Ik heb een simpele vraag. Zijn GU5.3 spotjes (12V) AC of DC? Ik heb een paar GU5.3 halogeen spotjes onder mijn "car port". Ik heb er al eens eentje vervangen voor een led variant, zonder teveel na te denken. De bestaande oude trafo is minder geschikt voor led (flikkert). Na voorlopig online onderzoek lijken er zowel AC als DC variant GU5.3 spotjes te koop te zijn. Sommige vermelden zelfs AC/DC? Ik heb echter niet kunnen vinden wat de GU5.3 standaard voorschrijft. Dat is niet onbelangrijk voor uitwisselbaarheid en smart home ambities. Kan iemand dit ophelderen voor mij?
Vraag
Alle reacties
Halogeen is altijd AC, maar werkt ook prima op DC. Oude halogeentrafos zijn AC. Modernere geschakelde vaak DC.
Led is altijd DC, maar sommige werken ook op AC.
[ Voor 22% gewijzigd door Illusion op 01-03-2026 14:31 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Dat is semantisch niet helemaal correct. De LED-lamp zelf zal altijd DC zijn, maar er kan een AC gelijkrichter voor zitten waardoor hij (minder/niet) knippert op AC. Dat mechanisme zit in de meeste LED-lampen die je in bestaande fittingen draait. Bij andere LED-lampen kan dit ook middels een externe voeding gebeuren.Illusion schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!