Tiny house kopen, hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ugyuu
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-03 14:22
Goeiemiddag medetweakers, _/-\o_

Al een tijdje ben ik aan het sparen en aan het kijken wat er op de woningmarkt aan de hand is (chaos, natuurlijk). Familie zoekt ondertussen ook naar een ander huis i.v.m. vervelende buren bij onze huidige plek.

Maar ho even, ik wil eigenlijk zelf een eigen plekje hebben waar ik kan wonen. Nu heb ik niet veel nodig, dus ik dacht -- "Ik neem een tiny house!"
Ik heb al een beetje rond gesnuffeld en aardig doorgelezen op dit onderwerp (zoals dat ik https://www.tinyfindy.com/ had ontdekt).
Voor de medetweakers die hier kennis van hebben, of voor diegene die zelf in een Tiny House wonen; Hoe zit dat?
Met wat voor kosten of andere puntjes moet ik rekening houden? Wat is jullie ervaring? Of hoe duur zou dat zijn met de huidige markt?

Waarschijnlijk is het beter dat ik dit soort vragen aan een makelaar stel, maaaaaar Ik ben benieuwd naar jullie antwoord :D

"I love going on message boards and complaining about games I've never played!"

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
wat vooral heel belangrijk is om te beseffen is dat de meeste tiny houses geen eeuwigdurende vaste locatie hebben waar ze mogen blijven. dat is vaak 5 of tien jaar en daarna moet je het maar weer zien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tiny houses zijn niet echt een ding in Nederland. Die werken vooral goed in landen waar grond goedkoop is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is financieel (en dus voor praktisch elke projectontwikkelaar) weinig interessant om een tiny house neer te zetten in Nederland. Eigenlijk zijn al die (tijdelijke) projecten meer voor de show/stemmen winnen dan dat het zoden aan de dijk zet.

Je kan het effect ook zien bij "vrijstaand groot (200 m2+) huis op kavel van x m2" versus "gemiddelde bungalow van 100m2+ op kavel van x m2". Jij mag raden welk huis vaak duurder is.

Het KAN (met nadruk) zijn dat het nieuwe kabinet de regels dermate gaat versoepelen dat er ineens wel interessante constructies mogelijk worden, vergelijkbaar met de regelgeving rond mantelzorgwoningen: Je ouders verhuizen naar een vrijstaand huis met een groot kavel en mogelijk mag jij er een tweede (tiny) house bij bouwen. Maar de adder onder het gras bij de mantelzorgwoningen is dat, zodra de mantelzorg eindigt (dus weer tijdelijkheid) het huis moet worden afgebroken of omgekat tot "luxe schuur" zonder badkamer, toilet en keuken.

Ondertussen kruipen kavels gemiddeld (zeker in de Randstad) richting de 1-2k euro per m2, voor een kavel van 250 m2 kun je dan zomaar al aan een vijf ton zitten, dan staat er nog niets op.

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 02-03-2026 16:44 ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:37
Puur uit interesse even gekeken naar de website die je deelde.

195.000 euro plus 360,- grond huur per maand.. Geen hypotheek mogelijk. Voor een (voor mijn gevoel) bouwval van 48m2.... Bizar. Dan moet je het geld dus ook nog eens hebben liggen.
En dan heb je ook nog eens geen garantie op een plek voor je huis vanaf 2034 :D :'(

En dat in een gemeente (ik ken het er niet) waar duidelijk te zien is op funda dat het met de prijzen wel meevalt daar.

Dan is het toch een no brainer gewoon een fatsoenlijk appartementje te kopen of iets?

Je zou in ieder geval verwachten, dat als je in zoiets moet wonen, het op zijn minst goedkoop is :+

[ Voor 15% gewijzigd door Inverted_World op 02-03-2026 16:48 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 23:42
De moeilijkheid is een plek vinden waar t kan/mag en jij ook wilt wonen. Het voorbeeld uit Valkenswaard slaat natuurlijk nergens op, te duur, geen hypotheek mogelijk en over 8 jaar sta je op straat nadat je eerst ff 75k aan huur voor alleen die plek betaald :z

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:18

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Afhankelijk van je wensen rond afstand van familie en vrienden en flexibiliteit rond woon/werk, kun je beter een appartement of klein huis in de goedkopere delen van het land zoeken dan de tiny house uit het voorbeeld.

Dat huisje is allereerst belachelijk duur voor wat je krijgt. Daarnaast huur je de grond tot ergens in 2034, wat je in totaal 75.000 euro kost in die acht jaar. Daarna is de kans zeer groot dat de huur niet verlengd wordt, en je dus op mag tiefen met je tiny house. de vraag is dan waar je naar toe kunt, en wat het kost om dat ding te verplaatsen.

Verkopen wordt ook lastig, want de volgende koper mag er nog minder lang wonen dan jij (de einddatum van de grondhuur staat immers vast).

Maar de grootste killer is natuurlijk dat je er geen hypotheek op kunt krijgen. Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek, BKR-registratie, hogere rente etc.) en de kans dat je er een krijgt voor dat bedrag (zonder onderpand!) is vrij klein (tenzij je een heel goed inkomen hebt, maar dan kun je beter naar een ander huis omzien).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:33:
Tiny houses zijn niet echt een ding in Nederland. Die werken vooral goed in landen waar grond goedkoop is.
Daar zijn wel oplossingen voor. Als je nou de Tiny houses boven op elkaar stapelt, dan kosten ze minder ruimte! Ook wel een flat of studios genoemd...

Want inderdaad, je kan geluk hebben dat je ergens een gesubsidieerd project hebt waar je tussen weet te komen, maar los daarvan slaat het concept tiny house gewoon nergens op in Nederland: Ons hele probleem is primair de hoge grondprijzen, en alle prachtige afbeeldingen van tiny houses die je online ziet, staan op een prachtige plek met een hoop groen. Elke plaats tussen het groen waar je een huis mag neerzetten gaat weg voor een fortuin.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:45

Aganim

I have a cunning plan..

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:02:

Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek (....)
Je kan met een persoonlijke lening gewoon gebruik maken van HRA, er zijn maar twee voorwaarden:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
  • U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Het is niet relevant of de lening hypothecair is, zelfs een lening bij familie komt in aanmerking. Ik ben daar zelf ook in eerste instantie ingetrapt, het jaar daarop heb ik mijn aangifte gewijzigd om alsnog HRA te krijgen over een lening tbv verbouwing en dat triggerde een controle. Daarbij werd nog eens bevestigd dat een persoonlijke lening wel degelijk in aanmerking komt voor HRA.

Dat gezegd hebbende blijven de rest van je punten gewoon relevant en is dit een bijzonder oninteressant project. Ook mooi hoe ze aangeven dat je de woning eenvoudig kan verhuizen na afloop van de huurperiode, alsof je dat ding even onder je arm meeneemt. Tienduizend euro zit je al snel aan, afhankelijk van het type kraan en de bereikbaarheid. Er van uitgaande dat je überhaupt een nieuwe locatie gevonden krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 03-03-2026 09:03 ]

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Aganim schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Je kan met een persoonlijke lening gewoon gebruik maken van HRA, er zijn maar twee voorwaarden:
  • U gebruikt de hypotheek of lening voor het kopen van een eigen woning of voor verbouwing of onderhoud daarvan. Of voor de afkoop van het recht van erfpacht.
  • U moet de hypotheek of lening minimaal lineair of annuïtair aflossen in 30 jaar. Dit betekent dat u elk jaar een bepaald bedrag aflost. Dit bedrag moet u vooraf met uw bank of andere geldverstrekker afspreken. Het bedrag dat u moet aflossen, staat in uw hypotheek- of leenovereenkomst.
Het is niet relevant of de lening hypothecair is, zelfs een lening bij familie komt in aanmerking. Ik ben daar zelf ook in eerste instantie ingetrapt, het jaar daarop heb ik mijn aangifte gewijzigd om alsnog HRA te krijgen over een lening tbv verbouwing en dat triggerde een controle. Daarbij werd nog eens bevestigd dat een persoonlijke lening wel degelijk in aanmerking komt voor HRA.

Dat gezegd hebbende blijven de rest van je punten gewoon relevant en is dit een bijzonder oninteressant project. Ook mooi hoe ze aangeven dat je de woning eenvoudig kan verhuizen na afloop van de huurperiode, alsof je dat ding even onder je arm meeneemt. Tienduizend euro zit je al snel aan, afhankelijk van het type kraan en de bereikbaarheid. Er van uitgaande dat je überhaupt een nieuwe locatie gevonden krijgt.
Check - dat wist ik niet. Dank!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:13
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:02:
Daarnaast huur je de grond tot ergens in 2034, wat je in totaal 75.000 euro kost in die acht jaar.
Hoe kom je op dit bedrag? Ik kom op ongeveer 34000 in 8 jaar. Nog steeds een hoop geld natuurlijk. Wel kun je de erfpacht aftrekken dus dat scheelt wel weer.
Maar de grootste killer is natuurlijk dat je er geen hypotheek op kunt krijgen. Een persoonlijke lening (zoals de verkoper voorstelt) is bijzonder oninteressant (geen hypotheekrenteaftrek, BKR-registratie, hogere rente etc.) en de kans dat je er een krijgt voor dat bedrag (zonder onderpand!) is vrij klein (tenzij je een heel goed inkomen hebt, maar dan kun je beter naar een ander huis omzien).
Zoals hierboven al genoemd is dit onzin, HRA is gewoon mogelijk.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 16:48
Dit TinyHouse project voelt vooral als een ingewikkelde vorm van een camping gekruisd met de problemen waar woonwagenbewoners ook tegenaan lopen... Grond is tijdelijk, huis is niet te financieren en aan het einde zit je met een stacaravan zonder grond waar je geen kant op kan en waarschijnlijk nog een redelijke schuld.

Voor 200.000 euro + 400eu/maand zou ik het met een 3,048meter stok nog niet aan durven raken... Na de huurtermijn zit je met een onverkoopbare woon-doos opgescheept (zie ook problemen van stacaravan eigenaren die hun caravan ook niet aan de straatstenen kwijtraken als de grondhuur wordt opgezegd)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07

SomerenV

It's something!

Je hebt ook wel plekken die je permanent bewoont. Wat mij zo te binnen schiet is Minitopia in Eindhoven. Al zie ik dat ze ook andere locaties hebben.

Kosten koop: € 65.000 + circa € 5.000 aanvraag/kosten bouwvergunning
Huur: € 550 per maand
In beide gevallen komt er € 300 huur per maand voor de plek in Eindhoven.

Dat valt dan opzich nog mee, maar je zult dus altijd op een stukje grond wonen dat niet van jou is. Wat mij daar wel altijd opvalt is dat het heel erg hutjemutje is en er maar weinig tuinen zijn, dus je kunt als het lekker weer is niet lekker privé genieten.

In Weert staan ook een aantal permanente tiny houses, maar ook met nauwelijks grond.

Dus het hoeft geen 200.000 euro te kosten en het hoeft ook niet zo te zijn dat je na een paar jaar iets anders moet zoeken, maar persoonlijk zou ik niet snel aan een tiny house beginnen in Nederland. Een tiny house lijkt me het lekkerst met een beetje grond en voldoende privacy, maar in Nederland lijkt tiny house synoniem te staan voor wonen in een community, dus veel afhankelijk van gezamelijke voorzieningen.

Edit: je kunt beter kijken naar dit soort gemeenschappen. De Stille Wille ken ik toevallig omdat ik er wel 's kom, maar dat is een soort mini-dorpje in een bos. Dus veel groen en je hebt vaak best wat eigen grond. Niet perse heel goedkoop, maar wel ideaal als je op zoek bent naar rust en natuur.

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 03-03-2026 13:43 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23
Je zegt eigenlijk niet helemaal wat je wenst.
Ga je voor een eigen stuk grond met een eigen hutje op, of overweeg je ook een wooncontainer in de tuin van je ouders?

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:59
eamelink schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:33:
En waar het minder regent, want binnen is het doorgaans zo klein dat je je kont niet kunt keren; je hebt echt wel een ruime kavel nodig en je moet een buitenmens zijn. Misschien niet meteen zo'n rafelrandenbroedplaatskunstenaar, maar in elk geval niet van suiker.
Zover ik het zie, betaal je vooral de hele prijs voor nog geen kwart woning.

KPN is een drieletterwoord

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:43
Het feit dat je de grond moet huren en de indexering die erop zit is het eigenlijk een hele dure camping plaats. Vaak ook nog tijdelijk, en dat is direct het grootste probleem. Het is met een beetje geluk iets goedkoper dan "gewoon" iets huren en zou een leuke oplossing kunnen zijn. Het is vooral reclame voor een gemeente als ze een stuk grond hebben wat nog ontwikkeld gaat worden en dat duurt nog een tijdje. Dan doen ze daar iets met tiny houses of maker spaces/creatieve ruimtes om het leefbaar te houden. Het is tijdelijk leuk voor iedereen, maar kost onder aan de streep gewoon een hoop geld, dat je ook nog moet hebben liggen.

Tenzij je iemand met een flink stuk grond kent die nog ruimte heeft, en zin in een niet zo tijdelijke extra bewoner op dat land. Grond is het probleem de rest niet. Ik zou ook best tiny (kleine bungalow) willen wonen maar er is geen grond.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Citroentjuh schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Hoe kom je op dit bedrag? Ik kom op ongeveer 34000 in 8 jaar. Nog steeds een hoop geld natuurlijk. Wel kun je de erfpacht aftrekken dus dat scheelt wel weer.

[...]

Zoals hierboven al genoemd is dit onzin, HRA is gewoon mogelijk.
Ik heb een typfout gemaakt in mijn oorspronkelijke berekening (zo te zien maakte @Fr33z dezelfde rekenfout).

Echter klopt die 34.000 ook niet. Jij rekent met 360 euro per maand, en dat over acht jaar. Maar er staat een zinnetje achter dat bedrag: "jaarlijks geïndexeerd".

In het meest gunstige geval bedoelen ze daar indexering van de huurprijs op basis van de CPI mee. Als je pech hebt, bedoelen ze indexering van de waarde van de grond.

De CPI is de afgelopen jaren met pieken en dalen tussen de 2,9% en 10% geweest. Die 10% was het jaar waarin Rusland Oekraïne binnenviel en de olie- en gasprijs onder druk kwam te staan. Dit jaar verwacht ik weer zo'n hoog cijfer (zo niet hoger), aangezien Iran oliewininstallaties en olietankers van buurlanden aan het bombarderen is en de Straat van Hormuz blokkeert.

Neemt niet weg dat die 75.000 van mij niet gehaald gaat worden natuurlijk (hoop ik).

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:13
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Ik heb een typfout gemaakt in mijn oorspronkelijke berekening (zo te zien maakte @Fr33z dezelfde rekenfout).

Echter klopt die 34.000 ook niet. Jij rekent met 360 euro per maand, en dat over acht jaar. Maar er staat een zinnetje achter dat bedrag: "jaarlijks geïndexeerd".

In het meest gunstige geval bedoelen ze daar indexering van de huurprijs op basis van de CPI mee. Als je pech hebt, bedoelen ze indexering van de waarde van de grond.

De CPI is de afgelopen jaren met pieken en dalen tussen de 2,9% en 10% geweest. Die 10% was het jaar waarin Rusland Oekraïne binnenviel en de olie- en gasprijs onder druk kwam te staan. Dit jaar verwacht ik weer zo'n hoog cijfer (zo niet hoger), aangezien Iran oliewininstallaties en olietankers van buurlanden aan het bombarderen is en de Straat van Hormuz blokkeert.

Neemt niet weg dat die 75.000 van mij niet gehaald gaat worden natuurlijk (hoop ik).
Tja de indexering kun je natuurlijk meenemen(hoewel je die dan wel moet schatten), maar dat geldt voor allerlei andere vormen van wonen (en andere kosten) natuurlijk net zo goed. Belangrijker lijkt me mee te wegen dat je dit mag aftrekken van de inkomstenbelasting, dat scheelt toch een serieuze slok op een borrel.

• ugyuu
SomerenV schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:40:
Je hebt ook wel plekken die je permanent bewoont. Wat mij zo te binnen schiet is Minitopia in Eindhoven. Al zie ik dat ze ook andere locaties hebben.

Kosten koop: € 65.000 + circa € 5.000 aanvraag/kosten bouwvergunning
Huur: € 550 per maand
In beide gevallen komt er € 300 huur per maand voor de plek in Eindhoven.

Dat valt dan opzich nog mee, maar je zult dus altijd op een stukje grond wonen dat niet van jou is. Wat mij daar wel altijd opvalt is dat het heel erg hutjemutje is en er maar weinig tuinen zijn, dus je kunt als het lekker weer is niet lekker privé genieten.

In Weert staan ook een aantal permanente tiny houses, maar ook met nauwelijks grond.

Dus het hoeft geen 200.000 euro te kosten en het hoeft ook niet zo te zijn dat je na een paar jaar iets anders moet zoeken, maar persoonlijk zou ik niet snel aan een tiny house beginnen in Nederland. Een tiny house lijkt me het lekkerst met een beetje grond en voldoende privacy, maar in Nederland lijkt tiny house synoniem te staan voor wonen in een community, dus veel afhankelijk van gezamelijke voorzieningen.

Edit: je kunt beter kijken naar dit soort gemeenschappen. De Stille Wille ken ik toevallig omdat ik er wel 's kom, maar dat is een soort mini-dorpje in een bos. Dus veel groen en je hebt vaak best wat eigen grond. Niet perse heel goedkoop, maar wel ideaal als je op zoek bent naar rust en natuur.
Goed om te weten! Die Stille Wille is interessant.
Ik ben erg dankbaar voor de vrij unanieme reactie hier qua tiny house. Eerst nog kopen en daarna ook nog huur voor de grond blijven betalen? Drama. Niet iets wat ik fijn zou vinden iig :+
Waarschijnlijk zo'n kwestie van "If it's too good to be true, it probably is" of zoiets..
Eh. Ik ben blij dat ik hier vroeg mee begonnen ben. Mocht het echt tijd zijn dan weet ik wat ik moet zoeken :P (een kleine woning dus, maar geen Tiny House, lol)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
@ugyuu Een wat laagdrempeligere manier om te experimenteren met een kleine plek voor jezelf kan zijn het kopen van een sta-caravan. Die laat je verplaatsen naar een plek waar je er dan bijvoorbeeld 180 dagen gaat staan (logischerwijs lente-zomer). In de herfst-winter ga je dan tijdelijk iets huren of terug naar de ouders. Op sommige plekken kan je ook langer staan, maar er zijn vaak wel regels over vanuit gemeenten. Hangt ook een beetje af van of je op privé terrein staat (bijvoorbeeld bij een boer) of op een recreatieterrein.

Ik ken wel mensen die zoiets gedaan hebben. Ze vonden het leuk en rustig maar tegelijkertijd ook wel ellendig dat je echt heel weinig ruimte hebt, je dus ook letterlijk weinig spullen in huis kunt halen (kan je ook als voordeel ervaren natuurlijk), en dat als het meerdere dagen slecht weer is de muren wel een beetje op je af komen... Verder moet je van natuur / leegte houden, want een plek voor zo'n sta-caravan is nooit (betaalbaar) in een stadskern, meestal nabij boeren of afgelegen terreinen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er zijn twee dingen belangrijk en dat zijn budget en locatie. De gemiddelde woning kost 500k, maar dat betekent niet dat iedere woning overal in Nederland 500k kost, de randstad trekt het gemiddelde flink omhoog. Er zijn grote regionale verschillen en daarnaast verschilt de waarde per type woning.

Dus de eerste vraag is wat is je budget en ben je bereid op een minder populaire locatie te wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2026 08:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:04
trabant schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:26:
[...]

En waar het minder regent, want binnen is het doorgaans zo klein dat je je kont niet kunt keren; je hebt echt wel een ruime kavel nodig en je moet een buitenmens zijn. Misschien niet meteen zo'n rafelrandenbroedplaatskunstenaar, maar in elk geval niet van suiker.
Zover ik het zie, betaal je vooral de hele prijs voor nog geen kwart woning.
Op zich regent het helemaal niet zo vaak in Nederland. Wel zijn er door een combinatie van temperatuur, wind en neerslag veel dagen waarop het niet heel aangenaam vertoeven is buiten. Zeker 's avonds na werktijd niet.
Nu is het bijvoorbeeld overdag prima om buiten te relaxen en dat kan op zonnige dagen tot ver in oktober. Maar voordat het ook 's avonds aangenaam is buiten, zijn we nog wel een paar maanden verder.

Dat gezegd hebbende: ik heb jarenlang op 41m² (appartementje) en 36m² gewoond (piepkleine voormalige seniorenwoning). Dat is op zichzelf heel goed te doen. Belangrijkste aandachtspunt is bergruimte. Doordat de seniorenwoning een bergvliering en aangebouwde berging/bijkeuken had was het ondanks minder vierkante meters toch prettiger met spullen dan het appartementje waar ik daarvoor woonde. Groot pluspunt van de seniorenwoning was ook het tuintje, veel prettiger dan een balkon van 3m².

Maar zoals hierboven al aangegeven: de grootste uitdaging zit hem in het vinden van een betaalbare locatie waar je permanent een klein huisje neergezet mag worden.
En bij permanente bouw zit je vervolgens weer met allerlei haken en ogen uit het Bouwbesluit die een tiny house "lastig" en duur maken om te bouwen.
Bij een tijdelijke locatie heb je dan juist weer minder strenge regelgeving vanuit het bouwbesluit. Maar dan geef je nu veel geld uit aan iets wat over een paar jaar weg moet. En waardeloos is als je dan geen nieuwe geschikte locatie kan vinden.

Wat regelgeving betreft is het héél wat eenvoudiger om naar een bestaand klein appartement te gaan zoeken. Als je gehecht bent aan een fatsoenlijke buitenruimte wordt het wel weer lastiger om een geschikt appartementje te vinden. Kleine betaalbare appartementjes zijn meestal niet zo rijk bedeeld als het om buitenruimte gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:04
In Almere Oosterwold zijn overigens wel diverse tiny houses gebouwd op relatief ruime en (destijds) betaalbare kavels met eigen grond. Dus permanente bouw, geen grondhuur.

Rond 2014-2015 waren de grondprijzen er iets van €30-40 per m². Wel moest je voor een huisje met bruto oppervlak van 50m² minimaal 400m² grond aankopen. Van bruto 50m² bebouwd oppervlak houd je tussen de 35 en 40m² woonoppervlak over.
Wilde je ook nog een berging bouwen, dan moest je meer grond kopen.

Alleen de wijk is inmiddels volledig volgebouwd, dus daar zelf nog iets neerzetten wordt lastig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:17
Als toekomstig tinyhouse bewoner wilde ik graag mijn ervaringen delen. Ben al enige tijd woningzoekende, maar was vooral op zoek naar een niet te grote nieuwe woning in de streek. Dit was wat problematisch, niet veel nieuwbouwprojecten in de omgeving met de Natura-2000 toestanden en vooral grote oudere huizen (waarschijnlijk uit de verhuur). Maar afgelopen zomer was er sprake van een tinyhouse-project in buurgemeente, en daarvoor ingeschreven. Het is nu 2 weken voor levering, de eerste huisjes zijn gisteren geplaatst.

Een paar observaties wat betreft het kiezen voor een tinyhouse.
- Financiëel zit je met de grondprijzen aan de grootste uitgave. In mijn geval 123k vs 104k euro zonder opties. Het zal schelen met de aanschafprijs zo'n grondhuurconstructie, maar dat klinkt vooral nadelig
- Met verzekeren is het opletten, omdat verzekeraars niet happig zijn op huizen die verplaatst kunnen worden. Dus, van tevoren navragen
- Qua tinyhouse leveranciers zit je met een verschil in kwaliteit. Zelf geen ervaringen mee, maar een aantal medebewoners met specifiek tinyhouse-wens zijn op andere adressen geweest waar het minder was qua kwaliteit woning. De aannemer voor dit tinyhouse project is Tinyrebel uit Middelburg

Maar het belangrijkste is punt is wel of je je ei kwijt kan in een tinyhouse. Zelf zit ik voornamelijk aan de computer of op de koersfiets, waarmee je buiten gelijk op een mooie fietsroute zit dus ik maak me niet echt druk om de ruimte. Je hebt er ook met tuindeuren als halve extra huisruimte. Soms is wat creatief denkwerk vereist.

Het lijkt me wel dat mensen het gemak onderschatten de reacties lezende, ik zie het ook meer als een soort 'basic' apartement maar in de natuur. Het is hout i.p.v. steen en meer in de natuur. Maar als je niet behoefte hebt aan 'veel' en 1- of 2-persoonshuishouden bent, is het een praktisch woonconcept.

edit: stukken geknipt

[ Voor 22% gewijzigd door Merik op 25-03-2026 20:04 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat je eerst goed een definitie moet vormen wat een tiny house nou eigenlijk is. Is het puur een klein huisje, of moet het ook volledig als bouwpakket (of als complete kant en klare module) worden geleverd? En is het verplaatsbaar of toch het zelfde als een standaard gebouw vast neergezet. Wel of niet met aansluitingen op (gas/)water/licht en riool? Of volledig zelfvoorzienend met wateropvang, zonnepanelen, en droog/chemisch toilet?

Met een stuk eigen grond kan je als behoorlijk snel met een "container" als Qube House 9 of een groter model aan de gang. Al sluipt dan wellicht voor sommigen het gevoel van een ouderwetse stacaravan weer binnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssNQ8OOOMEZd2W0we-mivrFm-A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR4eOf9t8gLfr1zDMXNnZmvE.jpg?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ugyuu
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:25:
Ik denk dat je eerst goed een definitie moet vormen wat een tiny house nou eigenlijk is. Is het puur een klein huisje, of moet het ook volledig als bouwpakket (of als complete kant en klare module) worden geleverd? En is het verplaatsbaar of toch het zelfde als een standaard gebouw vast neergezet. Wel of niet met aansluitingen op (gas/)water/licht en riool? Of volledig zelfvoorzienend met wateropvang, zonnepanelen, en droog/chemisch toilet?

Met een stuk eigen grond kan je als behoorlijk snel met een "container" als Qube House 9 of een groter model aan de gang. Al sluipt dan wellicht voor sommigen het gevoel van een ouderwetse stacaravan weer binnen. [Afbeelding]
Dit soort huis is inderdaad een "tiny house" voor mij -- Niet zo een die je kan verplaatsen (Tenminste, in dat type heb ik geen interesse).
De grootste dealbreaker voor mij zou dat gedoe zijn met eigen land waar medetweakers het over hadden. Lijkt me niet fijn om ergens een jaartje of 10 te wonen en dan weer een nieuwe plek te moeten zoeken, tenzij een tiny house zoals jouw voorbeeld dat probleem niet heeft! 8)7

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17

Qwerty-273

Meukposter

ugyuu schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:22:
De grootste dealbreaker voor mij zou dat gedoe zijn met eigen land waar medetweakers het over hadden. Lijkt me niet fijn om ergens een jaartje of 10 te wonen en dan weer een nieuwe plek te moeten zoeken, tenzij een tiny house zoals jouw voorbeeld dat probleem niet heeft! 8)7
Dat is eigenlijk voornamelijk een discussie die je aangaat met de gemeente (of wat al in het omgevingsplan staat verwerkt). De insteek vanuit de gemeente is dat er een bepaald straatbeeld behouden moet blijven (daarom mag je dus geen tiny house in je voortuin zetten, maar vaak wel in de achter tuin) en dat je niet plots overal woningen krijgt op plekken waar het omgevingsplan andere ideeën heeft.

Dus ook al heb je een stuk eigen grond, als er geen woonbestemming op zit, dan kan je daar niet wonen. Je zal dan eerst door een traject met een bestemmingswijziging bij de gemeente moeten gaan. Dat kan dus ook een probleem zijn als je op gehuurde grond staat, en je dus slechts een "staplaats" huurt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:17
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:25:
Als je zegt 'tinyhouse' hebben veel mensen bij het begrip tinyhouse het idee van een kleine maar complete woning met alle voorzieningen en gemakken als met een apartement, en waarschijnlijk het scandinavisch houtmodel die je ook op vakantieparken ziet en geen semi-permanente woning.

Maar om in te haken op het eigen stuk grond, ik zou eerder op zoek gaan naar nieuwprojecten van tinyhouses, want die zijn er ook met het concept wat wel leeft. Niet eens vanwege het werken voor eigen aannemer moeten spelen, wat je met zo'n klassieke tinyhouse wel hebt, maar meer om het kostenaspect. Als het een project van 4-10 woningen is zal de kostprijs per woning gegarandeerd een stuk lager zijn, ook al zal zo'n projectontwikkelaar ook wel willen verdienen.

edit: Toch even benadrukken, je hebt dus ook tinyhouse-projecten waarbij je wel de grond kunt kopen (zoals in mijn geval)

[ Voor 21% gewijzigd door Merik op 25-03-2026 15:16 ]

Pagina: 1