Upgrade naar AM5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Two_can
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:08
Hallo Tweakers,

Omdat ik graag wat hogere FPS (120+) en wat meer eye candy wil in (voornamelijk) Escape from Tarkov (EFT) ben ik op zoek gegaan naar een upgrade van mijn huidige AM4-systeem. Wat begon als een simpele upgrade van mijn moederbord en processor is inmiddels uitgemond in een volledige nieuwe build. Mijn wensenlijst heb ik samengesteld aan de hand van verschillende topics in dit forum, diverse BBG en het betere zoekwerk op internet.

Hoewel ik er vrij zeker van ben dat alles compatibel is wil ik jullie graag vragen om kritisch naar mijn samenstelling te kijken en te kijken of jullie nog verbeteringen zien?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, de spellen die ik vooral speel zijn EFT en Dayz, in de toekomst GTA VI. Daarnaast wat huis-tuin-en- keukensurfen op internet en mailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2500,00. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn huidige SSD, toetsenbord, muis en monitor neem ik mee
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsLG UltraGear 32GN650-B Rood, Zwart€ 337,16€ 337,16
1Interne ssd'sWD Blue SN570 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 337,16
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 446,99€ 446,99
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS Stealth€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 735,20€ 735,20
1BehuizingenLian Li O11 Dynamic Mini V2 Flow Black€ 99,90€ 99,90
1WaterkoelingLian Li HydroShift II LCD-S 360 CL Zwart€ 168,90€ 168,90
1Case fansLian Li UNI FAN CL Wireless, Single pack, Zwart, 120mm€ 16,34€ 16,34
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 395,-€ 395,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 134,90€ 134,90
1OverclockingArctic MX-4 Edition 2019 (4g)€ 4,02€ 4,02
Totaal€ 2.290,25
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles behalve ASRock.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn toekomstige build moet vooral betrouwbaar zijn.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
- Volgens verschillende websites is een 850W-voeding voor deze build meer dan voldoende, op twee websites kwam ik uit op 500W-550W. Denk jij daar anders over? Dan hoor ik dat graag.
- Heb je een beter alternatief voor de AIO-koeler (en de extra fan) dan hoor ik dat ook graag.
- De behuizing en het moederbord heb ik puur gekozen vanwege esthetische redenen (zo min mogelijk zichtbare kabels). Ik weet dat er goedkopere alternatieven zijn, als deze behuizing of het moederbord nou echt een slecht idee is dan vertel mij maar waarom.
- Mocht ik nog iets vergeten zijn, vul mij maar aan..

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
@Two_can

Wat voor AM4 systeem heb je nu? Want als je daar een snelle GPU in zet met een voldoende snelle CPU kan je prima gamen:
YouTube: The Solution to the RAM Crisis is… DDR4???

[ Voor 30% gewijzigd door chrisborst op 28-02-2026 17:46 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

SpamLame

niks

Zou de Sapphire Pulse nemen.
Net iets goedkoper
Beter VRAM temps
Een thermalpad (ipv paste) voor de core, dus geen uitdrogen en pumpeffect.

• Two_can
chrisborst schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:43:
@Two_can

Wat voor AM4 systeem heb je nu? Want als je daar een snelle GPU in zet met een voldoende snelle CPU kan je prima gamen:
YouTube: The Solution to the RAM Crisis is… DDR4???
Hoi Chris,

Heb nu een R7 5700x met een ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition. Ik besef mij ook dat mijn upgrade een "first world problem" is, maar aangezien ik geloof in het principe van buy once, cry once pak ik het liever nu goed aan (zowel qua specs als wat ik visueel aantrekkelijk vind) en hoop daarmee voor de komende drie jaar klaar te zijn.

EFT schijnt nogal CPU-zwaar te zijn vandaar mijn keuze voor de CPU.

• Two_can
SpamLame schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:52:
Zou de Sapphire Pulse nemen.
Net iets goedkoper
Beter VRAM temps
Een thermalpad (ipv paste) voor de core, dus geen uitdrogen en pumpeffect.
Hallo SpamLame,

Dank, ga ik naar kijken. Mijn keuze komt voort uit de test van verschillende 9070XT GPU's hier op Tweakers, ik neem m mee in mijn overwegingen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:18
@Two_can

Makkelijkste optie, eerst een Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT kopen en kijken wat je games doen. Ben je tevreden, lekker niks meer doen.
Wil je meer, rest van het systeem bestellen (of een leuke AM4 proc kopen).

Die GPU is goed, ik heb hem sinds afgelopen januari in mijn systeem zitten :P

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 28-02-2026 18:00 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:55

SpamLame

niks

Two_can schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Hallo SpamLame,

Dank, ga ik naar kijken. Mijn keuze komt voort uit de test van verschillende 9070XT GPU's hier op Tweakers, ik neem m mee in mijn overwegingen.
Diezelfde testen geven die Sapphire Pulse hetzelfde excellent label.
Dat en diens pluspunten + mijn persoonlijke voorkeur voor Sapphire was de reden dat ik ze aanstipte.
Overall zal het uiteindelijk lood om oudijzer zijn

Wat chris zegt is een goed punt om mee te nemen

[ Voor 4% gewijzigd door SpamLame op 28-02-2026 18:04 ]

• Two_can
SpamLame schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Diezelfde testen geven die Sapphire Pulse hetzelfde excellent label.
Dat en diens pluspunten + mijn persoonlijke voorkeur voor Sapphire was de reden dat ik ze aanstipte.
Overall zal het uiteindelijk lood om oudijzer zijn

Wat chris zegt is een goed punt om mee te nemen
Klopt, maar volgens MSI Afterburner bottleneck ik nu in EFT op mijn CPU vandaar dat ik ben gaan kijken naar een andere CPU = moederbord = RAM en zo kwam de rest😉.

Ga je Sapphire Pulse nog wel even vergelijken met de Powercolor.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

franssie

Save the albatross

Ik zou ook eerst de GPU vervangen, daar zit je grootste winst vermoed ik, en die heb je toch nodig in je nieuwe build.
RAM op de je MOBO is net een leuk artikel over geschreven op de FP.

Maar zoals @chrisborst al schreef, eerst de GPU, desnoods ook een nieuwe case voor de looks (die wilde je toch al kopen) en wellicht de nieuwe voeding (nieuwe voeding is nooit een slecht idee bij een nieuwe zwaardere GPU denk ik).

Dan kijken wat het doet (zal toch al eruitzien en aanvoelen als nieuw) en dan kan je altijd nog kijken of je het geld voor een proc, mobo en geheugen wil spenderen.

Met de kennis van nu (en zeker de prijzen van nu) had ik met een nieuwe GPU nog prima door kunnen draaien op mijn AM4 systeem, maar ik wilde ook een nieuwe case en alles dan ook maar. wat drie jaar geleden een stuk voordeliger was, voor ze 10 a 15% winst die als je er niet op let geeneens merkt :P

EDIT:
Wat begon als een simpele upgrade van mijn moederbord en processor is inmiddels uitgemond in een volledige nieuwe build.
We adviseren dus juist het tegenovergestelde :+

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 28-02-2026 18:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:39

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Two_can schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:52:
Heb nu een R7 5700x met een ASUS TUF Gaming Radeon RX 6800 OC Edition. Ik besef mij ook dat mijn upgrade een "first world problem" is, maar aangezien ik geloof in het principe van buy once, cry once pak ik het liever nu goed aan (zowel qua specs als wat ik visueel aantrekkelijk vind) en hoop daarmee voor de komende drie jaar klaar te zijn.

EFT schijnt nogal CPU-zwaar te zijn vandaar mijn keuze voor de CPU.
Ik zou er echt nog even over na gaan denken. Volgens de steam pagina is de minimum een 3600 CPU en aanbevolen cpu een 7700X. Met een 5700X ga je het dus sowieso prima kunnen spelen. Zoals een hele rij mensen hier al zegt; begin gewoon met de GPU, dat gaat waarschijnlijk al een voldoende grote upgrade zijn om het spel op 1440P te spelen. Of, nu je toch flink bespaart; haal een RTX 5080. Als je nu al 32GB DDR4 erin hebt zitten ga je sowieso meer FPS krijgen met je huidige systeem + een RTX 5080 dan met dat 9800X3d+9070 XT systeem en je bespaart er nog fors geld mee ook. Simpelweg omdat een GPU je voor gaming veel meer oplevert dan een CPU.

Vraag je echt even goed af waarom een hele rij mensen hier waaraan je advies vraagt omstebeurt zeggen dat alleen een GPU upgrade best eens een verstandiger plan zou kunnen zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-02-2026 19:00 ]

youtube.com/@hisrep

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik ben zeer tevreden over de Powercolor 9070xt. De kaart is vooral heerlijk stil :).

De Sapphire is ook goed, niks mis mee zou ik denken.

Eens met eerst de GPU upgraden! Het kost je niks en het is hoogstwaarschijnlijk voldoende.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Two_can
DeNachtwacht schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:52:
[...]

Ik zou er echt nog even over na gaan denken. Volgens de steam pagina is de minimum een 3600 CPU en aanbevolen cpu een 7700X. Met een 5700X ga je het dus sowieso prima kunnen spelen. Zoals een hele rij mensen hier al zegt; begin gewoon met de GPU, dat gaat waarschijnlijk al een voldoende grote upgrade zijn om het spel op 1440P te spelen. Of, nu je toch flink bespaart; haal een RTX 5080. Als je nu al 32GB DDR4 erin hebt zitten ga je sowieso meer FPS krijgen met je huidige systeem + een RTX 5080 dan met dat 9800X3d+9070 XT systeem en je bespaart er nog fors geld mee ook. Simpelweg omdat een GPU je voor gaming veel meer oplevert dan een CPU.

Vraag je echt even goed af waarom een hele rij mensen hier waaraan je advies vraagt omstebeurt zeggen dat alleen een GPU upgrade best eens een verstandiger plan zou kunnen zijn ;)
Dank voor het meedenken, voor alle duidelijkheid ik trek de upgrade van enkel een GPU ook niet in twijfel.

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:58
Ik ga akkoord met @franssie met de RAM crisis nu is het niet de moment voor een nieuwe AM5 build. Je betaald dubbel (of meer zelfs) dan normaal.

Denk dat ze ook gelijk hebben met enkel een GPU upgrade te doen. Als je je huidig systeem momenteel wat sneller wilt laten draaien kan je altijd alles overclocken.

Kijk ook naar SteamOS en dergelijke die verbruiken minder systeembronnen.

[ Voor 246% gewijzigd door zfxwm5z1 op 28-02-2026 23:57 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

franssie

Save the albatross

Denk dat dit de verstandigste optie is, en wat ik al schreef, een nieuwe case geeft ook al het gevoel van een nieuwe computer :p

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1