Vraag

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-03 11:22
Hoi allen,

Ik ben met een verbouwing bezig en binnenkort wordt een estrichlaag gestort op de eerste verdieping (incl. Badkamer). Omdat ik geen gas meer heb wil ik graag elektrische vloerverwarming in de badkamer leggen.

De opbouw vanuit het woonkamer plafond is als volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcWxFKmIdMJUG4lN__Fuj_Z9fyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYpMF8zA7RhrVTpcuR6IQPRu.jpg?f=fotoalbum_large

Gipsplaat aan metalframe. 10cm rockwool4all stuk lucht en houten balken en daarop de zwaluwplaten voor de eerste verdieping. Het stuk lucht komt doordat er stalen balken onder de houten balken zijn gemonteerd ter versteviging. Huis van 1904 (geen spouw) wel overal 45vm buitenmuren met voorzetwanden met folie en steenwol. Ter beeldvorming.

Nu kreeg ik de tip om een dun laagje estrich te laten storten, even te laten drogen, magnum matten er in te leggen en dan verder af storten. Ik vraag me af of dit zo kan. Online lees ik veel dat de matten in de tegellijm worden gelegd. Mijn doel is om een constante temp op de vloer en indien mogelijk ruimte te hebben en niet steeds aan en uit . Liefst hele jaar door een temp met als nodig een timer. Ik kan ook nog eventueel bijverwarming ophangen.

Wat vinden jullie? Is dit ene goede werkwijze of?

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:34

Wuursj

want worst is al bezet

Electrische COP=1 verwarming kan een oplossing zijn als je de badkamer kortstondig rondom het gebruik wit verwarmen. Maar bij jouw wens van constant op temperatuur houden, is het niet echt bevordelijk voor het energieverbruik (understatement). Ik ken al aardig wat mensen die de stekker er uit getrokken hebben.

Hoe verwarm de je rest van het huis? Is 'normale' natte vloerverwarming geen oplossing als je toch opnieuw gaat bouwen? Hier ligt ie in vaste estrich platen (fermacell).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:49
Hoe verwarm je nu je huis? Elektrische vloerverwarming is extreem duur in gebuik

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Kisajera schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:14:
Wat vinden jullie? Is dit ene goede werkwijze of?
Prima werkwijze om snel van je geld af te komen.

Kan je niet aansluiten op de verwarming van de rest van het huis?

Spel en typfouten voorbehouden

• Kisajera
De gehele onderlaag wordt verwarmt door vloerverwarming vanuit de warmtepomp en airco. Boven op alle slaapkamers heb ik ook aircos. Alleen op de badkamer niet. Het gaat om onderstaande layout Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aFDhRHaRxQqVCw54ZIF2es0b0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCm4LleyylpDJIWgPeX6UUKn.jpg?f=fotoalbum_large

• Kisajera
De legger van de vloerverwarming en installateur van de warmtepomp hebben mij dit juist geadviseerd. Het benedenoppervlak is circa 150 m2 en de warmtepomp ligt ook op best verre afstand van de badkamer (weet niet of dat meespeelt)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja die hoeven je energierekening niet te betalen.

Met al een WP en natte vloerverwarming in huis: Ik zou proberen 1 of 2 extra groepjes aan te leggen voor een water-vloer verwarming en die altijd-aan laten meelopen met de woonkamer. Dat bevalt hier prima en dat terwijl de vloeroppervlakten heel wat kleiner zijn dan de jouwe.

Onder de badkamervloer komen met een paar slangen is wel een ding maar die holle houtenvloer zou wel eens kunnen helpen. Gezien de afstand zou je het eerste deel van de leiding nog kunnen isoleren zodat het water nog warm aankomt in je badkamer maar pakweg 60-70m aan totale lengte is normaal niet zo'n probleem voor een 16mm slang of groter. Bij dunnere diameters zou ik gevoelsmatig wel proberen de slang te isoleren.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 16:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Kisajera
Wuursj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:17:
Ja die hoeven je energierekening niet te betalen.

Met al een WP en natte vloerverwarming in huis: Ik zou proberen 1 of 2 extra groepjes aan te leggen voor een water-vloer verwarming en die altijd-aan laten meelopen met de woonkamer. Dat bevalt hier prima en dat terwijl de vloeroppervlakten heel wat kleiner zijn dan de jouwe.

Onder de badkamervloer komen met een paar slangen is wel een ding maar die holle houtenvloer zou wel eens kunnen helpen. Gezien de afstand zou je het eerste deel van de leiding nog kunnen isoleren zodat het water nog warm aankomt in je badkamer maar pakweg 60-70m aan totale lengte is normaal niet zo'n probleem voor een 16mm slang of groter. Bij dunnere diameters zou ik gevoelsmatig wel proberen de slang te isoleren.
Dat idee had ik ook al.. ik ga het toch nog eens opperen. Ik heb nog merfolood liggen waarmee ik de pvc afvoeren heb geïsoleerd dus misschien dat ik dat nog kan gebruiken. Hemelsbreed zal het een 15 meter afstand zijn tussen warmtepomp en badkamer..

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als je op niveau afvoerbuizen-isoleren bent aangekomen, zou electrische vloerverwarming wel erg zonde zijn :)

• Kisajera
Wuursj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:28:
Als je op niveau afvoerbuizen-isoleren bent aangekomen, zou electrische vloerverwarming wel erg zonde zijn :)
Dat moet je even toelichten haha?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Kisajera schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:30:
[...]

Dat moet je even toelichten haha?
Afvoerbuizen isoleren wordt in de meeste nieuwbouw niet eens gedaan (en laatst ergens gelezen dat dit zo'n 15% van het energieverbruik kan zijn). Als jij dat wel gedaan hebt, ben je dus aardig met de isolatie details bezig :P

• Kisajera
Wuursj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Afvoerbuizen isoleren wordt in de meeste nieuwbouw niet eens gedaan (en laatst ergens gelezen dat dit zo'n 15% van het energieverbruik kan zijn). Als jij dat wel gedaan hebt, ben je dus aardig met de isolatie details bezig :P
Oow op die manier haha. het is zowel thermisch maar ook vooral akoestisch. Ik bekijk gewoon ontzettend veel fora en daar probeer ik dan kaas van te maken. Als vrouw midden 30 heb ik weleens het gevoel dat de bouwvakkers die ik over de vloer krijg me niet altijd serieus nemen, die gaven inderdaad ook aan; ach dat hoeft niet haha maar daar ben ik toch te eigenwijs voor.

Ik heb nu letterlijk de hele woning open en bloot dus waarom niet meteen goed doen💪🏼 vandaar ook de vraag mbt de vloerverwarming.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Eens met de rest dat vvw met water verwarmd door je warmtepomp een betere oplossing is. als je toch elektrische vloerverwarming wil dan zo dicht mogelijk onder je tegels, dus in de tegellijm. Dan wordt je vloer vlot op en kun je de verwarming alleen in de ochtend en de avond een uurtje aanzetten. Als je het in je vloer doet dan moet het constant aan blijven om die hele massa van de vloer warm te houden. Dat kost achterlijk veel geld aan stroom.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Kisajera
Bedankt allen. Ik ga het eens opgooien. Ik dacht zelf misschien dat het met veel zonnepanelen wel te doen was maar aan de reacties te zien valt dat tegen. Mocht het toch op elektrisch uitkomen dan beter onder de tegels direct? En is dan de rest van de opbouw voldoende?

[ Voor 8% gewijzigd door Kisajera op 28-02-2026 20:33 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
neem normale vloerverwarming en sluit aan op het bestaande systeem.
graag wel met een eigen thermostaat en klep.

Dan kan je de badkamer afzonderlijk van de woonkamer verwarmen,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
Kisajera schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:33:
Bedankt allen. Ik ga het eens opgooien. Ik dacht zelf misschien dat het met veel zonnepanelen wel te doen was maar aan de reacties te zien valt dat tegen.
Er spelen twee dingen:
  • Vanaf komend jaar vervalt de salderingsregel. Een in de zomer opgewekte kWh kan je dan niet meer wegstrepen tegen in de winter verbruikte kWh's. De vloerverwarming zal alleen in de winter verbruiken, en dat zal je vrijwel geheel zelf moeten betalen.
  • Ook gaan over een paar jaar de netbeheertarieven veranderen. In plaats van een vast bedrag per jaar, gaat een groot deel van de kosten per kWh geïnd worden. Mijn verwachting is dat een kWh circa 10 cent duurder wordt, van de huidige 20 naar ca. 30 cent.
Als je al een lucht-water warmtepomp hebt, zou ik ook absoluut adviseren om de vloerverwarming daar op aan te sluiten.

• Kisajera
marcop23 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Er spelen twee dingen:
  • Vanaf komend jaar vervalt de salderingsregel. Een in de zomer opgewekte kWh kan je dan niet meer wegstrepen tegen in de winter verbruikte kWh's. De vloerverwarming zal alleen in de winter verbruiken, en dat zal je vrijwel geheel zelf moeten betalen.
  • Ook gaan over een paar jaar de netbeheertarieven veranderen. In plaats van een vast bedrag per jaar, gaat een groot deel van de kosten per kWh geïnd worden. Mijn verwachting is dat een kWh circa 10 cent duurder wordt, van de huidige 20 naar ca. 30 cent.
Als je al een lucht-water warmtepomp hebt, zou ik ook absoluut adviseren om de vloerverwarming daar op aan te sluiten.
Klopt inderdaad.. ik verbruik door het jaar heen veel constante stroom waardoor zonnepanelen zich lonen maar met deze zomer/winter piek en dalen van verwarming is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik was aan het denken aan een thuisbatterij maar die werd me afgeraden omdat er nog geen “goede” zijn. Ik ben hier natuurlijk een leek in. Ik heb ook nog drie ventilatiepunten in de badkamer dus misschien ook maar gewoon met een paneel bijverwarmen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
jack zomer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:37:

Dan kan je de badkamer afzonderlijk van de woonkamer verwarmen,
De warmtepomp is daar normaal te krachtig op minimum vermogen en vereist teveel flow voor die 1-2 groepen. Dan moet er een parallel buffervat aanwezig zijn wat het niet waard is toe te voegen als het er niet al is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 01-03-2026 07:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kisajera
Ronald schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:56:
[...]

De warmtepomp is daar normaal te krachtig op minimum vermogen en vereist teveel flow voor die 1-2 groepen. Dan moet er een parallel buffervat aanwezig zijn wat het niet waard is toe te voegen als het er niet al is.
Dat is er inderdaad niet. Houdt dat dan in dat het qua temp die volgt van de woonkamer/keuken?

Ik heb een schatting proberen te maken. Bij een goed geïsoleerde badkamer en gemiddeld gebruik zal er gebruik zijn van 900-1200 kwh per jaar. Wat me dan ongeveer 300 euro of paar tientjes meer zal kosten denk ik dan. Kan dit kloppen of zie ik iets over het hoofd

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kisajera schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:14:
... Mijn doel is om een constante temp op de vloer en indien mogelijk ruimte te hebben ...
Met de huidige energieprijzen moet je je afvragen of je dit echt wilt, met name voor een ruimte waar je 95% van de tijd niet aanwezig bent. Continu op temperatuur houden kost energie, dus geld. Je zou ook kunnen overwegen om bijv. met infraroodpanelen te werken. Die zet je aan als in de ruimte bent, daarna zijn ze uit. Er is een apart topic over ervaringen met infrarood panelen. Ter referentie: ik stook al jaren niet meer in de badkamer. Er hangt een 900W paneel dat ik aanzet als ik het warmer wil hebben. Werkt prima zo.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Kisajera schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Dat is er inderdaad niet. Houdt dat dan in dat het qua temp die volgt van de woonkamer/keuken?

Ik heb een schatting proberen te maken. Bij een goed geïsoleerde badkamer en gemiddeld gebruik zal er gebruik zijn van 900-1200 kwh per jaar. Wat me dan ongeveer 300 euro of paar tientjes meer zal kosten denk ik dan. Kan dit kloppen of zie ik iets over het hoofd
Watergedragen verwarming via de warmtepomp van de badkamer gaat je bij behoefte 900-1200 kWh slechts 180-300kWh kosten. Ik zie dus 250 redenen per jaar om het wel watergedragen te doen en niet Goedkoop-voor-de-installateur.

Badkamer dus gewoon met de woonkamer mee laten lopen. Zorgen dat het niet onderbemeten is... "te warm" bestaat bij mij niet in de badkamer...

Je kunt eventueel met een niet-warmte-vragende thermostaat(knop) een rem op de temperatuur gooien...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1