem er een paar) kan al snel in strijd zijn met de AVG als er persoonsgegevens in zitten. De gegevens kunnen beschermd zijn door auteursrecht of databankrecht. Een herpublicatie kan smaad opleveren. En ga zo maar door.
Tevens zei Arnoud Engelfriet hierover:
Als de dataset inmiddels zonder toegangsbeperking via reguliere zoekmachines vindbaar is, dan lijkt de kernvraag dus of in deze situatie nog kan worden gesproken van “niet-openbare gegevens” in de zin van artikel 139g Sr.Het komt neer op de interpretatie van "het publiek heeft toegang". Bij een via Google met 2 steekwoorden te vinden pagina vind ik dat dat zeker het geval is. Een .onion pagina waarvan de URL alleen in beperkte kring wordt gedeeld, is niet openbaar. De vraag is hoe je objectief het verschil duidt, zonder te vervallen in "gewoon grote zoekmachines" en "eenvoudige zoekopdracht". Is Yandex een grote zoekmachine?
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999