Garagevloer (betontegels) egaliseren en vocht verminderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil mijn garage gebruiken voor opslag van spullen. Dus ik wil kasten in de garage plaatsen en vochtproblemen voorkomen.
Op dit moment is op de plek waar de autobanden reden de vloer ingezakt.

Het idee is om eerst dampdichte folie te leggen, met brekerzand op te vullen (en ophogen) en de betontegels terug te leggen. Om er daarna kasten op te zetten.
Echte vraag:
Doe ik er goed aan om folie hier toe te passen? Welke folie (Hornbach graag) is hier aan te raden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Betontegels
Brekerzand
PE folie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb er eigenlijk weinig verstand van en kan geen goede bronnen vinden. AI geeft tegenstrijdige antwoorden.

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:10
Gewoon iedere (PE) folie is te gebruiken. Het hoeft niet dampopen of dampdicht te zijn. Je wilt zo min vocht vanuit de bodem hebben. Daar is iedere folie geschikt voor. Dan is het goed. Je kan zelfs het brekerzand achterwege laten. De tegels direct op het folie leggen. Als je dat niet durft kan je een laagje ertussen houden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Denk dat je eerst de ventilatie moet bekijken.
Heb je op dit moment al vochtproblemen, c.q. wat is de luchtvochtigheid nu?
Meten is weten....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb de luchtvochtigheid niet gecontroleerd.

Het is een onverwarmde ongeisoleerde enkelsteens garagebox.
Ventilatie lijkt op orde te zijn, de lucht ruikt meestal niet muf. Maar de tegels zijn vaak vochtig, vooral als er sprake is van neerslag. En er is geen lekkage.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Tsja, de te nemen maatregelen hangen helemaal af welke spullen je er op wilt slaan.
Papier, karton, kleding (eigenlijk alles wat makkelijk vocht opneemt) zou ik niet doen.
Onbehandelde metaalsoorten en elektronica gaan (op den duur) corroderen.
Maar fietsen, auto, plastics / kunststoffen, tuinmeubels en zo redden het meestal wel op een tegelvloer.
Hou er ook rekening mee dat wanneer je vaak met een natte auto (of fietsen) naar binnen gaat je ook telkens vocht mee naar binnen neemt. Wanneer je dan dichte folie onder de tegels legt kan dat vocht helemaal niet weg. Wat ventilatieopeningen in de deur en een pijpje voor de afvoer door het dak of een klapraampje aan de achterkant kunnen al helpen om bij droge dagen goed te kunnen ventileren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:10
NIMIC schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:34:
Het is een onverwarmde ongeisoleerde enkelsteens garagebox.
Ventilatie lijkt op orde te zijn, de lucht ruikt meestal niet muf. Maar de tegels zijn vaak vochtig, vooral als er sprake is van neerslag. En er is geen lekkage.
Ventileren is altijd goed. Bij een onverwarmde garage krijg je automatisch dat de relatieve luchtvochtigheid hetzelfde in het gebouw is als buiten het gebouw. Zolang je niet echt stookt / verwarmt zal het niet anders zijn. Door ventileren en minder vocht optrek van "onderen" zal het mogelijk wat beter gaan.
Pagina: 1