AREI regels op aanpassing bestaande zekeringkasten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Derpingston
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:19
(België) Ik ben momenteel bezig met de bestaande zekeringkasten in mijn huis aan te passen wegens uitbreiding en renovatie. Hierbij heb ik de laatste versie van her AREI geraadpleegd. Op pagina 96 staat er:
Onmiddellijk stroomafwaarts van de beschermingsinrichting aangebracht aan het begin van de elektrische installatie, wordt ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een grote of zeer grote gevoeligheid geplaatst waarop ten minste de volgende stroombanen worden aangesloten:

1. de contactdozen die niet bestemd zijn voor de voeding van de vaste of vast opgestelde toestellen en machines;
2. de verlichting;
3. de ruimten die een bad en/of een douche bevatten zoals bedoeld in hoofdstuk 7.1.;
4. de wasmachines, de droogkasten en de afwasmachines.

Het is toegelaten om maximaal 8 eindstroombanen per voormelde differentieelstroombeschermingsinrichting te plaatsen.

De stroombanen, die in de volgende alinea worden bedoeld, mogen onmiddellijk stroomafwaarts van de differentieelstroombeschermingsinrichting die aan het begin van de elektrische installatie wordt aangebracht, worden aangesloten.

De voorschriften van de 5de alinea zijn niet van toepassing op de eventuele bijkomende differentieelstroombeschermingsinrichtingen aangebracht in het begin van de elektrische installatie waarop er per stroombaan of groep van stroombanen mogen worden aangesloten:

1. de vaste of vast opgestelde toestellen en machines zoals de koeltoestellen, de elektrische fornuizen, de
elektrische verwarmingsinstallaties;
2. de contactdozen gevoed via een individuele beschermingstransformator;
3. elke andere stroombaan die niet in de 5de alinea wordt bedoeld.
Dus als ik het goed begrijp dienen alle kringen met stopcontacten waar geen vaste toestellen achter zitten, en de verlichting, geplaatst te worden achter een differentieel van 30mA met een maximum van 8 kringen per diff.?

En alle vaste toestellen mogen achter de bestaande differentieel van 300mA zitten?

[ Voor 0% gewijzigd door Derpingston op 02-03-2026 13:55 . Reden: Toevoeging plaats vanwege verwarring ]

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20
AREI = belgie toch? en een differentieel is wat wij een aardlekschakelaar noemen denk ik?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*knip*

Ontopic: ik zou (voor m'n eigen veiligheid) zoveel mogelijk 30mA aardlekschakelaars nemen, tenzij het niet kan omdat een apparaat hoger vereist.

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 03-03-2026 10:07 . Reden: Gelieve niet te snel oordelen. ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Derpingston
Fr33z schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:19:
AREI = belgie toch? en een differentieel is wat wij een aardlekschakelaar noemen denk ik?
Ja klopt, België.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:36

AlphaRomeo

FP PowerMod
Elke groep en elke kabel na je meterkast wil je hoe dan ook tegen aardlekken beveiligen, of dat nu in een norm staat of niet. Sinds de verplichting van de aardlekschakelaar in Nederland in de jaren 70 is het aantal doden drastisch afgenomen.

• Derpingston
AlphaRomeo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:11:
Elke groep en elke kabel na je meterkast wil je hoe dan ook tegen aardlekken beveiligen, of dat nu in een norm staat of niet. Sinds de verplichting van de aardlekschakelaar in Nederland in de jaren 70 is het aantal doden drastisch afgenomen.
Helemaal akkoord, ik weet dan ook niet wat de Nederlandse regels zeggen. En het gaat me ook niet zeker niet om de veiligheid. Hoe meer veiligheid, hoe liever.

In België was het voor 2023, als ik het goed heb, in orde om 2 aardlekschakelaars te voorzien. Eén van 300mA voor de algemene installatie en één van 30mA voor vochtige ruimtes/installaties. Als ik het AREI juist interpreteer zouden de nieuwe regels betekenen dat je een aardlekschakelaar van 30mA moet voorzien voor elke 8 kringen, vochtige ruimte of niet.

Om mijn huis gekeurd te krijgen, wou ik gewoon weten of die interpretatie van het AREI juist is. Want ik vind de uitleg niet echt éénduidig.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:03
Mede Belg hier.

Allereerst de belangrijkste vraag.
Van wanneer is uw woning? (aanvraag bouw)

Dit is vooral belangrijk omdat je met het AREI van toen kan/mag werken.
Je hoeft dus niet het AREI anno 2024/2025 te gebruiken met alle verstrengingen.

Als je dit wel wilt doen (nieuwbouw een jaar geleden geplaatst + zelf elektra gedaan en laten keuren)
Inderdaad zoals je hem opvat is correct.
van je 300mA aardlek krijg je een opsplitsing, 1 tak naar een 30mA differentieel (en dan van daaruit naar 8 automaten) , 2de tak naar de vaste toestellen.

een voornaamste reden om dit te "forceren" is om geen onderscheidt meer te gaan krijgen tussen droge/natte ruimtes. dit is nu allemaal 1 pot nat geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door Skyllaer op 03-03-2026 11:25 ]

• Derpingston
Skyllaer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:24:
Mede Belg hier.

Allereerst de belangrijkste vraag.
Van wanneer is uw woning? (aanvraag bouw)

Dit is vooral belangrijk omdat je met het AREI van toen kan/mag werken.
Je hoeft dus niet het AREI anno 2024/2025 te gebruiken met alle verstrengingen.

Als je dit wel wilt doen (nieuwbouw een jaar geleden geplaatst + zelf elektra gedaan en laten keuren)
Inderdaad zoals je hem opvat is correct.
van je 300mA aardlek krijg je een opsplitsing, 1 tak naar een 30mA differentieel (en dan van daaruit naar 8 automaten) , 2de tak naar de vaste toestellen.

een voornaamste reden om dit te "forceren" is om geen onderscheidt meer te gaan krijgen tussen droge/natte ruimtes. dit is nu allemaal 1 pot nat geworden.
Het gaat in mijn geval om een bestaand huis, dat in 2012 gebouwd is.

Er is 1 zekeringkast die in zijn volledigheid vernieuwd en verplaatst wordt. Een andere zekeringkast is niet conform. Daar moet ik de bruggen vervangen door kamrails en 3 zekeringen vervangen aangezien deze kringen te hoog afgezekerd zijn ten opzichte van de hoofdzekeringkast. De 3e zekeringkast is op zich wel in orde en zou ik graag zou behouden.

Dus als de nieuwe regels enkel van toepassing zijn op nieuwbouw, moet ik in mijn geval geen rekening houden met de nieuwste regels?
Pagina: 1