Is dit wel een thermostaatknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roelandus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 28-02 15:01
Mijn vraag
.Er is voor de vloerverwarming van mijn toilet onder de vloer een aparte thermostaatknop. Nu is deze knop recentelijk vervangen. Niet omdat deze kapot was o.i.d, maar omdat er boven de vloer een radiator bij is geplaatst. Maar hoe ik er ook aan draai, de vloer blijft erg warm. Het is niet meer te regelen. Ik zie ook geen cijfersop de knop.
Mijn vraag is; Is het wel een thermostaatknop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upsprfBZ95kSxn5aWWcK_ydZ9p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNi0l1aYHvBVK9o9FDh3PwHd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 21:09
Dat lijkt wel sterk op een thermostaatknop.

Waar is-ie nu mee verbonden? De verwarming in de vloer of met de nieuwe radiator?

Spel en typfouten voorbehouden

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-03 13:36

SpamLame

niks

Ik zie markeringen op de knop.
zowel op de witte ring (zwart/blauwe | ) als grijze "kap" wat op 0 1 of 0 | lijkt.

Zou de 2 dan onder de verfvlek zitten?
De 3 , 4 en verder buiten LOS?

Overigens als dit geheel recentelijk vervangen is, zit het er bijzonder doorgeleefd uit.

• Semiquasi
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:09
Installateur hier,

Het lijkt op een thermostaatknop met externe voeler, te zien aan het dunne ijzeren draadje ( capillaire buis )
Aan het eind hoort een koperen voeler ( bulb) te zitten in de vorm van een cilinder.
Deze kan als ruimtevoeler of als leidingvoeler gebruikt zijn.

Ik zou verwachten dat als de knop helemaal dicht gedraaid wordt dat de kraan zou moeten sluiten ongeacht of er juist wordt gemeten.

Het lijkt erop dat de knop verticaal is gemonteerd, thermostaatkranen dienen altijd horizontaal gemonteerd te worden.

Of dit daadwerkelijk het probleem veroorzaakt weet ik niet.
En zoals eerder gezegd hier, nieuw ziet de knop er niet uit.

Probeer de bulb eens aan een warme leiding te bevestigen om te kijken of dat de kraan laat dichtlopen.

• redot
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:31
Als ik de oxidatie op de kraan zelf bekijk lijkt het of dat nog 'oud' is. Misschien zit het pennetje van de klep vast? Kan je controleren door de knop eraf te halen en met een schroevendraaier het pennetje in te drukken.

Ik begrijp de logica van de nieuwe knop ook niet helemaal, er is een radiator bijgeplaatst en daarom is de knop van de vloerverwarming ook vervangen?
En zoals Semiquasi al zegt, zit de temperatuur voeler wel ergens aan vast?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Semiquasi schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:59:
Installateur hier,

Het lijkt op een thermostaatknop met externe voeler, te zien aan het dunne ijzeren draadje ( capillaire buis )
Aan het eind hoort een koperen voeler ( bulb) te zitten in de vorm van een cilinder.
Deze kan als ruimtevoeler of als leidingvoeler gebruikt zijn.

Ik zou verwachten dat als de knop helemaal dicht gedraaid wordt dat de kraan zou moeten sluiten ongeacht of er juist wordt gemeten.

Het lijkt erop dat de knop verticaal is gemonteerd, thermostaatkranen dienen altijd horizontaal gemonteerd te worden.

Of dit daadwerkelijk het probleem veroorzaakt weet ik niet.
En zoals eerder gezegd hier, nieuw ziet de knop er niet uit.

Probeer de bulb eens aan een warme leiding te bevestigen om te kijken of dat de kraan laat dichtlopen.
Als je een knop hebt met een afstand voeler maakt dat niks uit of die horizontaal of verticaal geplaatst is.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1