(België) Ik ben momenteel bezig met de bestaande zekeringkasten in mijn huis aan te passen wegens uitbreiding en renovatie. Hierbij heb ik de laatste versie van her AREI geraadpleegd. Op pagina 96 staat er:
En alle vaste toestellen mogen achter de bestaande differentieel van 300mA zitten?
Dus als ik het goed begrijp dienen alle kringen met stopcontacten waar geen vaste toestellen achter zitten, en de verlichting, geplaatst te worden achter een differentieel van 30mA met een maximum van 8 kringen per diff.?Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:
1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten zoals bedoeld in hoofdstuk 7.1.;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.
Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen.
De stroombanen, die in de volgende alinea worden bedoeld, mogen onmiddellijk stroomafwaarts van de differentieelstroombeschermingsinrichting die aan het begin van de elektrische installatie wordt aangebracht, worden aangesloten.
De voorschriften van de 5de alinea zijn niet van toepassing op de eventuele bijkomende differentieelstroombeschermingsinrichtingen aangebracht in het begin van de elektrische installatie waarop er per stroombaan of groep van stroombanen mogen worden aangesloten:
1. de vaste of vast opgestelde toestellen en machines zoals de koeltoestellen, de elektrische fornuizen, de
elektrische verwarmingsinstallaties;
2. de contactdozen gevoed via een individuele beschermingstransformator;
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.
En alle vaste toestellen mogen achter de bestaande differentieel van 300mA zitten?
[ Voor 0% gewijzigd door Derpingston op 02-03-2026 13:55 . Reden: Toevoeging plaats vanwege verwarring ]