Losgekomen kapstok terug hangen, gat in het beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-03 09:04
Hi,

Onze kapstok is van de muur gekomen. Bleek dat de vorige eigenaar dacht dat je ook te kleine schroeven in een plug kon gebruiken door er een lucifertje in te steken...

Nu zit ik met een gat in de muur, want aan de voorkant is er wat beton meegekomen, zeg de laatste centimeter of 2. Ik zou graag de kapstok op dezelfde plaats terughangen. Want de muur is behangen met specifiek behang wat niet meer te krijgen is en ik heb geen zin om een hele hal te behangen.

Maar dan de vraag: Hoe repareer ik dit het beste? Het moet sterk genoeg zijn om de kapstok alsnog te dragen, dus het lijkt me dat ik het gat ook moet vullen?

Dank!

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:42
Lijkt me stug dat er beton is meegekomen, maar goed.
Kun je een foto plaatsen van de 'schade' en van de kapstok zelf?
Het scheelt nogal in het te ontvangen advies of er twee zomerjassen of tien winterjassen en een gevulde boekentas aan moeten komen te hangen. Ook de constructie van de kapstok zelf maakt uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:24
Vulmiddel er in en een nieuw gat boren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:31
Afhankelijk van hoeveel er is uitgebroken:

Je zou een maatje groter kunnen boren, grotere pluggen, grotere schroeven gebruiken.
Je zou ook reparatiepatches kunnen gebruiken, die maak je nat, doe je om je plug heen en dan hardt het gips in de patch uit:
https://www.praxis.nl/ijz...-textiel-10-stuks/5365822
En dan zou je ook nog met polymeer of andere chemische ankers in de weer kunnen gaan.

@JukeboxBill Komt dat niet net zo hard weer los als je op exact dezelfde plek weer een gat gaat boren?

iRacing Profiel

• DutchDisturbed
JukeboxBill schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:20:
Vulmiddel er in en een nieuw gat boren.
Gaat dat sterk genoeg worden? Ik weet niet over welk vulmiddel je het hebt? Mijn ervaring reikt niet verder dan zo'n alebastine tube en dat brokkelt af waar je bij staat.

Hieronder een tweetal foto's. Ik weet niet of dat veel duidelijker is? De kapstok hangt aan een dragende muur, waarover behangen is. Hij is niet erg groot, maar je wilt niet weten hoeveel jassen mijn vriendin daar aan kan hangen 8)7

Maar onder de scheur van het linker gat is een stuk beton van 1 a 2 cm dik meegekomen. Lijkt me toch dat ik dat enigszins moet ondersteunen? Voordeel, hoeft niet super netjes zolang het onder het behang blijft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at_WehfFwQbiqedYfBgg3lO6a8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GhPQJLHWVeyDvKVXzCnmP0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGnKQezKXb2Iy2WppANsHgU9itg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZiN9bGSXP3sd8wUMprFsXzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DutchDisturbed op 28-02-2026 12:28 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:42
Tsja, da's dus typisch een kapstok waar geen gewicht aan mag komen te hangen.
Twee kleine schroefjes op het onderste deel zijn een garantie voor uithangen en uit de muur komen bij overbelasting.
Ik zou de bestaande gaten wat dieper boren, lange plug er in en langere schroeven gebruiken.
Misschien nog een tweede identieke kapstok ernaast monteren gezien (sommige) mensen vaak denken "Hee, hij zit weer vast, dan kan ik m'n zooi weer kwijt".

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 28-02-2026 17:56 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DutchDisturbed
Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:23:
Afhankelijk van hoeveel er is uitgebroken:
Je zou een maatje groter kunnen boren, grotere pluggen, grotere schroeven gebruiken.
Je zou ook reparatiepatches kunnen gebruiken, die maak je nat, doe je om je plug heen en dan hardt het gips in de patch uit:
https://www.praxis.nl/ijz...-textiel-10-stuks/5365822
En dan zou je ook nog met polymeer of andere chemische ankers in de weer kunnen gaan.
Ja die reparatiepatches had ik gezien, maar omdat het gat nu 1 a 2 centimeter diep is en er toch wel wat kracht op komt lijkt me dat niet genoeg. Of moet dat lukken? Dan is dat polymeer misschien een betere optie inderdaad.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:24
Die sneldrogende zooi van Alabastine misschien, maar de ouderwetsche poeder vind ik best wel sterk spul. Niet te veel water gebruiken en goed aanstampen.
En heel belangrijk: het oude gat stofvrij maken met zo'n blaasbalgje.

En anders 2K spul waar je ook lijmankers mee vastzet. Ik gebruik meestal die van Soudal.

Overigens is het geen wonder dat de kapstok loskomt als die alleen maar vastzit bij die twee gaatjes. De krachtoverdracht is waardeloos door de grote arm van de belasting en de korte arm van de bevestigingsplaat.
Misschien beter om uit te kijken naar een betere kapstok.

[ Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 28-02-2026 12:55 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:31
DutchDisturbed schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Ja die reparatiepatches had ik gezien, maar omdat het gat nu 1 a 2 centimeter diep is en er toch wel wat kracht op komt lijkt me dat niet genoeg. Of moet dat lukken? Dan is dat polymeer misschien een betere optie inderdaad.
Nee, die patches zijn vooral bruikbaar als het gat uitgelubberd is. In jouw geval lijkt er een groot vlak weg rond het gat. Ik zou dat vlak sowieso wel eerst opvullen. Je zou nog kunnen kijken of je eerst een plug in het gat steekt, en dan rondom de plug de boel weer vlak maakt. Dat zal echter nog niet meevallen, met het behang wat in de weg zit. Wellicht opvullen met polymeer of die chemisch anker massa, en dan aandrukken met een plankje om de boel vlak te maken.

iRacing Profiel

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:28
even iets dikkere schroeven pakken van 8 cm lang, en dan C200-PLUS Ultrabond erin.

Dan maakt het niet uit dat de eerste 2 cm wat los is gekomen :)

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 28-02-2026 12:57 ]

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:04
Zoals hier boven geschreven is er veel mogelijk, heb zelf een soortgelijke probleem door het gat te vullen met hightack kit en dan de plug er in.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
mooi rond stukje hout zagen, een goeie maat groter dan het rondje waar je kapstok mee vastzat. daar je kapstok aan en dan dat stuk hout met de juiste materialen in je muur zetten. is die lelijke plek afgedekt en kun je je bevestiging aan de muur flink beter maken.
en je vriendin het concept van kringloopwinkel/vinted uitleggen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DutchDisturbed
No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:23:
en je vriendin het concept van kringloopwinkel/vinted uitleggen
Haha dank! Ik heb het even doorgebriefd en ze is enigszins in haar wiek geschoten. (zal niet herhalen wat ze zei...) Het concept is wel bekend, maar dan om meer shit te kopen!

Dank allen! Ik denk dat ik eerst voor het chemisch anker of iets dergelijks ga en dat enigszins glad maak.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 16:02
DutchDisturbed schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:54:
[...]

Haha dank! Ik heb het even doorgebriefd en ze is enigszins in haar wiek geschoten. (zal niet herhalen wat ze zei...) Het concept is wel bekend, maar dan om meer shit te kopen!

Dank allen! Ik denk dat ik eerst voor het chemisch anker of iets dergelijks ga en dat enigszins glad maak.
Ja, chemisch anker is het makkelijkst en stevigst. Gewoon kijken welke diameter anker maximaal in jouw kapstok past en die vervolgens volgens voorschrift verankeren in de muur. Fischer is goed spul en hoeft geen fortuin te kosten.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-03 12:12
Ik zou een combinatie doen. Eerst het gat goed schoonmaken, en ook echt stofvrij. Dan met chemisch anker draadeind erin, goed diep ook; zeker 7 centimeter bij een halfsteense muur, aangezien dit beton is kan het mogelijk dieper, maar ik weet niet hoe dik de muur is; zorg in ieder geval dat je niet zo diep boort dat de andere kant stuk gaat :)

Vervolgens het gat rondom het uitstekende draadeind goed afwerken, bijvoorbeeld met snelcement. Plak rondom het gat je behang af met tape die niet uit zichzelf loslaat maar die je behang wel heel laat, om vlekken van gemorst snelbeton te voorkomen :) Als het beton eenmaal goed uitgehard is kan de kapstok erop, moer op het draadeind, draadeind afzagen (of dremelen), en dan een "afdekkap zeskantbout" / moerkap / dopmoerkap erop (of eerst draadeind op lengte en dopmoeren gebruiken, maar die zijn vaak metaalkleurig, kappen zijn er ook in zwart).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:28
Ik zie veel opties voorbij komen.
Persoonlijk zou ik als de dikte van de muur het toelaat een iets langere duopower plug pakken met daarin een lange en vooral dik genoege schroef. En wat is afgebrokkeld aansmeren met zoon tube albastine of iets zodat het in ieder geval vlak is waar je de grondplaat tegenaan zet.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1