• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:01
Op LinkedIn zag ik een bedrijf dat ik volg een post doen "kwaliteitsmanager gezocht". Geen functieprofiel maar een korte tekst met het verzoek om te reageren met een dm.
Afhankelijk van de manier waarop de functie ingevuld zou moeten worden, en ik heb een goede voorstelling hoe dat zou moeten, is dat een passende functie voor mij.
Mijn reactie was net zo kort door de bocht als de post zelf "leuke baan, kijk eens op mijn profiel en mss is er een overeenkomst". Krijg ik van de ceo (klein bedrijfje,15-18 personen) bericht terug dat hij de match niet helemaal ziet op basis van mijn LinkedIn profiel. Hij ging de inhoudelijke functie nog sturen. Van mij heeft hij nog antwoord gehad hoe ik dacht dat ik de functie zou invullen.
En dan niks meer gehoord, zou zoiets wel serieus zijn? Ik moet heus niet weg bij de huidige werkgever maar na 10 jaar wil ik weer eens iets anders doen.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:08
Bij “kwaliteitsmanager gezocht” is een deel snel duidelijk, ze hebben iemand nodig die een kwaliteitsmanagementsysteem kan beheren. Maar het grootste deel wordt pas duidelijk als je weet wat het bedrijf doet. Is het een softwarebedrijf dan hebben ze alweer hele andere standaarden dan een bouwbedrijf of voedselveiligheidsomgeving. Kortom: de functie kan wel overal hetzelfde zijn, de branche bepaald welk carrièrepad je moet hebben gelopen en hoe je CV er uit moet zien om de functie in te kunnen vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 28-02-2026 18:30 ]

• Ramon 73
Dennisdn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:28:
Bij “kwaliteitsmanager gezocht” is een deel snel duidelijk, ze hebben iemand nodig die een kwaliteitsmanagementsysteem kan beheren. Maar het grootste deel wordt pas duidelijk als je weet wat het bedrijf doet. Is het een softwarebedrijf dan hebben ze alweer hele andere standaarden dan een bouwbedrijf of voedselveiligheidsomgeving. Kortom: de functie kan wel overal hetzelfde zijn, de branche bepaald welk carrièrepad je moet hebben gelopen en hoe je CV er uit moet zien om de functie in te kunnen vullen.
Ik weet vrij goed wat het bedrijf doet, omdat ik in mijn eigen portefeuille een klant heb die exact hetzelfde doet, wel 6x meer personeel.
En qua grootte en leeftijd verwacht ik niet dat het bedrijf van de vacature al een kwaliteitsmanagementsysteem heeft, bedrijven in die sector, omvang en leeftijd hebben uiterst zelden een werkend qms. Dat zal de kwaliteitsmanager gaan maken, verwacht ik.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Reinier

\o/

Iemand die "mss" schrijft in wat feitelijk een sollicitatiebrief is ga ik ook niet uitnodigen ;)

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:08
Ramon 73 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:34:
[...]

Ik weet vrij goed wat het bedrijf doet, omdat ik in mijn eigen portefeuille een klant heb die exact hetzelfde doet, wel 6x meer personeel.
En qua grootte en leeftijd verwacht ik niet dat het bedrijf van de vacature al een kwaliteitsmanagementsysteem heeft, bedrijven in die sector, omvang en leeftijd hebben uiterst zelden een werkend qms. Dat zal de kwaliteitsmanager gaan maken, verwacht ik.
Maar is je eigen portefeuille een functie in kwaliteitsmanagement of kwaliteitsadvies in diezelfde branche?

Het is maar een klein wereldje, niet heel moeilijk tussen te komen, als je maar de juiste bagage hebt. Hebben of willen ze 9001 dan is een bedrijfskundige achtergrond handig. Is het een bouwbedrijf dan moet je naast opgebouwde ervaring ook veiligheidskundige zijn, is het een bedrijf met 14001 dan moet je naast ervaring iets van een milieukundige achtergrond hebben etc. Daarnaast de aanvullende opleidingen normkennis van elke norm die ze hebben, een cursus intern-auditeren etc.

Als je deze achtergrond hebt, dan hoef je niet eens te solliciteren en krijg je minimaal wekelijks aanvragen van recruiters via LinkedIn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 28-02-2026 19:02 ]

• Ramon 73
Dennisdn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:47:
[...]

Maar is je eigen portefeuille een functie in kwaliteitsmanagement of kwaliteitsadvies in diezelfde branche?
Ik geef (oa.) trainingen in kwaliteitsbeheer aan de maakindustrie. Daardoor genoeg ervaring in interne productieprocessen, toeleveranciers, externe productieprocessen, training. Statistiek weer nauwelijks ervaring mee of kennis van. Als ze sterk cijfermatig metingen willen doen, dan is dat niks voor mij. Ik kan dat niet en heb geen behoefte daar een opleiding in te doen.
De sector waarin het beoogde bedrijf actief is, zit in de iso 14971 /13485 hoek. Voor hun aandeel is de certificering nu nog niet verplicht, maar hun klanten vinden het waarschijnlijk heel prettig om gewoon "Iso 13485? Check!" te kunnen doen. Daarnaast kun je de toepasselijke iso standaard heus wel als leidraad gebruiken, ook al is de eis om eraan te voldoen er (nog) niet.

Voor 13485 is oa. traceability,, proces validatie, product Lifecycle management, ontwerp en veiligheid heel belangrijk. Op de laatste na allemaal onderwerpen waar ik regelmatig mee in de weer ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 28-02-2026 20:37 ]

• Ramon 73
Reinier schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:40:
Iemand die "mss" schrijft in wat feitelijk een sollicitatiebrief is ga ik ook niet uitnodigen ;)
Een reactie op een post die nauwelijks verder gaat dan "kwaliteitsmanager gezocht" mag je geen sollicitatiebrief noemen. Daarbij heb ik geen afko's gebruikt.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22

Bever!

3

Als het een bedrijf is waar je serieus graag wilt werken dan zou ik wat meer moeite steken in het profileren van jezelf anders dan "kijk op mijn profiel of ik wat voor je ben."

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:49
Ramon 73 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:30:
[...]

Een reactie op een post die nauwelijks verder gaat dan "kwaliteitsmanager gezocht" mag je geen sollicitatiebrief noemen. Daarbij heb ik geen afko's gebruikt.
Het is misschien geen sollicitatiebrief, maar wel een formele communicatie met een mogelijk toekomstig werkgever. Als jouw reactie dan zo kort door de bocht was als in je in jouw openingspost aangaf, je terugkrijgt dat ze de match niet zien maar de je de inhoudelijke functie nog gaan sturen en je er meteen vol overheen knalt hoe jij de functie dacht in te vullen, snap ik wel dat je niets meer te horen krijgt. Nu ben je alleen maar aan het zenden, maar niet aan het halen of luisteren naar wat je terugkrijgt en dan val je al snel af.
Bever! schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:49:
Als het een bedrijf is waar je serieus graag wilt werken dan zou ik wat meer moeite steken in het profileren van jezelf anders dan "kijk op mijn profiel of ik wat voor je ben."
Andersom zou een bedrijf dat serieus mensen aan wil nemen ook wel iets meer moeite mogen steken in het delen van de vacature/inhoud.

• Ramon 73
Transportman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Het is misschien geen sollicitatiebrief, maar wel een formele communicatie met een mogelijk toekomstig werkgever. Als jouw reactie dan zo kort door de bocht was als in je in jouw openingspost aangaf, je terugkrijgt dat ze de match niet zien maar de je de inhoudelijke functie nog gaan sturen en je er meteen vol overheen knalt hoe jij de functie dacht in te vullen, snap ik wel dat je niets meer te horen krijgt. Nu ben je alleen maar aan het zenden, maar niet aan het halen of luisteren naar wat je terugkrijgt en dan val je al snel af.

[...]

Andersom zou een bedrijf dat serieus mensen aan wil nemen ook wel iets meer moeite mogen steken in het delen van de vacature/inhoud.
Dat van "meteen er overheen" zijn jouw woorden. In werkelijkheid zaten er twee dagen tussen de toezegging van functieprofiel en mijn reactie.

Nu maakt het niet uit, als er geen aansluiting is tussen mij en het bedrijf, dan is dat prima. Kunt het beter vroegtijdig in de gaten hebben.

Maar ik vraag me af hoe serieus je een bedrijf moet nemen dat alleen een functietitel de wereld in gooit? Zou het strategie zijn, of hebben ze nog niet bedacht hoe die functie ingevuld moet worden?
Inmiddels heb ik al zoiets van "laat maar zitten, dit is gedoemd te mislukken". Ik heb al op alle plekken gezocht naar de vacature, alleen op LinkedIn vind je de zeer korte vraag. Net alsof ze de zaken maar half geregeld hebben en nu iemand zoeken die komt opruimen.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:00:
[...]
Maar ik vraag me af hoe serieus je een bedrijf moet nemen dat alleen een functietitel de wereld in gooit?
Nou blijkbaar werkt het, want jij hebt gereageerd :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als een bedrijf geen fatsoenlijke vacature plaatst zou ik er althans geen tijd in steken, tenzij ik héél graag bij het bedrijf wil werken...
Pagina: 1