Vraag

• Mr. Angier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-03 18:03
Edit: ik heb het perongeluk in het verkeerde fora gepost.. Excuus!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game op 1440p op een 3440×1440 ultrawide OLED-monitor (Alienware AW3423DWF). Mijn focus ligt op een vloeiende ervaring (144Hz+) in games als Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy. Ik doe niet aan videobewerking of streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb momenteel al een systeem staan (i5-12600KF, 32GB DDR4 RAM 3600MHZX, 650 WATT PSU). Het budget voor de GPU-wisselzou uitkomen op 185, aangezien ik de 5070 nog volledig kan retourneren. De 9070XT voor een soortgelijke prijs kan kopen, en een nieuw voeding zal halen (850WATT)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 3440×1440 165Hz OLED monitor. Mijn huidige desktop, zoals hierboven omschreven, is waar de GPU in komt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel specifiek over de GPU-keuze tussen de huidige RTX 5070 (12GB) en de RX 9070 XT (16GB).
Als ik beslis de 9070XT te halen moet er een nieuwe PSU bijkomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
NVidia omdat ik opzich meer vertrouwen heb in hun software.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik waardeer stilte, maar mijn huidige case-opzet is prima. Energieverbruik is minder relevant. Belangrijker is dat ik bij zware games (zoals Hogwarts Legacy en Cyberpunk) last heb van micro-stutters.

Ga je overklokken?
Nee, dat is niet de planning.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb gemerkt dat de 5070 ondanks DLSS/Frame Gen in zware titels soms moeite heeft met "frame pacing" (micro-stutters). De RX 9070 XT is op papier sneller (rasterisatie + 16GB VRAM). Is de overstap naar AMD de moeite waard, of zijn de stutters eerder CPU-gerelateerd (i5-12600KF) en schiet ik er niets mee op? Wat is in 2026 de verstandigste keuze voor ultrawide 1440p gaming? Ik twijfel over de juiste keuze en aangezien ik nog tijd heb om mijn keus te veranderen zoek ik advies.

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23
(jarig!)
Welke voeding heb je? Want een 9070 XT icm een 650w voeding is mogelijk zolang de voeding goede kwaliteit is en de juiste hoeveelheid kabels heeft.

9070 XT is best een stap sneller dan de 5070 en 16GB VRAM, zeker op 1440p UW, kan ook wel meehelpen. Ik zou zeggen ga door wat benchmarks heen (Techpowerup etc.) om te kijken of je het prestatieverschil tussen de 5070 en 9070 XT de meerprijs waard vind

• Mr. Angier
Miyazono schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:27:
Welke voeding heb je? Want een 9070 XT icm een 650w voeding is mogelijk zolang de voeding goede kwaliteit is en de juiste hoeveelheid kabels heeft.

9070 XT is best een stap sneller dan de 5070 en 16GB VRAM, zeker op 1440p UW, kan ook wel meehelpen. Ik zou zeggen ga door wat benchmarks heen (Techpowerup etc.) om te kijken of je het prestatieverschil tussen de 5070 en 9070 XT de meerprijs waard vind
Ik heb een Fractal Ion Gold (80 Plus). Echter is deze al wel enkele jaren oud. Via duitse site kan ik de 9070XT voor 658 EUR kopen.
Qua benchmarks is dus een beetje waar ik op vastloop. Deze zijn nogal verschillend doordat FSR niet tipt aan DLSS en dit in benchmarks vaak niet wordt meegenomen. Vandaar dat ik benieuwd was naar gebruikerservaring ipv. puur stats bekijken. Op papier en native res scoort de 9070XT wel beter namelijk!

• Joepiej
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-03 22:11
Ik zou hem behouden, zo'n grote upgrade is dat ook weer niet als je op deze kwaliteit speelt.

Ik vind het raar dat je microstutters krijgt op hogwarts legacy, die krijg ik niet met mijn 3070 op ultra.

Voor cyberpunk zou ik zeker dat 5070 behouden voor zijn raytracing+DLSS.

Ik zou eerder zeggen dat je microstutters misschien met je CPU+RAM te maken hebben voordat ik een 5070 de schuld zou geven. Misschien handiger om de rest van je systeem eerst een upgrade te geven.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:23
(jarig!)
De 9070 XT is sneller in ray tracing dan de 5070, DLSS is dan natuurlijk wel weer een stapje beter dan FSR, zeker als een game FSR 3.1 / 4 niet ondersteunt.

• Joepiej
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-03 22:11
Miyazono schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:48:
De 9070 XT is sneller in ray tracing dan de 5070, DLSS is dan natuurlijk wel weer een stapje beter dan FSR, zeker als een game FSR 3.1 / 4 niet ondersteunt.
Klopt helemaal, maar toch zou ik eerst de rest van het systeem het budget gunnen dan de 5070 in deze usecase

• Mr. Angier
Joepiej schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Klopt helemaal, maar toch zou ik eerst de rest van het systeem het budget gunnen dan de 5070 in deze usecase
Fair, wellicht dat het beter is om de 5070 te houden en nog 3 jaar te spelen op dit systeem. Waarna ik het als geheel kan verkopen. Dan hoef ik ook niet een losse voeding aan te schaffen en proberen te verkopen, waarbij verkoop waarschijnlijk toch tegen zal vallen.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:48
een 9070XT is de superieure keuze.
goedkoper dan een 5070 en beduidend sneller.
-> zelfs de 5070ti is maar net 4% sneller dan een 9070xt.

verwacht een toename in fps van zo'n 19% in fps met een 9070xt

ook zal het hebben van 16gb vram vs 12gb betekenen dat de kaart langer relevant blijft/een hogere tweedehandswaarde zal hebben in de toekomst, en het beter zal doen in spellen die zoveel geheugen nu al nodig hebben (en die zijn er)

als je vraag is "is dat die 185 euro waard", dat ligt volledig aan jouw budget
maar als we bedenken dat een 5070 nu zo'n 640 euro kost.
dan is 20% prestatiewinst dus 128 euro waard.
-
de bang voor buck word dus iets minder als je de upgrade doet.

maar in absolute prestaties.. solide 100fps in 1440p ultra ipv 80fps.. EN betere futureproofing zou mij persoonlijk die 185 euro waard zijn.

over de 2e hands verkoop van je psu.. daar zou ik in je upgradeplannen niet vanuit gaan, dan kan het enkel meevallen.

maar voor wat je ervoor kunt vragen nog... en of hij nog te verkopen is.. dat ligt eraan. hoe oud hij is.. maar gangbaar voor 2e hands goederen is 60% van de dagprijs als courant.. en anders 60% van de prijs van een courant en vergelijkbaar presterend product.
->
heb hier aanbieden op Tweakers bied wellicht betere kansen dan op marktplaats.
een paar tientjes krijg je er wellicht nog wel voor.. 650w.. is voldoende voor die budgetsysteempjes die mensen hier soms ons vragen samen te stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchGamer1982 op 02-03-2026 13:38 ]

• Mr. Angier
DutchGamer1982 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:43:
een 9070XT is de superieure keuze.
goedkoper dan een 5070 en beduidend sneller.
-> zelfs de 5070ti is maar net 4% sneller dan een 9070xt.

verwacht een toename in fps van zo'n 19% in fps met een 9070xt

ook zal het hebben van 16gb vram vs 12gb betekenen dat de kaart langer relevant blijft/een hogere tweedehandswaarde zal hebben in de toekomst, en het beter zal doen in spellen die zoveel geheugen nu al nodig hebben (en die zijn er)

als je vraag is "is dat die 185 euro waard", dat ligt volledig aan jouw budget
maar als we bedenken dat een 5070 nu zo'n 640 euro kost.
dan is 20% prestatiewinst dus 128 euro waard.
-
de bang voor buck word dus iets minder als je de upgrade doet.

maar in absolute prestaties.. solide 100fps in 1440p ultra ipv 80fps.. EN betere futureproofing zou mij persoonlijk die 185 euro waard zijn.

over de 2e hands verkoop van je psu.. daar zou ik in je upgradeplannen niet vanuit gaan, dan kan het enkel meevallen.

maar voor wat je ervoor kunt vragen nog... en of hij nog te verkopen is.. dat ligt eraan. hoe oud hij is.. als hij zelfs geen 2x maar gangbaar voor 2e hands goederen is 60% van de dagprijs als courant.. en anders 60% van de prijs van een courant en vergelijkbaar presterend product.
->
heb hier aanbieden op Tweakers bied wellicht betere kansen dan op marktplaats.
een paar tientjes krijg je er wellicht nog wel voor.. 650w.. is voldoende voor die budgetsysteempjes die mensen hier soms ons vragen samen te stellen.
Dank voor uw advies. De 100 a 200 euro extra doet mij geen zeer. Het is vooral nu wat gehannes omdat de huidige 5070 terugverzonden zal moeten worden. En de 9070xt alleen voor een mooie prijs te verkrijgen is via een Duitse webshop. Anderzijds zijn uw argumenten wel overtuigend.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik kan je nu al vertellen uit mijn eigen ervaring ik al jaren game op 3440×1440, het grootste verschil gaat hem niet zijn in de GPU maar in voornamelijk de CPU, gezien je meer CPU limited bent want hoge resolutie.
Ik kan mij niet voorstellen dat een game als bijv. Hogwarts legacy stutters ondervind met een 5070, gezien die al prima draait op een 3080.

Wat bij mij enorm hielp was toen ik naar een X3D cpu overstapte (bij games die gekend zijn om microstutters zoals Jedi Survivor), veel hogere 1% lows en veel minder drops in 1% lows. Het zal je nu niet meteen helpen gezien dat een platform switch zou inhouden, maar wellicht goed om in de achterhoofd te hebben.

Ik zou in ieder geval eens beginnen ook met meten met RTSS Afterburner en kijken hoeveel load je op GPU en CPU hebt, en hou ook goed frametimes in de gaten want die laten goed stuttering ook zien, wat je dan vaak kan doen is een FPS limit instellen die die gegarandeerd altijd haalt (dit haalt vaak de bottleneck weg).

[ Voor 15% gewijzigd door Turismo op 02-03-2026 10:33 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12

D4NG3R

kiwi

:)

Turismo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:26:
Ik kan je nu al vertellen uit mijn eigen ervaring ik al jaren game op 3440×1440, het grootste verschil gaat hem niet zijn in de GPU maar in voornamelijk de CPU, gezien je meer CPU limited bent want hoge resolutie.
In de regel juist net andersom. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de belasting op de GPU, hoe lager de belasting op de CPU.

De CPU is vrijwel uitsluitend bezig met de game logica en het klaarzetten van data voor de GPU om te verwerken. Hoe meer frames het systeem uit kan/mag persen, hoe vaker de CPU dat moet doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
D4NG3R schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:34:
[...]

In de regel juist net andersom. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de belasting op de GPU, hoe lager de belasting op de CPU.

De CPU is vrijwel uitsluitend bezig met de game logica en het klaarzetten van data voor de GPU om te verwerken. Hoe meer frames het systeem uit kan/mag persen, hoe vaker de CPU dat moet doen.
owja, je hebt gelijk, doh het is nog vroeg, moet nog wat meer koffie nemen |:(
Al blijf ik wel bij de rest van mn stelling, ik mij niet voorstellen dat Hogwarts stuttering oplevert op een 5070.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:18
Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy

.Ik game op 1440p op een 3440×1440 ultrawide OLED-monitor (Alienware AW3423DWF). Mijn focus ligt op een vloeiende ervaring (144Hz+) in games als Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy.

als dit het doel is op hoge instellingen en 144+ fps ,dan zal ook een 9070xt te kort komen,denk echt aan bv een 5080 of 4090,zeker als je ray tracing ook wilt gebruiken met cyberpunk

hogwarts legacyis nogal berucht voor stutter,heb ik met mijn 9950x3d en rtx 4090 zelfs last van

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 02-03-2026 12:52 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Bij 1440P ultrawide zou ik echt zeker gaan voor een RX 9070 XT. Simpelweg omdat 16GB vram veel toekomstbestendiger is. Houd er rekening mee dat je zo ongeveer 33% meer pixels aan te sturen hebt ten opzichte van normale 1440P schermen. Dat vram zorgt ervoor dat je je games fijner op ultra (=hogere textureskwaliteit) kan draaien. Nu zal ook een RX 9070 XT het met deze resolutie zwaar hebben, wil je echt helemaal futureproof zijn haal je een RTX 5080 voor deze resolutie, maar dat heeft natuurlijk ook een ander prijskaartje.

youtube.com/@hisrep

• Mr. Angier
DeNachtwacht schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:12:
Bij 1440P ultrawide zou ik echt zeker gaan voor een RX 9070 XT. Simpelweg omdat 16GB vram veel toekomstbestendiger is. Houd er rekening mee dat je zo ongeveer 33% meer pixels aan te sturen hebt ten opzichte van normale 1440P schermen. Dat vram zorgt ervoor dat je je games fijner op ultra (=hogere textureskwaliteit) kan draaien. Nu zal ook een RX 9070 XT het met deze resolutie zwaar hebben, wil je echt helemaal futureproof zijn haal je een RTX 5080 voor deze resolutie, maar dat heeft natuurlijk ook een ander prijskaartje.
Fair, en ja Inderdaad. Ultrawide maakt het toch wat lastiger. Een 5080 ligt iets buiten mijn budget! Ik ga de 5070 terugsturen aangezien jullie mening toch veel overeenstemming heeft.
Pagina: 1