Vraag

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:28
Ik kwam het fenomeen isolerende pleister tegen en vroeg me af hoeveel het helpt het in de praktijk. Ik heb een oud ongeïsoleerd appartement met 22 cm dikke muren zonder spouw. Isoleren aan de buitenkant wordt voorlopig nog niet gedaan. Rondom heb ik buren, dus wat dat betreft heb ik eigenlijk alleen twee stukjes gevel die in direct contact staan met de buitenlucht. Nu dacht ik met zo'n isolerende pleister die vrij grote koudebruggen enigszins te verbeteren.

λ-waardes (U-waardes voor 1 meter dikte):
Baksteen: zo'n 0,8 W/mK (zie bijv. https://www.joostdevree.nl/w/warmtegeleidingscoefficient).
Isolerende pleister, bijvoorbeeld deze of deze: zo'n 0,08 W/mK.

Zo'n pleister isoleert dus tien keer beter dan baksteen. Dus breng ik 2 cm aan, dan heeft dat al bijna evenveel effect als een twee keer zo dikke muur.

Even precies berekenen wat het oplevert aan Rc-waarde:

Baksteen 22 cm: 0,22 / 0,8 = 0,275 m²K/W.
Isolerende pleister 3 cm: 0,03 / 0,08 = 0,375 m²K/W.

Dan ga je dus van een Rc van 0,275 naar 0,65. Niet heel veel maar wel meer dan verdubbeld.

Als we conservatief 2.500 graaddagen in een jaar nemen, dus 2.500 × 24 = 60.000 graaduren (Kh) per jaar, wat het dan oplevert kunnen we ook bekijken (even zonder allerlei correctiefactoren).

Eerst het verschil in U-waarde:
ΔU = 1 / 0,275 - 1 / 0,65 = 2,1 W/m²K

Dan maal het aantal graaduren per jaar:
2,1 W/m²K × 60.000 Kh = 126.000 Wh/m² = 126 KWh per m² per jaar.

Het gaat bij mij om zo'n 20 m², dus dat is zo'n € 630 besparing op jaarbasis. Een m² kost wel iets van € 50, maar in amper twee jaar heb je dat dus wel terugverdiend. Lijkt me best de moeite waard. Zo'n product is ook nog eens damp-open, wat ervoor zorgt dat je geen problemen krijgt met (meer) vochtophoping in je muur, zoals bij "echt" isoleren aan de binnenkant.

Maar goed, dit was de theorie. Denk ik te simpel misschien? Hebben mensen hier misschien ervaring met zo'n pleister? Kent iemand het? Een bepaald type misschien? Of hier andere gedachten over?