Zakelijk Lease vs Occasion Kopen - Ruime Station voor Gezin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wgoos
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:41
Hallo allemaal,

Ik rijd nu een leaseauto via werk en twijfel tussen opnieuw leasen of lease laten uitbetalen en zelf een auto kopen.

Context:
Ik rijd nu een Tesla Model Y Long Range Dual Motor, voorheen Polestar 2. Huidige bijtelling is ongeveer EUR 450 (maar gaat omhoog bij nieuwe vergelijkbare auto), en mijn lease laten uitbetalen levert me ongeveer EUR 550 per maand op.

Ik heb twee jonge kinderen, en gebruik de auto voor woon-werk, weekend, vakanties (alle standaard dingen), en rij ongeveer 20dKM per jaar. Ik vind een ruime, comfortabele auto belangrijker dan de technologische snufjes.

Huidig Zoekprofiel
  • Stationwagen
  • Budget +/- 35.000
  • Bouwjaar vanaf 2022
  • KM stand tot 80.000 km
  • NL-auto of (Duitse) import
  • Opties; lederen bekleding, parkeersensoren/camera, (adaptive-) cruise control
Mijn zoektocht begon met een BMW 3 Touring, maar het prijsverschil naar BMW 5 Touring en Audi A6 Avant blijkt beperkt. Daarom kijk ik nu vooral naar: BMW 5‑serie Touring & Audi A6 Avant, maar de Mercedes E‑klasse Estate en Volvo V90 sluit ik niet uit.

Twijfel: PHEV vs benzine.
Ik neig naar PHEV omdat ik zonnepanelen heb, en relatief veel korte (<50km) ritten maak. Maar ik twijfel over:
  • Hoge complexiteit van de auto
  • Dus hoger risico op dure reparaties (HV-accu, elektronica..)
  • Kosten vallen snel buiten de garantie
Mijn vragen:
  1. Waar dien ik specifiek op te letten bij PHEV's vs Benzine auto's?
  2. Zijn PHEV's in deze klasse in de praktijk nou echt duurder/goedkoper qua kosten dan benzine?
  3. Hoe zit ik qua zoekprofiel, en zou ik qua KM stand vs Bouwjaar aanpassingen moeten doen?
  4. Zijn er bouwjaren/motoren die worden afgeraden of juist aangeraden?
  5. En onder aan de streep; 'win' ik er financieel echt iets mee om zelf te gaan kopen, tov een nieuwe zakelijke leaseuato?
Alvast dank voor het meedenken, en JA - ook ongevraagd advies is in deze zeer welkom!!

Alle reacties

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
wgoos schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:08:
Hallo allemaal,

Ik rijd nu een leaseauto via werk en twijfel tussen opnieuw leasen of lease laten uitbetalen en zelf een auto kopen.

Context:
Ik rijd nu een Tesla Model Y Long Range Dual Motor, voorheen Polestar 2. Huidige bijtelling is ongeveer EUR 450 (maar gaat omhoog bij nieuwe vergelijkbare auto), en mijn lease laten uitbetalen levert me ongeveer EUR 550 per maand op.

Ik heb twee jonge kinderen, en gebruik de auto voor woon-werk, weekend, vakanties (alle standaard dingen), en rij ongeveer 20dKM per jaar. Ik vind een ruime, comfortabele auto belangrijker dan de technologische snufjes.

Huidig Zoekprofiel
  • Stationwagen
  • Budget +/- 35.000
  • Bouwjaar vanaf 2022
  • KM stand tot 80.000 km
  • NL-auto of (Duitse) import
  • Opties; lederen bekleding, parkeersensoren/camera, (adaptive-) cruise control
Mijn zoektocht begon met een BMW 3 Touring, maar het prijsverschil naar BMW 5 Touring en Audi A6 Avant blijkt beperkt. Daarom kijk ik nu vooral naar: BMW 5‑serie Touring & Audi A6 Avant, maar de Mercedes E‑klasse Estate en Volvo V90 sluit ik niet uit.

Twijfel: PHEV vs benzine.
Ik neig naar PHEV omdat ik zonnepanelen heb, en relatief veel korte (<50km) ritten maak. Maar ik twijfel over:
  • Hoge complexiteit van de auto
  • Dus hoger risico op dure reparaties (HV-accu, elektronica..)
  • Kosten vallen snel buiten de garantie
Mijn vragen:
  1. Waar dien ik specifiek op te letten bij PHEV's vs Benzine auto's?
  2. Zijn PHEV's in deze klasse in de praktijk nou echt duurder/goedkoper qua kosten dan benzine?
  3. Hoe zit ik qua zoekprofiel, en zou ik qua KM stand vs Bouwjaar aanpassingen moeten doen?
  4. Zijn er bouwjaren/motoren die worden afgeraden of juist aangeraden?
  5. En onder aan de streep; 'win' ik er financieel echt iets mee om zelf te gaan kopen, tov een nieuwe zakelijke leaseuato?
Alvast dank voor het meedenken, en JA - ook ongevraagd advies is in deze zeer welkom!!
Rijp en groen door elkaar:
-Van nieuwere modellen is vaak nog niet bekend wat op lange termijn de issues worden. Bij PHEVs in het segment waarin je zoekt, zitten technisch zeer complexe auto's en dat kan inderdaad snel in de papieren lopen. Zal er ook van afhangen hoe lang de auto mee moet. Maar is van sommige modellen al flink wat misere bekend, helaas (Mercedes plugins met batterijgedoe en vage storingen, Volvo met ERAD problemen).
-Je levert regelmatig flink in op bagegeruimte bij een PHEV. Goed naar kijken.
-Maak een berekening van de kosten van PHEV vs benzine of HEV. Ik denk dat, met je kilometrage en de hogere wegenbelasting op een PHEV (en waarschijnlijk duurder onderhoud), het financieel maar weinig oplevert.
-Bezit vs lease: afschrijving zal in dit geval waarschijnlijk sowieso veruit de grootste kostenpost zijn. Kan in de eerste jaren zomaar >5000/jaar zijn. En vergeet niet rentederving mee te nemen.

Onderbuikgevoel zegt dat je voor 550 euro/maand geen auto kan rijden in voorgestelde segment en daarop extra moet toeleggen. Maar je mist natuurlijk ook de genoemde bijtelling.
Hoe lang wil je de auto rijden? Is belangrijk voor het totaalplaatje onder de streep.

[ Voor 4% gewijzigd door tweebel op 02-03-2026 17:45 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:03

-CJ

Not remastered

Ik zit met dezelfde afweging, wel een vraag; hoe vergelijken de auto's die je kunt kopen qua klasse, luxe en grootte met de auto's die je voor hetzelfde bedrag kan leasen?

Een 5-serie van een paar jaar oud is wel een stuk meer auto dan bijvoorbeeld een nieuwe elektrische Kia.

All I had to do was follow the damn train.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb laatst ook voor de keuze gestaan, en ben voor koop gegaan. Onder de streep is het zeker goedkoper in, mijn berekening kwam dit wel door de factor EV + thuisladen en zeer lage onderhoudskosten. Hierbij uitgegaan van een 1,5 jaar oude Tesla met de kop eraf en aanvullende garantie. Ik kan mij overigens voorstellen dat het plaatje al snel anders wordt bij een PHEV in een hoger segment als buiten de garantie periode de kans op groot onderhoud fors toeneemt.

Ik ben overigens uitgegaan van mobiliteitsbudget + bijtelling + brutering van de kmvergoeding = beschikbaar budget.

Het grote voordeel vind ik met name dat ik zelf de regie heb en ook niet vast zit aan afkoopboetes bij einde diensverband, en de bepalingen in de leaseregeling.

[ Voor 48% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2026 20:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• wgoos
Ik ga uit van huidige totale kosten van mijn leaseauto; €1.100

Qua leaseauto is dat zeker geen nieuwe 5 serie, maar een redelijk aangeklede 330e, of een Audi A6/Q6 Etron.

Ik denk met de genoemde occasions uit te komen op kosten van ongeveer €850 per maand, echter is het verschil met de €1.100 snel ‘weg’ als er een significant onderdeel vervangen moet worden.

Daar zit dan ook voornamelijk mijn vraag; welke auto’s beter te vermijden, om het risico op onverwachte, eenmalige, hoge kosten zo laag mogelijk te houden? Of zal je dan al snel niet meer bij de Duitsers uitkomen?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe zit die berekening nou in elkaar? Als je stopt met leasen dan blijft er toch wel iets meer over dan 550 lijkt me? Je hoeft je netto bijtelling niet meer te betalen en je laat je leasebudget bruto uitbetalen. Dan kom je toch veel hoger dan 550? En krijg je dan ook nog je kilometers vergoed uit je mobiliteitsbudget? Dan scheelt het netto nog meer. Vergeet ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet: een leasebak van ca 50k scheelt je zo weer 100 euro in de maand op je IACK.

Verder geen advies over de auto: ik heb mijn leasewagen jaren geleden ingeruild voor een Prius van 12 jaar oud met weinig km’s en dat werk prima met een gezin. Kosten: nog geen 15k, en tot nu toe alleen regulier onderhoud gedaan.

• wgoos
Kosten; 500 netto bijtelling, 1380 leasebudget wordt 1175 bruto van uitgekeerd, is ongeveer 600 netto.

Dus totaal €1.100 wat ik netto krijg gestort, als ik er voor kies geen leaseauto meer te rijden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met de recente ontwikkelingen in de wereld kunnen de brandstofprijzen wel eens behoorlijk omhoog schieten. Betekent dat je je bijtelling er al vrij snel uit gaat hebben als je least. Klasse waarin jij zoekt heb je 65 liter benzinetank ofzo, volle tank is 130 euro. 4* tanken en je hebt je leasebedrag er al uit en de rest is je eigen voordeel.

Kan eigenlijk geen eigen auto tegenop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:54
Wanneer je privé een EV koopt, nieuw of gebruikt en thuis (goedkoop) kan laden dan is vaak mobiliteit + bruto km vergoeding verrekenen wel interessant.
Afhankelijk van het aantal km wat je (zakelijk) rijdt, is het mi met een redelijk "dikke" benzine auto niet makkelijk rendabel te krijgen. En meer dan zeg 20k/jaar rijden in een Picanto wil je jezelf ook niet aandoen.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik weet niet zo goed hoeveel van je 20k km er zakelijk (woon-werk) is, maar stel dat is 15k km dan houd je er netto toch nog meer aan over?

€1175 bruto - €287,50 (1250km a 23 cent).
€ 887,50 bruto = 443,75 netto (50% belasting)
731,25 netto.

De hoeveelheid die je rijdt zou je inderdaad nog op benzine kunnen doen, mocht je een oprit hebben en een wallbox zou je elektrisch nog kunnen overwegen. Maar, met de prijzen van de benzine van nu (en de ellende in de wereld) zou ik denk ik óf bij de leaseauto blijven óf electrisch privé kopen.

Persoonlijk voorbeeld: Zelf ben ik voor elektrisch gegaan bijna 4 jaar terug. De Ioniq Electric die ik destijds kocht heb ik volledig vanuit mijn budget gereden, die heeft me over heel de looptijd (3,5 jaar) geloof ik nog geen 300€ gekost.
Nu ben ik overgestapt naar een Niro EV en daarmee ga ik het niet redden vanuit mijn budget (615 netto). Ik schrijf 1,55% per maand af (van mijn oorspronkelijke aanschafprijs), een EV heeft gewoon vergelijkbare wegenbelasting en de verzekering is ook vaak net zo duur. Maar, doordat ik veel rijd (33k-35k per jaar) heb ik relatief lage brandstofkosten, met een benzine auto zou ik niet uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door fredkroket op 02-03-2026 23:22 ]

Pagina: 1