Vraag

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:05
Ook ik ben bijna zover dat ik aan de warmtepomp wil. Op dit moment heb ik stadsverwarming, wat erg hoge kosten met zich meebrengt. Na jaren stilletjes meelezen hier ben ik zover om aan de slag te gaan. Hierbij de benodigde info, mist er wat hoor ik het graag.
Huis
* 145 m^2
* Hoekwoning
* Bouwjaar 2000
* Nu 2 personen, maar ik wil voldoende capaciteit voor een gezin
Historisch gasverbruik:
Ik woon hier drie jaar, vanwege dure stadsverwarming bijna direct met airco's hoofdruimtes gaan verwarmen, slaapkamer met COP 1 verwarming, en incidenteel de cv aan. SWW wel met stadsverwarming. Hier 3 inschattingen die ik gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5HgUTvGhg1TSnrqzpPSgbPO9Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pkOs2lfsIr0TJgQcsrxHNmMV.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem:
M.b.v. ChatGPT ben ik tot het volgende overzicht gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxaKcXCwML3kA_JSRvDVSwXxA7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f9oO7l9glTpsXl9kWZwAE3I.png?f=fotoalbum_large

Qua leidingen, vanaf de huidige stadsverwarming, waar ik de warmtepomp wil aansluiten gaat er 22mm staal richting 2 verdelers. Bij 1 komt er ook 22mm aan, bij de andere 20mm kunststof. Vanaf hier zijn alle leidingen naar de radiatoren zo'n 14,5 mm kunststof. Ik schat in totaal aan leidingen nog zo'n 10 liter inhoud, klinkt dat aannemelijk?
SWW:
Boiler plek heb ik op zolder. Mijn idee is de boiler aan de warmtepomp te hangen met een spiraal. Ik denk dan 200 - 300 liter nodig te hebben. Wellicht koop ik een warmtepompboiler met spiraal zodat in uiterste nood die bij kan springen, en ik meteen een warmte element heb. Maar vanwege koude lucht die die uitblaast wil ik dit niet permanent. Ik heb een bad waar ik incidenteel in ga.
Warmtepompvoorkeur:
Ik wil gaan voor een monoblock. Ik heb buiten ruimte om hem neer te zetten. Ik heb in het verleden hier veel goeds gelezen over Panasonic, en zelf ook tevreden over mijn Panasonic airco. Ook las ik hier dat alle 1 fase varianten even ver kunnen terug moduleren, dan zou voor 9kw gaan om ruim voldoende vermogen te hebben.
Wie gaat het installeren?
Wil ik zelf doen.
Concrete vragen
* Mist er info om goed mee te kunnen denken?
* 7 - 9 Kw Voldoende? Welke?
* Welke warmtepomp raden jullie aan. Panasonic monoblock oke? R32 oke of toch R290?
* Leidingen/afgifte systeem oke? Voldoende water in installatie?
* Leiding vanaf stadsverwarming punt naar buiten moet nog gelegd worden zo'n 10m. Welke diameter?
* Leiding van stadsverwarming, waar dan een driewegklep komt naar boiler spiraal moet nog gelegd worden, zo'n 7,5-10m. Welke diameter?

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:38
Korte reactie, ik heb ruim meer dan 200m2 uit ongeveer hetzelfde bouwjaar en ik heb een 10 kW maar had aan 8 kW genoeg gehad. Ik denk daarom dat je zeker niet meer dan 7 kW nodig gaat hebben. Maar let er vooral op dat hij dit vermogen haalt bij -7 of -10.

Er staan hier in de wijk een aantal Vaillant Arotherm Plus monoblocks en daarvan ben ik wel onder de indruk, die zijn echt muis maar dan ook echt muisstil. En lees er vaak goede dingen over hier. De 7 kW is de VWL 75/6 geloof ik. En er is net een nieuwe geüpdate serie aangekondigd dacht ik.

Zeker nu zeker voor R290 gaan omdat de legionella run dan gewoon op de warmtepomp kan. En het is gewoon de toekomst voor zover ik nu kan zien.

Technische installatie laat ik even aan de rest over :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Job_04
Dank voor je reactie! Zit daar bij jou dan ook sww bij?

Ga de vailllant ook bekijken dank voor de tip.

R290 zie ik wel beperkt aanbod en sommige zijn echt een stuk duurder. Zag een betaalbare samsung maar daar heb ik hier nog niets over gelezen

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
even het vaillant en panasonic topic lezen

De 22mm vanaf stadsverwarming naar 2 verdelers is dat 1 leiding aanvoer of gelijk 2?
Op zich moet het met 1 22mm dunwandige leiding wel kunnen. Eventueel met dT van 7 of 10 gaan draaien
dan is een vaillant handig, die laat zn flow goed beperken. Panasonic gaat bij defrost op max flow, ook al heb je een lagere flow ingesteld.
Vaillants zijn niet heel duur en lekker stil

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
@Job_04
Is het voor jou mogelijk om je af te sluiten van de stadsverwarming?
Want de vaste kosten zijn vaak het hoogste bij stadsverwarming, niet zo zeer de verbruikskosten.

Want zonder afsluiten blijven de vaste kosten doorgaan en ga je effectief dubbel betalen.
Een airco is dan wel logisch omdat je in de zomer dan kan koelen en in de winter ook relatief efficiënt verwarmen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:38
Job_04 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:01:
Ja, uiteraard, 300L.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Job_04
BarryH schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:07:
De 22mm vanaf stadsverwarming naar 2 verdelers is dat 1 leiding aanvoer of gelijk 2?
Aanvoer en retour zijn 22mm maar wel maar 1 set richting beide verdelers. Ik vermoed dat bij de onderste verdeler er voor wordt afgetakt. Zie linker kan van de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNAI6hZDP9WexXLXc0dvlfdku6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuUnevBIjm9geAqMHCm90GPX.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic forum al aardig wat van gelezen. Vaillant ga ik ook doorspitten. Dank voor de tips!
chrisborst schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:07:
@Job_04
Is het voor jou mogelijk om je af te sluiten van de stadsverwarming?
Ja sorry voor de onduidelijkheid. Wil er uiteraard vanaf. Maar ik benoem hem omdat dit voor mij het punt is waar ik de warmtepomp kan aansluiten zodra hij weg is.

Iemand nog tips voor de diameter en type (geïsoleerd) leiding richting boiler spiraal? Ik ga eerst de badkamer aanpakken en daarvoor de koof openbreken. Deze leiding moet ik dus op korte termijn gaan leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Job_04 op 01-03-2026 20:00 ]

• BarryH
  • Nu online
Job_04 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:56:
[...]

aanvoer en retour zijn 22mm

[...]

Ja sorry voor de onduidelijkheid. Wil er uiteraard vanaf. Maar ik benoem hem omdat dit voor mij het punt is waar ik de warmtepomp kan aansluiten zodra hij weg is.

Iemand nog tips voor de diameter en type (geïsoleerd) leiding richting boiler spiraal? Ik ga eerst de badkamer aanpakken en daarvoor de koof openbreken. Deze leiding moet ik dus op korte termijn gaan leggen.
nieuwe leiding 26mm binnendiameter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Job_04
BarryH schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:59:
nieuwe leiding 26mm binnendiameter
Bedoel je dan vanaf warmtepomp tot aansluiting waar stadsverwarming zat, en eventueel de leiding richting de boilerspiraal?

Of bedoel je ook de bestaande leidingen richting verdelers? Hier is wijzigen niet echt een optie helaas. Ik heb een kanaalplaatvloer met alle leidingen ingestort. En behalve de badkamer is het hele huis gereed, dus openbreken gaat hem niet worden.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Job_04 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:01:

Ga de vailllant ook bekijken dank voor de tip.

R290 zie ik wel beperkt aanbod en sommige zijn echt een stuk duurder. Zag een betaalbare samsung maar daar heb ik hier nog niets over gelezen
Je hebt jaren meegelezen maar Vaillant niet in beeld? :? Ik doe jouw m2 met een 55/6 in een nageisoleerde 1978 woning met alleen radiatoren en BUH uitgeschakeld. Altijd 21 graden hier binnen en een 300 liter boiler (iedere dag 1 badvulling). Na 2 winters niets dan lof. Ik zou er zo weer voor kiezen. Volg veel topics van andere merken en Vaillant topic is oersaai en stil in vergelijk want er zijn gewoon te weinig klachten en problemen. Niet de goedkoopste, wel 1 van de beste vind ik ;)

• BarryH
  • Nu online
Job_04 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Bedoel je dan vanaf warmtepomp tot aansluiting waar stadsverwarming zat, en eventueel de leiding richting de boilerspiraal?

Of bedoel je ook de bestaande leidingen richting verdelers? Hier is wijzigen niet echt een optie helaas. Ik heb een kanaalplaatvloer met alle leidingen ingestort. En behalve de badkamer is het hele huis gereed, dus openbreken gaat hem niet worden.
Van wp naar punt in de woning waar je splitst tussen richting CV en richting boiler
Overigens kan een warmtepompboiler binnen ook best een goede optie zijn waardoor je geen extra leiding hoeft aan te leggen

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:16
Ik zou sowieso een R290 apparaat kiezen.

Zijn een aantal goede opties volgens mij beschikbaar. Zelf heb ik al 3 jaar een Wolf CHA. 7 kW voor 160 m2 met bouwjaar 1960. Wel fors verbouwd al.

Bij mijn schoonbroer ben ik aan het kijken voor het neerzetten van een Itho Daalderop Amber. Daar is het budget wat belangrijker.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Voor SWW kun je ook naar een wpb kijken die op water gaat zoals de Auer Edel Eau 270L.

De aanvoerleiding vanaf de warmtepomp naar je eerste verdeler moet een maat groter worden dan 22 mm staal.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Pagina: 1