OPGELOST
Ik heb de oplossing gevonden. Er bleek een instelling in de BIOS verkeerd te staan en die had ik gisteravond over het hoofd gezien. De juiste instellingen zijn:- Thunderbolt security: "No Security"
- Thunderbolt pre-boot support: "Enabled"
Deze instellingen werken bij meerdere merken laptops, want ik vond deze oplossing bij iemand die hetzelfde probleem als ik had, maar dan met een Dell-laptop. De USB4-kabel die ik heb gekocht werkt dus naar behoren
Mijn uitgebreide beschrijving van het probleem laat ik hieronder staan
Inleiding
Ik wil mijn (privé-)laptop aansluiten op mijn beeldscherm, waar een KVM-switch in zit. Ik wil op die manier kunnen schakelen tussen mijn laptop en mijn gewone PC. Ik wil mijn randapparatuur (muis, toetsenbord, speakers, externe schijven) op beide kunnen gebruiken. Momenteel lukt dat alleen met mijn PC, niet met mijn laptop.
De laptop heeft een Thunderbolt 3-aansluiting met USB-C. Ook het beeldscherm heeft een Thunderbolt 3-aansluiting met USB-C. Met de huidige kabel die ik gebruik, maakt de laptop niet goed verbinding met het beeldscherm.
Mijn vraag
Welk type kabel heb ik precies nodig om dit werkend te krijgen? Moet ik daar een TB3-kabel voor hebben, of zal een TB4-kabel ook werken omdat die backwards compatible is?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn laptop is een Lenovo X13 Yoga (gen 1) en ik gebruik een Dell Ultrasharp U2724DE beeldscherm.
De laptop heeft aan de linkerzijde twee USB-C-poorten. Deze kunnen beide gebruikt worden voor het aansluiten van netstroom of power delivery via een switch. Dit werkt naar behoren, zowel met een adapter als via mijn beeldscherm. Eén van beide USB-C-poorten is de Thunderbolt 3-poort.
Mijn laptop draait Linux Mint en mijn PC Windows 11. Ik heb de meest recente Lenovo-firmware geïnstalleerd op de laptop.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een kabel besteld en deze aangesloten op mijn laptop en mijn beeldscherm. Dat geeft twee verschillende resultaten, afhankelijk van de USB-C-poort waar ik de kabel in prik:
1) Met de kabel in de linker poort werkt de randapparatuur zoals het hoort, maar heb ik geen beeld op mijn monitor. Ik kan de muis en het toetsenbord gebruiken, het geluid doet het en mijn externe harde schijf is benaderbaar.
2) Met de kabel in de rechter poort breidt de laptop het beeld uit naar mijn monitor, maar werkt de randapparatuur niet. Ik kan wel gebruikmaken van het touchpad en toetsenbord van de laptop.
Om te testen of ik de set-up goed gedaan heb, heb ik de kabel aangesloten op mijn werklaptop met daarop Windows 11. Daarop werkt alles naar behoren.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de (USB4-)kabel, die geen specifieke Thunderbolt-vermelding heeft maar zegt "compatible" te zijn, het probleem veroorzaakt. Ik heb geprobeerd om daar informatie over te vinden. Blijkbaar is het zo dat de protocollen niet 100% overeen komen en dat daardoor problemen kunnen optreden.
Ik wil dus proberen om mijn laptop met een Thunderbolt-kabel aan te sluiten, maar wil zeker weten dat ik de juiste variant bestel. Ik ga ervan uit dat Thunderbolt 3 zal werken omdat de laptop en de monitor beide die aansluiting hebben, maar wil weten of ik eventueel ook een Thunderbolt 4-kabel kan gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door PCG2020 op 28-02-2026 16:29 . Reden: Probleem verholpen, oplossing toegevoegd. ]