Vraag

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 23:00
Ik kwam het fenomeen isolerende pleister tegen en vroeg me af hoeveel het helpt het in de praktijk. Ik heb een oud ongeïsoleerd appartement met 22 cm dikke muren zonder spouw. Isoleren aan de buitenkant wordt voorlopig nog niet gedaan. Rondom heb ik buren, dus wat dat betreft heb ik eigenlijk alleen twee stukjes gevel die in direct contact staan met de buitenlucht. Nu dacht ik met zo'n isolerende pleister die vrij grote koudebruggen enigszins te verbeteren.

λ-waardes (U-waardes voor 1 meter dikte):
Baksteen: zo'n 0,8 W/mK (zie bijv. https://www.joostdevree.nl/w/warmtegeleidingscoefficient).
Isolerende pleister, bijvoorbeeld deze of deze: zo'n 0,08 W/mK.

Zo'n pleister isoleert dus tien keer beter dan baksteen. Dus breng ik 2 cm aan, dan heeft dat al bijna evenveel effect als een twee keer zo dikke muur.

Even precies berekenen wat het oplevert aan Rc-waarde:

Baksteen 22 cm: 0,22 / 0,8 = 0,275 m²K/W.
Isolerende pleister 3 cm: 0,03 / 0,08 = 0,375 m²K/W.

Dan ga je dus van een Rc van 0,275 naar 0,65. Niet heel veel maar wel meer dan verdubbeld.

Als we conservatief 2.500 graaddagen in een jaar nemen, dus 2.500 × 24 = 60.000 graaduren (Kh) per jaar, wat het dan oplevert kunnen we ook bekijken (even zonder allerlei correctiefactoren).

Eerst het verschil in U-waarde:
ΔU = 1 / 0,275 - 1 / 0,65 = 2,1 W/m²K

Dan maal het aantal graaduren per jaar:
2,1 W/m²K × 60.000 Kh = 126.000 Wh/m² = 126 KWh per m² per jaar.

Het gaat bij mij om zo'n 20 m², dus dat is zo'n € 630 besparing op jaarbasis. Een m² kost wel iets van € 50, maar in amper twee jaar heb je dat dus wel terugverdiend. Lijkt me best de moeite waard. Zo'n product is ook nog eens damp-open, wat ervoor zorgt dat je geen problemen krijgt met (meer) vochtophoping in je muur, zoals bij "echt" isoleren aan de binnenkant.

Maar goed, dit was de theorie. Denk ik te simpel misschien? Hebben mensen hier misschien ervaring met zo'n pleister? Kent iemand het? Een bepaald type misschien? Of hier andere gedachten over?

Alle reacties

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 20:22
Ik ben te lui om te rekenen, maar hoe verhoudt dit zich tot een 2cm plaat XPS met cementevezel?
Daar kan je direct over stucken en mijn gevoel zou zeggen dat dat net zo makkelijk is en beter isoleert.
En mocht je een dikkere laag kwijt kunnen is het in ongeveer alle diktes verkrijgbaar.

elleP

• TimoDimo
elleP schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:19:
Ik ben te lui om te rekenen, maar hoe verhoudt dit zich tot een 2cm plaat XPS met cementevezel?
Daar kan je direct over stucken en mijn gevoel zou zeggen dat dat net zo makkelijk is en beter isoleert.
En mocht je een dikkere laag kwijt kunnen is het in ongeveer alle diktes verkrijgbaar.
Hm, dat is inderdaad ook een aardig alternatief. Het zal qua isolatie zeker beter zijn. XPS heeft warmtegeleidingscoëfficient λ = 0.03, dus ruim drie keer zo goed als die isolerende stuc, dertig keer zo goed als baksteen. Zelfs 1 cm is dan al beter dan die 3 cm stuc.

Even bedenken of er ook nadelen zijn: XPS is nagenoeg dampdicht, dus dan moet je weer een dampdichte folie aanbrengen om te zorgen dat vocht niet onder je isolatie blijft zitten. EPS is geloof ik wat ademender, maar dat blijft een probleem. Daarmee wordt het wat omslachtiger aanbrengen: eerst de folie, dan de isolatie, dan nog stuccen. Bovendien moet je muur helemaal vlak zijn om die folie en platen aan te brengen. Met stuc kun je alles makkelijk opvullen.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:40
Ik wil je eerst een dikke d:)b thumbsup geven voor je enthousiasme en rekenwerk, maar 2 cm aan isolerend pleisterwerk zet nog steeds geen zoden aan de dijk. Nieuwbouwgevels moeten toch een Rc van 4.7 hebben?
Verder moet je de isolatiewaarde van je pleisterwerk niet vergelijken met de isolatiewaarde van je bakstenen. Het doel van die bakstenen is namelijk niet om te isoleren.

De tien keer mindere warmteoverdracht is wel indrukwekkend op papier maar erg relatief. Het isoleert de helft zo goed als eps. Echter breng je 'fatsoenlijke' isolatiemiddelen in veel grotere diktes aan. Dus in plaats van 'het isoleert even goed als een twee keer zo dikke muur' wordt het 'het isoleert even goed als een 1cm dikke eps laag'. En zelfs spouwmuurisolatie van 5 cm wordt als best weinig gezien.

Leuk dat je het effect van isoleren terug rekent naar bespaarde stookkosten. De praktijk is echter wat ingewikkelder met zoninstraling etc. Die 630 euro ga je niet halen. Probeer voor de gein eens uit te rekenen wat je volgens die rekenmethode aan verbruik kwijt zou zijn met je ongeisoleerde woning.

Als je wilt isoleren zal je richting een voorzetwandje moeten gaan.
Als je toch al je muur wilt pleisteren dan kan je wel voor deze keuze gaan (en hopen dat je het terugziet op je energierekening).

Inderdaad, goed isoleren is véél omslachtiger dan een pleisterlaagje. Mocht je toch dat pleisterlaagje gaan aanbrengen kom dan vooral terug met je energierekening (gecorrigeerd naar graaddagen) en warmtebeelden etc ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
TimoDimo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Hm, dat is inderdaad ook een aardig alternatief. Het zal qua isolatie zeker beter zijn. XPS heeft warmtegeleidingscoëfficient λ = 0.03, dus ruim drie keer zo goed als die isolerende stuc, dertig keer zo goed als baksteen. Zelfs 1 cm is dan al beter dan die 3 cm stuc.

Even bedenken of er ook nadelen zijn: XPS is nagenoeg dampdicht, dus dan moet je weer een dampdichte folie aanbrengen om te zorgen dat vocht niet onder je isolatie blijft zitten. EPS is geloof ik wat ademender, maar dat blijft een probleem. Daarmee wordt het wat omslachtiger aanbrengen: eerst de folie, dan de isolatie, dan nog stuccen. Bovendien moet je muur helemaal vlak zijn om die folie en platen aan te brengen. Met stuc kun je alles makkelijk opvullen.
Even wat kanttekeningen, dampdicht folie hoeft niet bij iets als wede plaat of Qboard. Je muur hoeft ook niet helemaal vlak te zijn, je kan di platen opplakken met tegellijm, dat vult de mogelijke oneffenheden.
Je hebt uiteindelijk wel een dikkere laag, want je moet nadat die plaat erop zit ook nog stucen,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28

Wuursj

want worst is al bezet

Eens met de voorgangers.
Ja relatief scheelt het wat maar door de geringe dikte schiet het nog niet op. Als ik reken met 30mm van dat spul in Ubakus, komt ik nog steeds maar uit op een Rc waarde van 0,5.
Ja dat is 4x beter dan alleen steen maar 4x niks is nog steeds erg weinig.

Zelfs bij PIR moet je al op >10cm komen voor bouwbesluitwaarden. Nu hoef je die waarden niet perse te halen (de eerste centimers tellen het hardst) maar dan zie wel dat wondermiddelen niet bestaan.

Ik ben dus toch maar een voorzetwand aan het zetten. Kost wel ruimte ja :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 18:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:06
Vaak zit er 3-4cm aan.oude stuc lagen op oude steens muren. Ik raad je aan om terug te gaan naar baksteen en dan 1-8cm pir+osb/stuc plaat plakken met pistool lijm. Dikte is vaak afhankelijk van beschikbare ruimte/insprongen bij kozijnen en deuren. Vergeet niet de dagkanten en vensterbanken ook mee te isoleren. Duivel zit hem in de details zoals verplaatsen van radiatoren etc. Zoals gezegd, de eerst R is veruit het belangrijkste maar probeer toch het maximale er uit te halen binnen de mogelijkheden. Een paar graden hogere oppervlakte temperatuur doet veel op comfort beleving. Stoffig klusje maar zeker de moeite waard.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-04 22:06
@TimoDimo

Zou dan eerder kijken naar isolerend behang. Veel makkelijker aan te brengen en vergelijkbare prestatie:
https://www.hornbach.nl/c/behang-verf-wandbekleding/behang/isolerend-behang/S29509/
(willekeurige link, eerste resultaat google :) )
Hoorde van verschillende mensen dat een muur met behang minder koud aanvoelde dan een muur zonder behang.

Beste blijft een voorzetwand uiteraard.

• TimoDimo
Dank iedereen voor de reacties. Voor degenen die zeggen dat het onzin is, en "doe het gewoon gelijk goed naar bouwbeluitnormen" (@Wuursj ;)), wat meer achtergrond dan.

Het is een appartement dus ik ben voor gevelisolatie afhankelijk van buren/VvE. Op termijn gaan we dit wel doen, maar daar kan zo nog een aantal jaar overheen gaan. Ik ga nu stuccen dus dacht ik een slimme zet te doen door dit soort stucwerk te nemen voor de buitenmuren.

Ik ben benieuwd of iemand nog meer bedenkingen heeft bij dit idee. Ik denk dat het wel uitkomt qua terugverdientijd (misschien niet zo rooskleurig als m'n berekening). Maar volgens mij moet je het zo zien. Stel je staat letterlijk in je hemdje buiten en het is bitterkoud. Dan ben je denk ik maar wat blij als je een t-shirtje aangereikt krijgt.

• TimoDimo
Kanoet schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:17:
Ik wil je eerst een dikke d:)b thumbsup geven voor je enthousiasme en rekenwerk, maar 2 cm aan isolerend pleisterwerk zet nog steeds geen zoden aan de dijk. Nieuwbouwgevels moeten toch een Rc van 4.7 hebben?
Verder moet je de isolatiewaarde van je pleisterwerk niet vergelijken met de isolatiewaarde van je bakstenen. Het doel van die bakstenen is namelijk niet om te isoleren.
:henk
De tien keer mindere warmteoverdracht is wel indrukwekkend op papier maar erg relatief. Het isoleert de helft zo goed als eps. Echter breng je 'fatsoenlijke' isolatiemiddelen in veel grotere diktes aan. Dus in plaats van 'het isoleert even goed als een twee keer zo dikke muur' wordt het 'het isoleert even goed als een 1cm dikke eps laag'. En zelfs spouwmuurisolatie van 5 cm wordt als best weinig gezien.
Allemaal mee eens, maar zie achtergrond in voorgaande post.
Leuk dat je het effect van isoleren terug rekent naar bespaarde stookkosten. De praktijk is echter wat ingewikkelder met zoninstraling etc. Die 630 euro ga je niet halen. Probeer voor de gein eens uit te rekenen wat je volgens die rekenmethode aan verbruik kwijt zou zijn met je ongeisoleerde woning.
Ongeïsoleerd staat er ook bij (vandaar dat ik heb uitgerekend wat het oplevert). Het blijft natuurlijk maar een gooi doen naar wat het voor je energierekening oplevert. Mocht iemand opmerkingen hebben om m'n berekening dan hoor ik het graag.
Als je wilt isoleren zal je richting een voorzetwandje moeten gaan.
Als je toch al je muur wilt pleisteren dan kan je wel voor deze keuze gaan (en hopen dat je het terugziet op je energierekening).
Precies!
Inderdaad, goed isoleren is véél omslachtiger dan een pleisterlaagje. Mocht je toch dat pleisterlaagje gaan aanbrengen kom dan vooral terug met je energierekening (gecorrigeerd naar graaddagen) en warmtebeelden etc ;)
Ik zou de gok best willen nemen. Het probleem met vergelijken met de energierekening volgend jaar is dat ik tegelijkertijd ook nieuwe kozijnen neem met HR++ (of zelfs HR+++) glas, waar nu enkelglas in zit. Dus ik kan het effect van nieuw stucwerk niet los bekijken.

• TimoDimo
WriteBrothers22 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:54:
Vaak zit er 3-4cm aan.oude stuc lagen op oude steens muren. Ik raad je aan om terug te gaan naar baksteen en dan 1-8cm pir+osb/stuc plaat plakken met pistool lijm. Dikte is vaak afhankelijk van beschikbare ruimte/insprongen bij kozijnen en deuren. Vergeet niet de dagkanten en vensterbanken ook mee te isoleren. Duivel zit hem in de details zoals verplaatsen van radiatoren etc. Zoals gezegd, de eerst R is veruit het belangrijkste maar probeer toch het maximale er uit te halen binnen de mogelijkheden. Een paar graden hogere oppervlakte temperatuur doet veel op comfort beleving. Stoffig klusje maar zeker de moeite waard.
Ik ga inderdaad terug naar de bakstenen. Er zitten best wat lagen stuc op ja. Ik wil echter geen ruimte inleveren (liever alleen terugkrijgen door oude lagen :D). Ook omdat er later aan de buitenkant geïsoleerd wordt.

• TimoDimo
chrisborst schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:13:
@TimoDimo

Zou dan eerder kijken naar isolerend behang. Veel makkelijker aan te brengen en vergelijkbare prestatie:
https://www.hornbach.nl/c/behang-verf-wandbekleding/behang/isolerend-behang/S29509/
(willekeurige link, eerste resultaat google :) )
Hoorde van verschillende mensen dat een muur met behang minder koud aanvoelde dan een muur zonder behang.

Beste blijft een voorzetwand uiteraard.
Ah dat kende ik nog niet, ook interessant. Dan zou je isolerend pleisterwerk kunnen doen en dan daarbovenop isolerend behang. Eigenlijk is dat gewoon een laagje EPS of XPS.

Die "NOMA Plan thermische isolatieplaat voor binnenmuurisolatie 7 mm x 62,5x160 cm" heeft een Rc van 0,171 m²K/W. Dus met m'n isolerende pleister (Rc 0,65) ga ik dan naar een Rc van 0,82! 8)

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:06
Ik snap je redenatie met oog op de geplande externe isolatie. Hoe zit het echter met het dauwpunt zolang dit er nog niet is? Als deze ergens bij de overgang tussen de muur en de pleister komt te liggen heb je kans op problemen met een dampopen product. Je krijgt dan in de winters mogelijk condens vlak achter de pleister welke vervolgens weer door de pleister heen wil verdampen naar binnen. Dit geeft kans op termijn verf die van de muur wordt gedrukt en mogelijk hygroscopische zoutuitbloei tgv migratie uit oude kalkmortel. Ik zou het echt even goed de boel narekenen in ubakus. Je weet nooit hoelang de externe isolatie nog opzich laat wachten en je nieuwe oplossing moet wel robuust zijn. Check ook de stoot belasting. Gips is van nature al redelijk poreus (lambda 0,3) en daardoor zacht tov bv zand/cement. In zo'n isolerende pleister zit nog eens 3 keer meer 'lucht' dus ik vrees het ergste. Wat staat er in de verwerkings voorschriften? Moet er nog een afwerklaag overheen?

• TimoDimo
WriteBrothers22 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:15:
Ik snap je redenatie met oog op de geplande externe isolatie. Hoe zit het echter met het dauwpunt zolang dit er nog niet is? Als deze ergens bij de overgang tussen de muur en de pleister komt te liggen heb je kans op problemen met een dampopen product. Je krijgt dan in de winters mogelijk condens vlak achter de pleister welke vervolgens weer door de pleister heen wil verdampen naar binnen. Dit geeft kans op termijn verf die van de muur wordt gedrukt en mogelijk hygroscopische zoutuitbloei tgv migratie uit oude kalkmortel. Ik zou het echt even goed de boel narekenen in ubakus. Je weet nooit hoelang de externe isolatie nog opzich laat wachten en je nieuwe oplossing moet wel robuust zijn. Check ook de stoot belasting. Gips is van nature al redelijk poreus (lambda 0,3) en daardoor zacht tov bv zand/cement. In zo'n isolerende pleister zit nog eens 3 keer meer 'lucht' dus ik vrees het ergste. Wat staat er in de verwerkings voorschriften? Moet er nog een afwerklaag overheen?
Het dauwpunt ligt nu waarschijnlijk vlak op de muur, zo slecht is het geïsoleerd. Met een dubbele isolatie is dat misschien nog steeds zo. Maar als het dauwpunt echt binnenin de muur komt heb je wel een punt denk ik. Maar dan is het toch juist goed dat het dampopen is, zodat het vocht ook weer weg kan naar binnen? Kun je dat ook modelleren in Ubakus?

Stootbelasting is weer een ander punt. Daar weet ik niks vanaf. Is daar een standaard voor of hoe wordt dat aangegeven?

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 04-03-2026 12:16 ]

• TimoDimo
In wat meer detail hoe die pleisters werken: volgens mij is het gewone pleister waar een bepaald isolerend materiaal aan is toegevoegd, vaak hennep, perliet, glas of kurk. Je kunt het blijkbaar ook los kopen en er doorheen mengen volgens de link in de startpost.

Zover ik kan zien bevatten de meeste isolerende pleisters uitsluitend dergelijke natuurlijke materialen. Maar er zijn er ook die plastic toevoegen, zoals deze: https://www.edilteco.nl/n...co-r/isolteco-r-light-110. Die isoleert nog eens twee keer zo goed met een thermische geleidbaarheid van slechts λ = 0,043 W/mK. Maar met microplastics e.d. die aan het einde van de levensduur in het milieu terechtkomen ben ik daar eigenlijk niet zo enthousiast over.
Pagina: 1