Wat voor inbouwdozen in de installatie spouw van HSB wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sajo
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-03 16:27
Ik heb een HSB opbouw van 184mm CLS met daarop een OSB plaat van 9mm. Vervolgens komt daar het regelwerk voor de installatie spouw op, deze raggels zijn 44mm, daarop komt weer 9mm OSB en vervolgens gips van 12,5mm.

Deze opbouw zorgt voor een diepte in de leidingspouw van 65,5mm. Ik zou verwachten dat er dan inbouwdozen in komen van 65mm. Mooi ruim voor de bedrading, maar deze kan ik nergens vinden.

Welke inbouwdozen worden gebruikt bij zo'n installatie spouw? En qua bevestiging wil ik een raggel horizontaal plaatsen en daar de inbouwdoos op bevestigen, lijkt mij ivm de folies niet handig om dit op het OSB te doen.

Bedankt alvast voor de antwoorden

Alle reacties

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:55

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Waarom geen holle wand doos?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Met ^, hollewanddoos kan je in 60mm diep krijgen, daar krijg je met gemak een shelly en een hoop bedrading weg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:47
gewoon een hollewand doos, o die was al genoemd

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• sajo
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-03 16:27
Hollewanddoos heb ik ook aan gedacht. Maar de OSB plaat en het gips zitten er nu nog niet op, zodat je de elektra zo goed mogelijk kan plaatsen en bevestigen. De meeste hollewand dozen zet je vast aan de plaat die er op komt, dit is natuurlijk later wel mogelijk, maar dat lijkt mij gewoon lastig omdat het dan nog niet vast zit.

Ik ben dus meer opzoek naar een inbouw/hollewand-doos die voordat de platen er op komen kunnen worden geplaatst en ook kunnen worden vastgezet. Zodat je installatie spouw netjes voorzien is van alle elektra en data kabels en je daarna mooi nog wat isolatie er in drukt en daarna de OSB plaatst.

Volgens mij is bij HSB een installatie spouw redelijk standaard tegenwoordig en ik snap gewoon niet dat er niet iets is om hier in te plaatsen en netjes te kunnen bevestigen en ik kan hier gewoon vrij weinig over vinden.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het vervelende daarvan is dat je dan zeer nauwkeurig alle gaten moet gaan boren voordat je de platen plaatst. Dat vertraagd de installatie van de HSB.

Je kunt in theorie gewoon standaard inbouwdozen vastlijmen op een latje / plankje.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In holle wanden worden profesioneel eigenlijk uitsluitend nog hollewand dozen gebruikt. een jaar of 15 geleden zag je de standaard dozen op een latje ook nog wel eens. Alleen bij DHZ-ers met een allergie voor flexbuizen kom ik die oplossing nog wel eens tegen.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou inderdaad gewoon flexbuis verwerken op de plekken waar je het wilt hebben. Gaatje boren. Beetje vissen naar de flexbuis en hollewand doos erin. Dat werkt zo snel (totdat handige harrie * BlueKeenan dat gaatje boort precies in de flexbuis...)

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:03
hebben een HSB hier een jaar geleden laten plaatsen.
flexbuizen gewoon vooraf gemonteerd en goed gedocumenteerd gehad.
dan extra isolatie bijgestoken.

Naderhand gewoon op de juiste locatie's gaten geklokt, dan met een stuk ijzerdraad even de flexbuizen door het gat uit gevist, hollewand doos erin (luchtdicht afhankelijk van je situatie) , en aansluiten.

***Edit*** flexbuizen waren zo geplaatst dat ze altijd een 10-15cm verder zaten dan waar het gat geboord geklokt moest worden, zodat ik ze nooit zou kunnen beschadigen. (en telkens genoeg overlengte voorzien dat je gemakkelijk kunt vissen)

[ Voor 25% gewijzigd door Skyllaer op 03-03-2026 11:29 ]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:01
Of gewoon vaste buizen leggen tot ongeveer een halve meter boven de holle wand doos en het laatste stuk er een stuk flexibel aan lijmen met een sokje.
Dat lijmen is wel belangrijk want als je het los trekt achter de wand ben je de pineut.
Pagina: 1