Printer werkt niet na netwerk verandering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RT13
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
Mijn vraag
Goedmorgen, ik zit met een probleem bij ons op het werk.

Vanwege een software update moest er wat veranderd worden in het netwerk. Nou is het nogal een verouderde situatie hier en niet aangelegd door mij wat het wat ingewikkelder maakt.

Situatie voor:
het netwerk bestond uit een modem, (Experia box V10 KPN) daarna lag meteen een router (TP Link) gevolgd door (meerdere) spitters. Netwerk vanuit de TP-link werd in het hele bedrijf gebruik. Zowel pc's als printers, bekabeld en WIFI.

Situatie nu:
Ik heb de router (TP Link) er tussen uit gehaald, deze zorgde voor problemen bij een software update.
Tegelijkertijd heb ik alle kabels die in de router zaten en nog gebruikt worden in een daarop volgende splitter gekoppeld en deze direct verbonden met de modem (KPN).

Tegelijkertijd heb ik meteen een nieuw wifi netwerk gemaakt direct vanuit de modem (deze kwam eerst ook vanuit de router).

Alle pc's opnieuw opgestart etc en eigenlijk werken deze allemaal meteen prima via het nieuwe netwerk zowel bekabelt als WIFI.

Maar goed nu komt het probleem; die achterlijke ouderwetse papier printers...
Ik weet niet wat het is maar ik krijg deze met geen mogelijkheid werkende.

Wat heb ik geprobeerd:

Het gaat om een HP officejet 5740.
Ik heb hem al een semi-rest gegeven (3x op terug knop drukken kom je in service menu en dan semi-rest).

Zowel bekabeld als via WIFI krijg ik hem wel verbonden met de pc maar hij print niks. Soms rolt er opeens uit het niks een print uit maar niet consequent.

Via configuratiescherm verwijderd -> opnieuw toegevoegd. Geeft dan de melding ''tussenkomst van gebruiker nodig''
Verwijdert en toegevoegd via HP-Smart. Geeft aan ''verbonden'' maar print vervolgens niks.

Ik vermoed dat het hem zit in het ip-adres. Maar eerlijkheid biedt te zeggen dat ik niet ICT genoeg onderlegd ben om daarin te klooien. I.c.m. chatGPT/Google kom ik vaak een heel eind maar nu loop ik echt vast.

Via cmd -> ipconfig is m' n ipv4 192.168.2.4 en default 192.168.2.254.
Als ik kijk bij de printer info is het ip 192.168.2.23.

Chat geeft aan dat dit het HP Direct / setup netwerk is en hij dus niet is verbonden. Maar ik krijg niet de juist oplossing aangeleverd.

Wellicht dat iemand hier een simplistische oplossing voor het, anders wordt het gewoon een nieuwe want hier zit al teveel tijd in ;-)

BVD!

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zowel bekabeld als via WIFI krijg ik hem wel verbonden met de pc maar hij print niks. Soms rolt er opeens uit het niks een print uit maar niet consequent.
Hij doet het dus wel en is verbonden met netwerk. Wat ook nog kan zijn. Misschien niet al te lekkere driver?

Uitvoeren >
code:
1
printmanagement.msc
Afdrukservers > Naam PC > Printers > Rechts klik > Printer toevoegen > Nieuwe printer op een bestaande poort (als 192.168.2.23 er tussen staat anders kiezen voor > TCP/IP ... op IP-adres of hostnaam) > Nieuw stuurprogramma > HP > officejet 5740 drivers

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• RT13
RobbyTown schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Hij doet het dus wel en is verbonden met netwerk. Wat ook nog kan zijn. Misschien niet al te lekkere driver?

Uitvoeren >
code:
1
printmanagement.msc
Afdrukservers > Naam PC > Printers > Rechts klik > Printer toevoegen > Nieuwe printer op een bestaande poort (als 192.168.2.23 er tussen staat anders kiezen voor > TCP/IP ... op IP-adres of hostnaam) > Nieuw stuurprogramma > HP > officejet 5740 drivers
Dankjewel voor je reactie!

Ik heb je stappen doorlopen. Hij heeft de installatie voltooid (zie screenshot).
Meteen testpagina willen printen maar hij doet niks.

Geeft tevens aan bij status: Aandacht vereist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZREc3L9Hp8h1a46T08jmYJF1MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EysLgu5tOI7argoW5EQefgFw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im4h-ufrCpjffJrGNvIiadMs7zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRk27sdqubqJcT0fpLuDxJ7B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLHCnuauVuDbJI05zG5vAqEAyfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuRFyQW4LRYw3dY9TZn1pEIk.png?f=fotoalbum_large

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:53

Marc H

- - Is wakker - -

log eens in op het controlepaneel van de printer en kijk naar de status.

Aandacht vereist kan zoiets simpels zijn als papier op maar ook wijzen naar grotere problemen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:30:
log eens in op het controlepaneel van de printer en kijk naar de status.

Aandacht vereist kan zoiets simpels zijn als papier op maar ook wijzen naar grotere problemen.
Thanks voor je reactie.

HP smart geeft aan dat de printer gereed en actief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm0rzt4epA1gRZ3nLrpB1dPUYHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUV5BJ7lUxD3VD4ffJIJurxD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avh0H8ZEGCTyKMBQ8hL1deD-M8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNQXZ7rH6l82VSTP4HeFGbvc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fzhr5dz-bBE0Ruwi1Ggo33E77k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2bmTaeHcTqLjLzh9Op5lzrj.png?f=fotoalbum_large

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Vaag, want hij geeft geen ikntniveaus aan. Ik vraag mij af of de communicatie met die printer wel helemaal lekker loopt.

log eens in op de webpagina van de printer en bekijk daar de status. Voer op de pc eens https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ uit en kijk eens of de pc wel het hele netwerk ziet. Daar kan je ook de webpagina van de printer opvragen.

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-03 21:20

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

wil je kijken welke poort de printer dus daadwerkelijk gebruikt om te communiceren? Onder Printer > Properties > Ports

Land van het eeuwige vuur

• RT13
Noob_Saibot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:41:
wil je kijken welke poort de printer dus daadwerkelijk gebruikt om te communiceren? Onder Printer > Properties > Ports
Dankjewel voor je reactie, ik denk dat je dit bedoeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8fypkADNxBpBVT7Y_U08zaFj2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xVFB4fEi6bbyzhKEU8S5fx3.png?f=fotoalbum_large

Moet hij niet op 1 poort lager aangevinkt staan?

[ Voor 4% gewijzigd door RT13 op 02-03-2026 13:03 ]

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:39:
Vaag, want hij geeft geen ikntniveaus aan. Ik vraag mij af of de communicatie met die printer wel helemaal lekker loopt.

log eens in op de webpagina van de printer en bekijk daar de status. Voer op de pc eens https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/ uit en kijk eens of de pc wel het hele netwerk ziet. Daar kan je ook de webpagina van de printer opvragen.
Dankjewel voor je reactie, dit rolt er uit de scan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpB02Z2Am19dfVBRk8fICoHTwWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQOYIO7JnaoiJXCUqtRwmbEH.png?f=fotoalbum_large

Staat de printer ook niet tussen?

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Jawel, derde van onder: HPA800DF.

klik op het pijltje ervoor en je ziet een linkje naar zijn webpagina.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc H op 02-03-2026 13:08 ]

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

RT13 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Dankjewel voor je reactie, ik denk dat je dit bedoeld?
[Afbeelding]

Moet hij niet op 1 poort lager aangevinkt staan?
Nee, want dat is de Fax module in de printer.

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:07:
Jawel, derde van onder: HPA800DF.

klik op het pijltje ervoor en je ziet een linkje naar zijn webpagina.
Klopt, hij linked me door naar 192.168.2.23:8080.
Opent geen pagina, blijft in bezig met laden hangen.

Edit: als ik het :8080 weghaal kom ik in de printer configuratie pagina

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNvWvPs7GCmOPsIr__BG0KZYaaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyrcmqN7lOUnikzPNbd4XroG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door RT13 op 02-03-2026 13:21 ]

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Geschatte inktniveaus ziet er niet goed uit....

kan het zijn dat daar imitatiepatronen in zitten?
Haal ze er eens uit en plaats ze opnieuw, misschien herkent de printer de patronen niet, of zitten ze niet goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Marc H op 02-03-2026 13:27 ]

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:24:
Geschatte inktniveaus ziet er niet goed uit....

kan het zijn dat daar imitatiepatronen in zitten?
Haal ze er eens uit en plaats ze opnieuw, misschien herkent de printer de patronen niet, of zitten ze niet goed.
Klopt, is van Viking wat erin zit. Hij print tevens nog prima, niet vaag ofzo. Alle testpagina's komen er goed uit.

Wat heel apart is, ik ben dus de hele ochtend aan het kloten met die printer en probeer af en toe wat te printen wat die niet doet... Nu maak ik de klep open om de cartridge eruit te halen er erin te doen en zodra ik de klep dichtgooi print die alles wat ik deze ochtend heb geprobeerd te printen... 8)7

Vervolgens wil ik een nieuwe print doen en doet hij weer niks |:(

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Het lijkt me geen netwerkprobleem. Die printer heeft of een storing of hij vind die viking cartridges niet goed.

Werkte hij wel goed voordat je aan het netwerk ging sleutelen?

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Apart, het enige wat mij opvalt is dat de printer schijnbaar aangesloten is op een draadloos-wifi netwerk klopt dat? Je hebt de WIFI verplaatst van de TP-Link naar de Experia box waarvan ik persoonlijk een beetje de kriebels krijg. Staan/stonden die devices bij elkaar? Zou het geen optie kunnen zijn dat de printer voorheen goed/oke wifi bereik had en nu niet meer? Packet-loss/instabiele verbinding zou prima kunnen verklaren waarom het soms wel/soms niet werkt.

Sluit die printer eens bedraad aan (zoals het hoort) en test dan nog eens.

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:37:
Het lijkt me geen netwerkprobleem. Die printer heeft of een storing of hij vind die viking cartridges niet goed.

Werkte hij wel goed voordat je aan het netwerk ging sleutelen?
Ja voordat ik de router er tussen uit haalde en het netwerk veranderde werkte hij gewoon naar behoren. :-(

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:27

Croga

The Unreasonable Man

Wat bij mij altijd mis gaat is dat de printsoftware default naar Letter of Legal terwijl er A4 in de printer zit.
Ik krijg dan ook "aandacht vereist" of iets dergelijks en een melding op de printer zelf dat er geen Letter of Legal in zit.

De symptomen zien er exact hetzelfde uit. Alsook het hele "Als ik hem weer dicht doe komt alles er uit". Dus kijk hier eens naar:
- Bij het printen expliciet aangeven dat er op A4 geprint moet worden.
- Bij weigering eens op het printerschermpje kijken wat daar aangegeven staat.

• RT13
MasterL schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:45:
Apart, het enige wat mij opvalt is dat de printer schijnbaar aangesloten is op een draadloos-wifi netwerk klopt dat? Je hebt de WIFI verplaatst van de TP-Link naar de Experia box waarvan ik persoonlijk een beetje de kriebels krijg. Staan/stonden die devices bij elkaar? Zou het geen optie kunnen zijn dat de printer voorheen goed/oke wifi bereik had en nu niet meer? Packet-loss/instabiele verbinding zou prima kunnen verklaren waarom het soms wel/soms niet werkt.

Sluit die printer eens bedraad aan (zoals het hoort) en test dan nog eens.
Dankjewel voor je reactie.

Klopt inderdaad. Vraag me niet waarom maar een bepaalde software bij ons intern had last van de router. Dus nadat ik die heb verwijdert werkte dat allemaal weer naar behoren. De WIFI komt nu idd van de Experia box.
De weggehaalde router lag 30cm naast de Experia Box. Tevens heb ik zelf vol bereik op m'n mobiel naast de printer op deze WIFI dus het bereik is sowieso goed.

Goed dat je begint over de kabel, dit zelfde redieltje heb ik allemaal gedaan met aangesloten kabel (zelfde kabel als voorheen). Ben zelf ook voorstander van bekabeld werken maar omdat het allemaal niet wou lukken heb ik hem ook even via WIFI tevergeefs geprobeerd werkende te krijgen.

Het is niet dat de printer soms wel soms niet print. Hij print niet terwijl we wel verbinding hebben.
Tenzij ik de klep open en sluit, dan gooit hij opeens alle prints eruit die ik daarvoor heb verstuurd 8)7

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Wat @MasterL al zegt. Haal hem eens van de Wifi af en sluit hem bekabeld aan. Aan de andere kant, als alle printopdrachten er uiteindelijk wel uit zijn gekomen zou dat niet wijzen op een netwerkprobleem.

Printer niet verplaatst/omgedraaid tijdens het testen? dan kan er ook iets niet meer goed zitten in de printer.

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:50:
Wat @MasterL al zegt. Haal hem eens van de Wifi af en sluit hem bekabeld aan. Aan de andere kant, als alle printopdrachten er uiteindelijk wel uit zijn gekomen zou dat niet wijzen op een netwerkprobleem.

Printer niet verplaatst/omgedraaid tijdens het testen? dan kan er ook iets niet meer goed zitten in de printer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO1pZ0bP6mXalyNMx8pobWXgjFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkYQfoQ16cDTzIDRgD8ryLFT.png?f=fotoalbum_large

Dit is als hij bekabeld verbonden is. Geeft wel een ander ip, dat is normal?
Printer is niet verplatst etc. Zelfde plek, zelfde kabel.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Ja, dat is normaal.
Het zijn twee fysieke apparaten, aan de ene kant heb je een wifi adapter en de ander is een netwerk poortje. Allebei hebben ze hun eigen MAC adres. (zeg maar een eigen "telefoonnummer") De DHCP server in je modemrouter ziet dus een ander apparaat verbinden en geeft hem dan ook een ander IP adres.

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Maar hij geeft, zelfs nadat hij geprint heeft, nog steeds een waarschuwing en een error op die inktpatronen.

• RT13
Marc H schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:05:
Maar hij geeft, zelfs nadat hij geprint heeft, nog steeds een waarschuwing en een error op die inktpatronen.
Pff ja verschrikkelijk. Ik heb ook geen nieuwe cartridge om te testen moet ik eerlijk bekennen.
Staat op de bestellijst maar ik overweeg sterk om de hele printer van 1 hoog een enkeltje te geven en een nieuwe te kopen :henk

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Begin eens met een kopie via de scanplaat.
Als die er ook niet uitkomt, dan zit het echt in je cartridges.

Hoe dat nu opeens kan want "ik heb alleen het netwerk gewijzigd daarvoor werkte het wel"
Nou,
* Toeval bestaat
* Vaak gaat even de stroom eraf bij een configuratie wijziging. Na de herstart is het dan stuq, niet door de config wijziging maar door de herstart

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 02-03-2026 14:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

laurens0619 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:21:

Hoe dat nu opeens kan want "ik heb alleen het netwerk gewijzigd daarvoor werkte het wel"
Nou,
* Toeval bestaat
* Vaak gaat even de stroom eraf bij een configuratie wijziging. Na de herstart is het dan stuq, niet door de config wijziging maar door de herstart
+ * Vaak wordt de printer verschoven/opgetild tijdens het testen, bijvoorbeeld om een netwerkkabel aan te sluiten/weghalen. Dat kan het ook zijn.

• RT13
laurens0619 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:21:

Nou,
* Toeval bestaat
Kopiëren via scanplaat werkt naar behoren.

Ben bang dat ik er niet uit ga komen. Ga langzaam maar eens kijken naar een nieuwe

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
RT13 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Kopiëren via scanplaat werkt naar behoren.

Ben bang dat ik er niet uit ga komen. Ga langzaam maar eens kijken naar een nieuwe
Zwart wit en kleur?

CISSP! Drop your encryption keys!

• RT13
Er zit geen kleur cartridge in maar hij print hem dan wel uit in zwart-wit voor zover mogelijk

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

@RT13 Als je een nieuwe koopt, kijk dan ook naar een ecotank printer, geen vendor lockin (het verbaasd me dat dit oudje nog alternatieve inktcartridges lust). Of overweeg een laser printer (bij externe correspondentie komt dat wel wat beter over dan inkt dat kan vlekken maar dat vind ik persoonlijk).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-03 21:20

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

WSD = no go, ja het werkt eventjes soms wel / soms niet, helaas erg instabiel...

Ik plaatst dagelijks printers in non-domain omgevingen.. dus ik advieseer om je printer op IP basis (static) te zetten dan weer testen

Dit moet je doen;
  1. Zoek een vrije IP in je netwerk (hoog in subnet) ingeval van de automatische ip uitgave dat deze niet vrijgegeven wordt (of je exclude deze op je modem van uitgave)
  2. Geef deze aan je printer (static) IP adres zoals ik eerder zei onder printer properties > Ports > nieuwe poort toevoegen op basis van IPv4
Zodra je dit heb gedaan zou het moeten werken

Land van het eeuwige vuur

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Noob_Saibot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:09:
WSD = no go, ja het werkt eventjes soms wel / soms niet, helaas erg instabiel...

Ik plaatst dagelijks printers in non-domain omgevingen.. dus ik advieseer om je printer op IP basis (static) te zetten dan weer testen

Dit moet je doen;
  1. Zoek een vrije IP in je netwerk (hoog in subnet) ingeval van de automatische ip uitgave dat deze niet vrijgegeven wordt (of je exclude deze op je modem van uitgave)
  2. Geef deze aan je printer (static) IP adres zoals ik eerder zei onder printer properties > Ports > nieuwe poort toevoegen op basis van IPv4
Zodra je dit heb gedaan zou het moeten werken
Ik ben er zelf dan meer fan van om in de DHCP serverinstellingen IP adressen te reserveren voor apparaten waarvoor het prettig is als ze steeds op hetzelfde IP-adres bereikbaar zijn. (Dat zal in dit geval dus in het modem(/-router) zijn. Anders zal je op z'n minst in de DHCP server in moeten stellen dat die maar in een bepaalde range mag uitgeven, en de vaste adressen daarbuiten moeten kiezen.

iRacing Profiel

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:39
@RT13
Situatie nu:
Tegelijkertijd heb ik alle kabels die in de router zaten en nog gebruikt worden in een daarop volgende splitter gekoppeld en deze direct verbonden met de modem (KPN).

Wat bedoel je met een splitter? Als dat van die plugjes zijn om van 1 RJ45 naar 2 te gaan zit daar een probleem.

Wat je even zou kunnen doen:
Wis je netwerk configuratie op de printer, zowel WIFI als ethernet.
Start je printer opnieuw met alleen een ethernet kabel erin
scan je netwerk, en kijk of je op MAC adres je printer ziet
Haal alle HP printer driver van je PC af en start opnieuw op.
Installeer de HP drivers opnieuw, die configureert ook je PC opnieuw op netwerkniveau, vaak zie je dan het MAC adres wel weer terugkomen.Installeer gewoon alle drivers en software.
Test dan nog eens of je kan printen.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 03-03-2026 07:33 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:10
Als je dat nog niet gedaan had, probeer het ook eens zonder de HP Smart Apps tools maar alleen de standaard/basis drivers.
Pagina: 1