Prijsfout DDR4 Geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Sniffy
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:06
Beste Tweakers,

Een paar dagen geleden heb ik online bij een computerwebshop een kit 32GB DDR4 (2x16) gekocht voor 100 euro. Om precies te zijn:

uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Het betreft een gebruikt artikel. Met de originele verpakking (wel open dus) en 2 jaar garantie.

Het is tegen de regels om shopnamen te noemen, dus ik zal alleen de winkel omschrijven. Het betreft een kleine winkel/bedrijf die een kwartier rijden van mij vandaan zit, wat gerund wordt door een echtpaar (man en vrouw). Ondanks dat het relatief dichtbij zit, zit het niet op mijn normale route dus ik heb het artikel besteld via hun webwinkel en toch gekozen voor verzending.

Het artikel is nog niet binnen, maar ik kreeg een uur geleden een email dat het hier om een prijsfout zou gaan en dat de kit per ongeluk in hub webwinkel stond voor de prijs van een 16GB kit. Nu ik opnieuw naar hun aanbod kijk zie ik dat deze 32GB inderdaad goedkoop was/is ten opzichte van hun verdere aanbod. De andere 32GB kits die ze hebben, beginnen bij 150 euro en lopen op tot boven de 250. De kits van 16GB lopen van ongeveer 70 tot 150 euro. Ook heb ik nog even op Vraag & Aanbod en Marktplaats gekeken en vind ik niet per se dat ik te weinig heb betaald, maar het was in ieder geval niet te duur.

Ik vind al het RAM sowieso al duur en ik heb in het verleden 32GB voor minder dan dit gekocht, dus ik vind niet dat het TE goedkoop was. In de mail die ze hebben gestuurd vragen ze of ik het verschil wil betalen tussen wat volgens hun de prijs eigenlijk had moeten zijn (180) en wat ik betaald heb. Dus of ik 40 euro wil bijbetalen.

Alles is al duur zat dus eigenlijk heb ik daar niet echt trek in, al begrijp ik en zie ik nu op zich wel dat het goedkoper was dan elders. Maar of dit onder een prijsfout valt vind ik lastig.

Wat vinden jullie hiervan?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar wat is dan het voorstel van de webshop? En weet je zeker dat het om dat model gaat? Want dat is al een paar jaar niet meer in productie. Dat zou dan wel erg oude voorraad zijn. Of is het niet nieuw?

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Sniffy
Room42 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:34:
Maar wat is dan het voorstel van de webshop? En weet je zeker dat het om dat model gaat? Want dat is al een paar jaar niet meer in productie. Dat zou dan wel erg oude voorraad zijn. Of is het niet nieuw?
Bedankt voor je reactie, weet alleen niet of je mijn post goed gelezen hebt, het gaat om een niet nieuw product ( staat in de post), als je er nog steeds inhoudelijk op wil reageren dan graag :)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nee de prijs is dan redelijk. Dat zij hierin een fout maken is hun eigen fout. Het is ook geen prijsfout waardoor jij als koper had moeten kunnen weten dat de prijs te laag is. 100 voor gebruikt is dan ook redelijk naar mijn mening. ( wel wat lager dan gemiddeld maar nog steeds een normale prijs )
Daarnaast is het bij een andere winkel 190€ nieuw. Dus dan is 140 voor gebruikt is in die zin een nette prijs.

[mo]
https://www.conrad.nl/nl/...2gx4m2b3000c-1484076.html
[/mo]

Edit geen voorraad

• Sniffy
corporalnl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:00:
Nee de prijs is dan redelijk. Dat zij hierin een fout maken is hun eigen fout. Het is ook geen prijsfout waardoor jij als koper had moeten kunnen weten dat de prijs te laag is. 140 voor gebruikt is dan ook redelijk naar mijn mening. ( wel wat lager dan gemiddeld maar nog steeds een normale prijs )
Daarnaast is het bij een andere winkel 190€ nieuw. Dus dan is 140 voor gebruikt is in die zin een nette prijs.

**members only**
Ik heb 100 euro betaald vergeten erbij te zetten. Ze zeggen dat het artikel 180 euro had moeten kosten en stellen nu dus voor of ik 40 euro extra wil betalen.

Waar je naar linkt is trouwens een artikel dat niet te koop is want niet op voorraad, dus ik weet niet hoeveel waarde dat heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Sniffy op 01-03-2026 16:08 ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Sniffy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb 100 euro betaald vergeten erbij te zetten. Ze zeggen dat het artikel 180 euro had moeten kosten en stellen nu dus voor of ik 40 euro extra wil betalen.

Waar je naar linkt is trouwens een artikel dat niet te koop is want niet op voorraad, dus ik weet niet hoeveel waarde dat heeft.
Ah dat was niet duidelijk door de hoeveelheid ruis in de TS.

Nog steeds vind ik dat ze gewoon pech hebben. Het is niet een prijsfout dat het maar 1 euro is.
Is het een zaak waar je graag goed en graag zaken doet? ( aangezien je aangeeft dat het een kleine zaak is ) Dan is het aan jezelf hoe je dit wil afronden. (relatie behoud )

• Room42
  • Niet online
Sniffy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Bedankt voor je reactie, weet alleen niet of je mijn post goed gelezen hebt, het gaat om een niet nieuw product ( staat in de post), als je er nog steeds inhoudelijk op wil reageren dan graag :)
Ja, wel gelezen maar daar overheen gelezen. O-)

Voor een 2e-hands product kan men natuurlijk nooit vasthouden aan een prijsfout, want dat is namelijk maar net wat de gek ervoor geeft. Ik bedoel, de fout kan wel gemaakt worden, maar dit komt dan voor hun rekening. Ze hebben een zakelijke overeenkomst gesloten met jou, dus dan moeten ze leveren. Als ze slim zijn, leveren ze gewoon, want slechte reviews zijn voor hun nog veel duurder, op lange termijn. Als je ze een warm hart toedraagt kun je overwegen de kosten te middelen, maar je hebt (imho, ianal) gewoon recht op levering.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:37
Duidelijk een prijsfout. Redelijk aanbod met bijbetaling... ik zie het probleem niet. :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:00
Room42 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Ja, wel gelezen maar daar overheen gelezen. O-)

Voor een 2e-hands product kan men natuurlijk nooit vasthouden aan een prijsfout, want dat is namelijk maar net wat de gek ervoor geeft. Ik bedoel, de fout kan wel gemaakt worden, maar dit komt dan voor hun rekening. Ze hebben een zakelijke overeenkomst gesloten met jou, dus dan moeten ze leveren. Als ze slim zijn, leveren ze gewoon, want slechte reviews zijn voor hun nog veel duurder, op lange termijn. Als je ze een warm hart toedraagt kun je overwegen de kosten te middelen, maar je hebt (imho, ianal) gewoon recht op levering.
Dus een 2de hands 5090 voor 299 euro ipv 2999 euro is pech voor de winkel? Ja tuurlijk.... ook daar kan het nog steeds om een prijsfout gaan.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

ShadowBumble

Professioneel Prutser

loki504 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Dus een 2de hands 5090 voor 299 euro ipv 2999 euro is pech voor de winkel? Ja tuurlijk.... ook daar kan het nog steeds om een prijsfout gaan.
Anders doe je gelijk even een vage vergelijking ? Bij zo'n verschil is het natuurlijk veel aannemelijker dat het om een prijsfout gaat, echter is dat in het geval van het geheugen een heel stuk minder aannemelijk zeker omdat het ook nog eens 2de hands was.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• loki504
ShadowBumble schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:56:
[...]

Anders doe je gelijk even een vage vergelijking ? Bij zo'n verschil is het natuurlijk veel aannemelijker dat het om een prijsfout gaat, echter is dat in het geval van het geheugen een heel stuk minder aannemelijk zeker omdat het ook nog eens 2de hands was.
Dan moet hij het niet zo neer zetten. Het gaat niet om de scheven vergelijking maar om het feit dat hij zegt dat 2de hands prijsfout niet kan en dat het altijd verlies voor de winkel is. En dat klopt gewoon niet punt. En ja dat kan je het best met een absurde vergelijking duidelijk maken.

• Room42
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

In dit geval lees ik het meer dat ze spijt hadden van de lage 2e-hands prijs die ze gevraagd hebben. Het was niet absurd laag, zeker voor de (toenmalig) inkoopprijs en zeker omdat je niet de staat van het product kent.
Dus jouw extreme voorbeeld lijkt me hier niet van toepassing.

• loki504
Room42 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 06:57:
[...]

In dit geval lees ik het meer dat ze spijt hadden van de lage 2e-hands prijs die ze gevraagd hebben. Het was niet absurd laag, zeker voor de (toenmalig) inkoopprijs en zeker omdat je niet de staat van het product kent.
Dus je geeft toe dat ook bij 2de hands er een prijsfout kan zijn en dat ze die dan niet hoeven te leveren... en de toenmalig inkoopprijs is niet relevant voor nu. De prijs die het nu waard is is relevant. En dan is 100 euro 2de hands in de winkel flink goedkoper als op bv MP. En winkels zijn over het algemeen duurder als particulieren. En TS gaf zelf al aan dat hij 50 euro onder de goedkoopste lag. En in het midden van de 16gb kits. Ik kan hierin duidelijk de wil zien dat ze de 16gb kit voor die prijs wouden verkopen. Maar goed TS zal zelf de keuzen moeten maken. Voor 100 euro krijgt hij hem in ieder geval niet zonder slag of stoot.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:11
Room42 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 06:57:
[...]

Zijn scheve voorbeeld ging ook niet in op de situatie van OP, waarbij de verkoper mogelijk spijt heeft, maar van jouw opmerking.
Jij zei dat elke vorm van 2e hands verkoop pech is voor de verkoper, als de prijs te laag is. Dat klopt niet, zie zijn voorbeeld. Dat zijn dus 2 verschillende situaties.

PSN: Redrafted

• Room42
  • Niet online
Ik reageerde wel op deze situatie, omdat, imho, het verschil tussen de 16GiB en 32GiB niet dermate groot kan zijn, dat het, in het geval van tweedehands, niet gewoon een goeie deal kan zijn. Als de staat van de modules dermate is dat deze flink afgeprijsd zijn, kan het prima zijn dat deze niet veel duurder zijn dan een mint condition 16GiB-variant.

Maar goed, ik vind de toon (en manier) van de discussie weer lekker hard/zwart/wit dus, vooral @loki504, zoekt het maar lekker uit met z'n mening. :P

• loki504
Room42 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:04:
Ik reageerde wel op deze situatie, omdat, imho, het verschil tussen de 16GiB en 32GiB niet dermate groot kan zijn, dat het, in het geval van tweedehands, niet gewoon een goeie deal kan zijn. Als de staat van de modules dermate is dat deze flink afgeprijsd zijn, kan het prima zijn dat deze niet veel duurder zijn dan een mint condition 16GiB-variant.

Maar goed, ik vind de toon (en manier) van de discussie weer lekker hard/zwart/wit dus, vooral @loki504, zoekt het maar lekker uit met z'n mening. :P
Misschien moet je het dan niet zo stellig neer zetten. Dan zullen er ook mensen minder snel met gestrekt been in gaan :)

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:41
Gun ze die vier tientjes, kennelijk hebben ze ook vier tientjes verlies.
Als het een grote keten was had je kunnen weigeren, maar hadden ze zelf ook hun verlies genomen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
Je kunt ook hun vraag met nee beantwoorden. Maar je zegt het erna zelf al, alles is al duur. Dat is voor hun net zo en zij moeten ook leven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Room42
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:37:
[...]

Misschien moet je het dan niet zo stellig neer zetten. Dan zullen er ook mensen minder snel met gestrekt been in gaan :)
Fair, daar heb je een punt, mijn post teruglezend.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53
Kom / bestel je daar vaker?
Dan zou ik zeggen, betaal die 4 tientjes extra zodat je de volgende keer ook weer netjes geholpen word.

Ze hadden ook kunnen sturen dat ze de bestelling annuleren vanwege de 'prijsfout'.
Is dit zoals het hoort volgens de voorwaarden?
Waarschijnlijk niet, dus ik denk dat ze het alsnog wel netjes willen regelen met je.
Pagina: 1