• wazzah
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-03 21:49
Afgelopen jaar ben ik aan het bijscholen en diverse trainingen aan het volgen.
Voor dit jaar wil ik ook Codam of MakeItWork in mijn agenda kunnen zetten :)
Bij deze vroeg ik me af wat de plussen en minnen zijn van Codam tegenover MakeItWork

Codam
-C en Python
-Jaar tot anderhalf jaar studie, waarna een half jaar stage
-Methode van 'gamified' studeren, steeds moeilijkere projecten als levels.
-Geen docenten, voornamelijk leren door samenwerken met studenten onderelkaar.

MakeItWork
-Java
-Half jaar studie, waarna half jaar stage
-Meer traditionelere les, met docent

Tot zover heb ik deze verschillen kunnen ontdekken na het bezoeken van diverse open dagen en informatie bijeenkomsten.

Wat ik er nog niet helemaal uit kon opmaken is, welke doelgroepen trekken deze studies aan? Jong/oud bijvoorbeeld?
Is Java tegenover C / Python een belangrijk verschil?
Door de lengte van de studie, kan je bij MakeItWork minder goed de diepte in, of maakt dat helemaal niet uit?
Wat is nou de beste? :)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben geen devver maar volgens mij is java een legacy taal ondertussen. Dus ik zou voor Codam kiezen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:10
Enigszins generaliserend maar C is een low-level programmeertaal en wordt vaak gebruikt voor zaken als drivers, kernels of embedded programming (elektronica etc). Python is populair en breed toegepast in AI, web development en nog veel meer. Java vind je vaker in grotere enterpriseachtige bedrijven, zoals banken of verzekeraars.

Ik verwacht dat een plek die je C leert veel dieper ingaat op de materie omdat dit nu eenmaal een low- level taal is waarbij je als programmeur meer aan het roer zit dan bij talen als Python en Java. Een half jaar is best kort en moet je ook niet zien als meer dan een korte introductie. Daarna ben je er nog lang niet. Persoonlijk zou ik ook kijken naar het soort werk wat je precies wil doen binnen IT en welke van die banen en talen goede werkgelegenheid in jouw omgeving hebben.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 06:43:
Ik ben geen devver maar volgens mij is java een legacy taal ondertussen. Dus ik zou voor Codam kiezen.
Luister vooral niet naar de niet--devver, Java is absoluut nog relevant.

Gezien de enorm goede AI tooling van tegenwoordig zou ik eerder tijd stoppen in design patterns en concepten ipv puur programmeren. Goed kunnen promoten en beoordelen van oplossingen wordt belangrijker dan de code zelf typen.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Cartman! schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Gezien de enorm goede AI tooling van tegenwoordig zou ik eerder tijd stoppen in design patterns en concepten ipv puur programmeren. Goed kunnen promoten en beoordelen van oplossingen wordt belangrijker dan de code zelf typen.
Devver (.NET C#) hier. De mix van C en Python spreekt mij meer aan omdat je dan twee verschillende soorten talen leert. Java is gebaseerd op C, waar Java wat meer high-level is. Met C moet je wat meer kennis hebben van hoe geheugen allocatie werkt en je moet daar zelf meer invloed op uitoefenen dan bij Java. Python is gewoon heel erg populair en vrij modern dus dat is altijd een goede keus denk ik.

Ik ben het er niet mee eens dat je (door opkomst AI) gelijk met design patterns en principles moet beginnen. Promoten en ontwerpen van oplossingen heb je niks aan als je niet zelf de nodige uren ontwikkeld hebt.
Software ontwikkelen is voornamelijk probleem oplossen en dat leer je door te doen, veel te doen, en code van anderen te lezen. Daarna komt pas kennis als design patterns of architectuur.

Maar ik mis een beetje wat je doel is. Wil je aan het werk als devver? Of vindt je het leuk om te begrijpen wat devvers doen? Of hobby?

[ Voor 12% gewijzigd door Bensjero op 02-03-2026 08:47 ]