Ook ik ben bijna zover dat ik aan de warmtepomp wil. Op dit moment heb ik stadsverwarming, wat erg hoge kosten met zich meebrengt. Na jaren stilletjes meelezen hier ben ik zover om aan de slag te gaan. Hierbij de benodigde info, mist er wat hoor ik het graag.
* Hoekwoning
* Bouwjaar 2000
* Nu 2 personen, maar ik wil voldoende capaciteit voor een gezin
/f/image/pkOs2lfsIr0TJgQcsrxHNmMV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5f9oO7l9glTpsXl9kWZwAE3I.png?f=fotoalbum_large)
Qua leidingen, vanaf de huidige stadsverwarming, waar ik de warmtepomp wil aansluiten gaat er 22mm staal richting 2 verdelers. Bij 1 komt er ook 22mm aan, bij de andere 20mm kunststof. Vanaf hier zijn alle leidingen naar de radiatoren zo'n 14,5 mm kunststof. Ik schat in totaal aan leidingen nog zo'n 10 liter inhoud, klinkt dat aannemelijk?
* 7 - 9 Kw Voldoende? Welke?
* Welke warmtepomp raden jullie aan. Panasonic monoblock oke? R32 oke of toch R290?
* Leidingen/afgifte systeem oke? Voldoende water in installatie?
* Leiding vanaf stadsverwarming punt naar buiten moet nog gelegd worden zo'n 10m. Welke diameter?
* Leiding van stadsverwarming, waar dan een driewegklep komt naar boiler spiraal moet nog gelegd worden, zo'n 7,5-10m. Welke diameter?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
Huis
* 145 m^2* Hoekwoning
* Bouwjaar 2000
* Nu 2 personen, maar ik wil voldoende capaciteit voor een gezin
Historisch gasverbruik:
Ik woon hier drie jaar, vanwege dure stadsverwarming bijna direct met airco's hoofdruimtes gaan verwarmen, slaapkamer met COP 1 verwarming, en incidenteel de cv aan. SWW wel met stadsverwarming. Hier 3 inschattingen die ik gemaakt heb:/f/image/pkOs2lfsIr0TJgQcsrxHNmMV.png?f=fotoalbum_large)
Afgiftesysteem:
M.b.v. ChatGPT ben ik tot het volgende overzicht gekomen:/f/image/5f9oO7l9glTpsXl9kWZwAE3I.png?f=fotoalbum_large)
Qua leidingen, vanaf de huidige stadsverwarming, waar ik de warmtepomp wil aansluiten gaat er 22mm staal richting 2 verdelers. Bij 1 komt er ook 22mm aan, bij de andere 20mm kunststof. Vanaf hier zijn alle leidingen naar de radiatoren zo'n 14,5 mm kunststof. Ik schat in totaal aan leidingen nog zo'n 10 liter inhoud, klinkt dat aannemelijk?
SWW:
Boiler plek heb ik op zolder. Mijn idee is de boiler aan de warmtepomp te hangen met een spiraal. Ik denk dan 200 - 300 liter nodig te hebben. Wellicht koop ik een warmtepompboiler met spiraal zodat in uiterste nood die bij kan springen, en ik meteen een warmte element heb. Maar vanwege koude lucht die die uitblaast wil ik dit niet permanent. Ik heb een bad waar ik incidenteel in ga.Warmtepompvoorkeur:
Ik wil gaan voor een monoblock. Ik heb buiten ruimte om hem neer te zetten. Ik heb in het verleden hier veel goeds gelezen over Panasonic, en zelf ook tevreden over mijn Panasonic airco. Ook las ik hier dat alle 1 fase varianten even ver kunnen terug moduleren, dan zou voor 9kw gaan om ruim voldoende vermogen te hebben.Wie gaat het installeren?
Wil ik zelf doen.Concrete vragen
* Mist er info om goed mee te kunnen denken?* 7 - 9 Kw Voldoende? Welke?
* Welke warmtepomp raden jullie aan. Panasonic monoblock oke? R32 oke of toch R290?
* Leidingen/afgifte systeem oke? Voldoende water in installatie?
* Leiding vanaf stadsverwarming punt naar buiten moet nog gelegd worden zo'n 10m. Welke diameter?
* Leiding van stadsverwarming, waar dan een driewegklep komt naar boiler spiraal moet nog gelegd worden, zo'n 7,5-10m. Welke diameter?
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
:strip_exif()/f/image/tuUnevBIjm9geAqMHCm90GPX.jpg?f=fotoalbum_large)