Hallo allemaal,
Ik rijd nu een leaseauto via werk en twijfel tussen opnieuw leasen of lease laten uitbetalen en zelf een auto kopen.
Context:
Ik rijd nu een Tesla Model Y Long Range Dual Motor, voorheen Polestar 2. Huidige bijtelling is ongeveer EUR 450 (maar gaat omhoog bij nieuwe vergelijkbare auto), en mijn lease laten uitbetalen levert me ongeveer EUR 550 per maand op.
Ik heb twee jonge kinderen, en gebruik de auto voor woon-werk, weekend, vakanties (alle standaard dingen), en rij ongeveer 20dKM per jaar. Ik vind een ruime, comfortabele auto belangrijker dan de technologische snufjes.
Huidig Zoekprofiel
Twijfel: PHEV vs benzine.
Ik neig naar PHEV omdat ik zonnepanelen heb, en relatief veel korte (<50km) ritten maak. Maar ik twijfel over:
Ik rijd nu een leaseauto via werk en twijfel tussen opnieuw leasen of lease laten uitbetalen en zelf een auto kopen.
Context:
Ik rijd nu een Tesla Model Y Long Range Dual Motor, voorheen Polestar 2. Huidige bijtelling is ongeveer EUR 450 (maar gaat omhoog bij nieuwe vergelijkbare auto), en mijn lease laten uitbetalen levert me ongeveer EUR 550 per maand op.
Ik heb twee jonge kinderen, en gebruik de auto voor woon-werk, weekend, vakanties (alle standaard dingen), en rij ongeveer 20dKM per jaar. Ik vind een ruime, comfortabele auto belangrijker dan de technologische snufjes.
Huidig Zoekprofiel
- Stationwagen
- Budget +/- 35.000
- Bouwjaar vanaf 2022
- KM stand tot 80.000 km
- NL-auto of (Duitse) import
- Opties; lederen bekleding, parkeersensoren/camera, (adaptive-) cruise control
Twijfel: PHEV vs benzine.
Ik neig naar PHEV omdat ik zonnepanelen heb, en relatief veel korte (<50km) ritten maak. Maar ik twijfel over:
- Hoge complexiteit van de auto
- Dus hoger risico op dure reparaties (HV-accu, elektronica..)
- Kosten vallen snel buiten de garantie
- Waar dien ik specifiek op te letten bij PHEV's vs Benzine auto's?
- Zijn PHEV's in deze klasse in de praktijk nou echt duurder/goedkoper qua kosten dan benzine?
- Hoe zit ik qua zoekprofiel, en zou ik qua KM stand vs Bouwjaar aanpassingen moeten doen?
- Zijn er bouwjaren/motoren die worden afgeraden of juist aangeraden?
- En onder aan de streep; 'win' ik er financieel echt iets mee om zelf te gaan kopen, tov een nieuwe zakelijke leaseuato?