Hoge kast Ikea Metod waterpas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nooitklaar
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-03 21:35
Hallo mede-klussers,

Ik ben bezig met een bijkeuken. Ik heb 3 Ikea Metodkasten van 240 (plus 8 cm pootjes) die ik aan elkaar wil koppelen.

Ik wil de elders genoemde ophangrails niet gebruiken (electra door muur lopen), maar de kasten op een paar "veilige" plekken met stoelhoeken vastzetten.

Nou heb ik de eerste staan en deze helt nu licht achterover. Dat vind ik wel prima (de muur is ook niet recht, dus loopt dan mooi mee en samen met stoelhoeken is kans op omvallen dan 0), maar ik lees overal dat keukenkasten waterpas moet staan. Horizontaal is dat het geval, verticaal dus niet.

In 1 komt een inbouwkoelkast, maar die kan ik dan stellen dat deze wel waterpas erin komt.

Ik zie niet in waarom bovenstaande kwaad kan, maar wellicht zie ik iets over het hoofd? Daarom graag advies.

Alvast dank!

Beste antwoord (via Nooitklaar op 01-03-2026 10:47)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nooitklaar schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:32:
Hallo mede-klussers,

Ik ben bezig met een bijkeuken. Ik heb 3 Ikea Metodkasten van 240 (plus 8 cm pootjes) die ik aan elkaar wil koppelen.

Ik wil de elders genoemde ophangrails niet gebruiken (electra door muur lopen), maar de kasten op een paar "veilige" plekken met stoelhoeken vastzetten.

Nou heb ik de eerste staan en deze helt nu licht achterover. Dat vind ik wel prima (de muur is ook niet recht, dus loopt dan mooi mee en samen met stoelhoeken is kans op omvallen dan 0), maar ik lees overal dat keukenkasten waterpas moet staan. Horizontaal is dat het geval, verticaal dus niet.

In 1 komt een inbouwkoelkast, maar die kan ik dan stellen dat deze wel waterpas erin komt.

Ik zie niet in waarom bovenstaande kwaad kan, maar wellicht zie ik iets over het hoofd? Daarom graag advies.

Alvast dank!
Als de kast scheef staat, en de koelkast (met de kastdeur eraan gemonteerd) recht, hoe wil je dat laten passen/werken?

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 13:03

Wuursj

want worst is al bezet

Vallen je deurtjes niet vanzelf dicht als de kast achterover staat? Of is het niet zo scheef?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:18

[...]
Nou heb ik de eerste staan en deze helt nu licht achterover.
[...]

Hoe denk je dat het er uit gaat zien als 1 kast waterpas staat en de rest niet ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat kan niet zomaar. Je kan alleen voorpoten uitdraaien bij specifieke koelkasten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • Beste antwoord

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hallo mede-klussers,

Alvast dank!
Als de kast scheef staat, en de koelkast (met de kastdeur eraan gemonteerd) recht, hoe wil je dat laten passen/werken?

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:53
De ophangrails is trouwens voorzien van heel veel montagegaten. Als je een leidingzoeker gebruikt moet je toch genoeg opties hebben om het op te hangen? Dan gebruik je vervolgens de stelvoeten om de boel waterpas te zetten zoals de fabrikant bedacht had.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-03 20:25
Gewoon 4 pootjes onder elke kast en ze waterpas zetten?

Als je een keuken er netjes in wil maken moet hij gewoon in alle richtingen waterpas staan. Anders krijg je het nooit netjes.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nooitklaar
Dank voor de snelle en duidelijke reacties!
Dan ga ik ze toch maar waterpas zetten.

Voor de volledigheid nog even een inhoudelijke reactie hieronder:

- Deurtjes vielen niet vanzelf dicht;
- Ik zou dan alledrie de kasten gelijk zetten;
- Ik wilde de voorpoten van de koelkast dan wat indraaien
- De scharnieren van de deur kun je stellen, daarmee dacht ik het verschil op te kunnen lossen. Maar daar zat wel wat twijfel hoe dat eruit zou komen te zien;
- Door die hele wand lopen diverse leidingen (water, CV, electra) en mijn ervaring met leidingzoekers is niet heel positief qua betrouwbaarheid signalen.

Ik kan hier zo verder mee. Fijne zondag!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
Hallo mede-klussers,

Laat maar, antwoord hierboven al gegeven

[ Voor 26% gewijzigd door gumtree op 01-03-2026 10:49 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Altijd waterpas anders krijg je het nadenbeeld niet goed, deurtjes en laden zijn dan niet goed te stellen met scheve naden als gevolg.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uiteindelijk is het zelde echt waterpas, het hangt er vanaf hoeveel je afwijkt of het een probleem is, maar als je het hier vraagt zal de afwijking wel groot genoeg zijn dat je er beter iets aan kan doen ;)

• Nooitklaar
twain4me schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:04:
Uiteindelijk is het zelde echt waterpas, het hangt er vanaf hoeveel je afwijkt of het een probleem is, maar als je het hier vraagt zal de afwijking wel groot genoeg zijn dat je er beter iets aan kan doen ;)
Haha, klopt. Dus toch maar de waterpas erbij ;-)
Pagina: 1