Tiny house kopen, hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ugyuu
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-03 16:24
Goeiemiddag medetweakers, _/-\o_

Al een tijdje ben ik aan het sparen en aan het kijken wat er op de woningmarkt aan de hand is (chaos, natuurlijk). Familie zoekt ondertussen ook naar een ander huis i.v.m. vervelende buren bij onze huidige plek.

Maar ho even, ik wil eigenlijk zelf een eigen plekje hebben waar ik kan wonen. Nu heb ik niet veel nodig, dus ik dacht -- "Ik neem een tiny house!"
Ik heb al een beetje rond gesnuffeld en aardig doorgelezen op dit onderwerp (zoals dat ik https://www.tinyfindy.com/ had ontdekt).
Voor de medetweakers die hier kennis van hebben, of voor diegene die zelf in een Tiny House wonen; Hoe zit dat?
Met wat voor kosten of andere puntjes moet ik rekening houden? Wat is jullie ervaring? Of hoe duur zou dat zijn met de huidige markt?

Waarschijnlijk is het beter dat ik dit soort vragen aan een makelaar stel, maaaaaar Ik ben benieuwd naar jullie antwoord :D

"I love going on message boards and complaining about games I've never played!"

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wat vooral heel belangrijk is om te beseffen is dat de meeste tiny houses geen eeuwigdurende vaste locatie hebben waar ze mogen blijven. dat is vaak 5 of tien jaar en daarna moet je het maar weer zien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tiny houses zijn niet echt een ding in Nederland. Die werken vooral goed in landen waar grond goedkoop is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is financieel (en dus voor praktisch elke projectontwikkelaar) weinig interessant om een tiny house neer te zetten in Nederland. Eigenlijk zijn al die (tijdelijke) projecten meer voor de show/stemmen winnen dan dat het zoden aan de dijk zet.

Je kan het effect ook zien bij "vrijstaand groot (200 m2+) huis op kavel van x m2" versus "gemiddelde bungalow van 100m2+ op kavel van x m2". Jij mag raden welk huis vaak duurder is.

Het KAN (met nadruk) zijn dat het nieuwe kabinet de regels dermate gaat versoepelen dat er ineens wel interessante constructies mogelijk worden, vergelijkbaar met de regelgeving rond mantelzorgwoningen: Je ouders verhuizen naar een vrijstaand huis met een groot kavel en mogelijk mag jij er een tweede (tiny) house bij bouwen. Maar de adder onder het gras bij de mantelzorgwoningen is dat, zodra de mantelzorg eindigt (dus weer tijdelijkheid) het huis moet worden afgebroken of omgekat tot "luxe schuur" zonder badkamer, toilet en keuken.

Ondertussen kruipen kavels gemiddeld (zeker in de Randstad) richting de 1-2k euro per m2, voor een kavel van 250 m2 kun je dan zomaar al aan een vijf ton zitten, dan staat er nog niets op.

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 02-03-2026 16:44 ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:33
Puur uit interesse even gekeken naar de website die je deelde.

195.000 euro plus 360,- grond huur per maand.. Geen hypotheek mogelijk. Voor een (voor mijn gevoel) bouwval van 48m2.... Bizar. Dan moet je het geld dus ook nog eens hebben liggen.
En dan heb je ook nog eens geen garantie op een plek voor je huis vanaf 2034 :D :'(

En dat in een gemeente (ik ken het er niet) waar duidelijk te zien is op funda dat het met de prijzen wel meevalt daar.

Dan is het toch een no brainer gewoon een fatsoenlijk appartementje te kopen of iets?

Je zou in ieder geval verwachten, dat als je in zoiets moet wonen, het op zijn minst goedkoop is :+

[ Voor 15% gewijzigd door Inverted_World op 02-03-2026 16:48 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20
De moeilijkheid is een plek vinden waar t kan/mag en jij ook wilt wonen. Het voorbeeld uit Valkenswaard slaat natuurlijk nergens op, te duur, geen hypotheek mogelijk en over 8 jaar sta je op straat nadat je eerst ff 75k aan huur voor alleen die plek betaald :z

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Afhankelijk van je wensen rond afstand van familie en vrienden en flexibiliteit rond woon/werk, kun je beter een appartement of klein huis in de goedkopere delen van het land zoeken dan de tiny house uit het voorbeeld.

Dat huisje is allereerst belachelijk duur voor wat je krijgt. Daarnaast huur je de grond tot ergens in 2034, wat je in totaal 75.000 euro kost in die acht jaar. Daarna is de kans zeer groot dat de huur niet verlengd wordt, en je dus op mag tiefen met je tiny house. de vraag is dan waar je naar toe kunt, en wat het kost om dat ding te verplaatsen.

Verkopen wordt ook lastig, want de volgende koper mag er nog minder lang wonen dan jij (de einddatum van de grondhuur staat immers vast).

Maar de grootste killer is natuurlijk dat je er geen hypotheek op kunt krijgen. Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek, BKR-registratie, hogere rente etc.) en de kans dat je er een krijgt voor dat bedrag (zonder onderpand!) is vrij klein (tenzij je een heel goed inkomen hebt, maar dan kun je beter naar een ander huis omzien).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:33:
Tiny houses zijn niet echt een ding in Nederland. Die werken vooral goed in landen waar grond goedkoop is.
Daar zijn wel oplossingen voor. Als je nou de Tiny houses boven op elkaar stapelt, dan kosten ze minder ruimte! Ook wel een flat of studios genoemd...

Want inderdaad, je kan geluk hebben dat je ergens een gesubsidieerd project hebt waar je tussen weet te komen, maar los daarvan slaat het concept tiny house gewoon nergens op in Nederland: Ons hele probleem is primair de hoge grondprijzen, en alle prachtige afbeeldingen van tiny houses die je online ziet, staan op een prachtige plek met een hoop groen. Elke plaats tussen het groen waar je een huis mag neerzetten gaat weg voor een fortuin.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:03

Aganim

I have a cunning plan..

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:02:

Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek (....)
Je kan met een persoonlijke lening gewoon gebruik maken van HRA, er zijn maar twee voorwaarden:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
  • U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Het is niet relevant of de lening hypothecair is, zelfs een lening bij familie komt in aanmerking. Ik ben daar zelf ook in eerste instantie ingetrapt, het jaar daarop heb ik mijn aangifte gewijzigd om alsnog HRA te krijgen over een lening tbv verbouwing en dat triggerde een controle. Daarbij werd nog eens bevestigd dat een persoonlijke lening wel degelijk in aanmerking komt voor HRA.

Dat gezegd hebbende blijven de rest van je punten gewoon relevant en is dit een bijzonder oninteressant project. Ook mooi hoe ze aangeven dat je de woning eenvoudig kan verhuizen na afloop van de huurperiode, alsof je dat ding even onder je arm meeneemt. Tienduizend euro zit je al snel aan, afhankelijk van het type kraan en de bereikbaarheid. Er van uitgaande dat je überhaupt een nieuwe locatie gevonden krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 03-03-2026 09:03 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Aganim schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Je kan met een persoonlijke lening gewoon gebruik maken van HRA, er zijn maar twee voorwaarden:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
  • U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Het is niet relevant of de lening hypothecair is, zelfs een lening bij familie komt in aanmerking. Ik ben daar zelf ook in eerste instantie ingetrapt, het jaar daarop heb ik mijn aangifte gewijzigd om alsnog HRA te krijgen over een lening tbv verbouwing en dat triggerde een controle. Daarbij werd nog eens bevestigd dat een persoonlijke lening wel degelijk in aanmerking komt voor HRA.

Dat gezegd hebbende blijven de rest van je punten gewoon relevant en is dit een bijzonder oninteressant project. Ook mooi hoe ze aangeven dat je de woning eenvoudig kan verhuizen na afloop van de huurperiode, alsof je dat ding even onder je arm meeneemt. Tienduizend euro zit je al snel aan, afhankelijk van het type kraan en de bereikbaarheid. Er van uitgaande dat je überhaupt een nieuwe locatie gevonden krijgt.
Check - dat wist ik niet. Dank!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:46
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:02:
Daarnaast huur je de grond tot ergens in 2034, wat je in totaal 75.000 euro kost in die acht jaar.
Hoe kom je op dit bedrag? Ik kom op ongeveer 34000 in 8 jaar. Nog steeds een hoop geld natuurlijk. Wel kun je de erfpacht aftrekken dus dat scheelt wel weer.
Maar de grootste killer is natuurlijk dat je er geen hypotheek op kunt krijgen. Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek, BKR-registratie, hogere rente etc.) en de kans dat je er een krijgt voor dat bedrag (zonder onderpand!) is vrij klein (tenzij je een heel goed inkomen hebt, maar dan kun je beter naar een ander huis omzien).
Zoals hierboven al genoemd is dit onzin, HRA is gewoon mogelijk.
Pagina: 1