Betoncire in badkamer slopen/verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikTweakers
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 12:04
Beste klussers,

In de badkamer van ons nieuwe huis (uit 2019) zit er vermoedelijk schimmel in de douchehoek (zie onderstaande foto). In de gehele badkamer zit betoncire op de wanden. Om het goed op te lossen zouden we de wanden opnieuw willen betegelen. Het lijkt ons niet verstandig om hier, in ieder geval in de douchehoek met het vochtprobleem, overheen te tegelen. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van betoncire? Is dit gewoon op te schuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiPj_yi6kLmuICfvkMq4u30HvAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p51S38Bye0Oz4odXhaJ2oq6r.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via erikTweakers op 28-02-2026 14:38)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
erikTweakers schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Bedankt voor alle reacties. Ik denk zeker dat het een goed idee is om de ventilatie/verwarming eens goed onder de loep te nemen. Dat gaan we ook zeker doen. Kan het niet zo zijn dat de beschermlaag van de betoncire is versleten? Of dat het kitwerk gewoon slecht is en het vocht daar doorheen komt?

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat als we de schimmel alleen reinigen, dat het probleem zo weer terug komt. Ik ben verder niet erg bekend met betoncire, maar als het zo snel gaat slijten zoals in dit huis (wat misschien helemaal niet normaal is), krijg ik er toch een fijner gevoel bij om de boel te betegelen. Ik vraag me ook af of het mogelijk en verstandig is om hier overheen te tegelen (zelfs na het reinigen).
Ik vermoed naast een ventilatie probleem eigenlijk dat het niet correct is behandeld. wellicht op verschillende momenten in de afgelopen jaren
bij het plaatsen moet de coating om de stuc te beschermen juist worden aangebracht en tijdens het gebruik is het best verstandig om de boel redelijk droog achter te laten na het douchen. (ook bij tegels) lekke kit naden zijn nooit goed voor een badkamer.

Beton cire is een stuc op basis van cement dat kan in basis prima tegen de vochtige omgeving dus zolang de hechting goed is kan het blijven zitten, sterker nog als je het eraf gaat halen moet je waarschijnlijk ook stucen, dus eigenlijk schiet je er niets mee op. Uiteraard moet je wel goed voorstrijken met het juist middel. (advies kan je krijgen bij de tegellijm fabrikant) Als je denkt dat de hechting niet correct is uiteraard wel gewoon weghalen.

Alle reacties

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 20:58
Betonciré zelf stelt niks voor dat is maar een dunne laag

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ik heb schimmel uit de badkamer weg gekregen met een paar flessen chloor. Verdunnen met water tot je het kan spuiten met een plantenspuit en dan alles goed inspuiten. Een paar uur laten inwerken en dan schoonspoelen met water. Hier al zeker een jaar geen schimmel met gezien.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 22:10
Dat ziet er wel bedroevend uit voor een badkamer van slechts 7 jaar oud.

Kun je de boel niet vrij eenvoudig afsteken? Hangt er van af wat er onder zit, veronderstel ik.

@ hierboven, ja, maar chloor is ook niet bepaald gezond, en de vraag is waarom daar schimmel ontstaat. De ventilatie kan ondermaats zijn, dat moet dan ook bij nieuwe tegels aangepakt worden, of de muur lekt. En dus blijft er steeds vocht in zitten. Beide kan ook. Is er aan de andere kant van die muur iets van lekkage te zien? Of de verdieping er onder? Want dat zou je toch denken haast.

(Als je toch iets met chloor probeert, pas op je ogen en kleding, chloor sloopt beide vrij effectief).

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 27-02-2026 22:54 ]

• erikTweakers
Wilke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:48:
Dat ziet er wel bedroevend uit voor een badkamer van slechts 7 jaar oud.

Kun je de boel niet vrij eenvoudig afsteken? Hangt er van af wat er onder zit, veronderstel ik.

@ hierboven, ja, maar chloor is ook niet bepaald gezond, en de vraag is waarom daar schimmel ontstaat. De ventilatie kan ondermaats zijn, dat moet dan ook bij nieuwe tegels aangepakt worden, of de muur lekt. En dus blijft er steeds vocht in zitten. Beide kan ook. Is er aan de andere kant van die muur iets van lekkage te zien? Of de verdieping er onder? Want dat zou je toch denken haast.
Er zit vermoedelijk gewoon een betonnen muur achter. Aan de andere kant van de muur en verdieping eronder is niks te zien.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:13
Moet toch vaker naar woon design programma's kijken, de oostblok look is nu hip ?
Eerst maar eens gewoon met verdunde chloor erop. Er zal geen beton achter zitten . Meest waarschijnlijk is kalkzandsteen. En anders een metselsteen. Betonwanden in Nederland alleen soms bij dragende wanden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 22:10
Om mezelf te corrigeren, betoncire is natuurlijk toch erg hard en met een ondergrond van beton kon verwijderen wel eens flink tegenvallen. Ik lees dingen over frezen.

Maar eigenlijk moet je eerst zien te achterhalen wat de oorzaak is van de schimmel.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@erikTweakers Bij betoncire kun je na douchen met een raamwisser voorzichtig van boven naar beneden druppels verwijderen en vervolgens met een handdoek droogmaken. Dit voorkomt kalk- en vuilaanslag. Dat moet ook bij tegels, dus ik weet niet wat je daarmee gaat winnen bij vervanging.

Misschien is het handiger om de schimmel aan te pakken. Chloor kan de betonecire aantasten, een pH neutraal schimmelverwijdermiddel is waarschijnlijk beter voor de wand. HG Schimmelreiniger bevat natriumhypochloriet, een sterke base (loog). Base is het tegenovergestelde van zuur. Een zuur heeft een lage pH waarde, een base heeft een hoge pH waarde, beide kunnen materialen aantasten en kleuren veranderen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:25
@mrmrmr Natriumhypochloriet is wat we in de volksmond ook wel "chloor" noemen...

Wikipedia: Natriumhypochloriet

iRacing Profiel

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:38
Hoe is de ventilatie geregeld? Want schimmel komt uiteindelijk omdat het niet goed droogt.

Is er een ventilator? Wordt deze gebruikt? Doet ie het nog goed? (Kun je testen door er een stuk papier voor te houden, als die zich niet vastzuigt is het niet goed). Is er een voldoende grote kier onder je deur?

Dit soort schimmel problemen in een huis van 7 jaar oud is wel wat verontrustend.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Ik zou de wanden eerst met verdunde chloor en een borstel afwassen. Als dat gelukt is dan de wanden regelmatig (elke week) met een palntenspuit met verdunde azijn afspuiten zodat de schimmel wegblijft.
Kijk ook of je meer kunt ventileren, vooral na het douchen. Maak de wanden meteen na het douchen droog met een trekker en handdoek want het vocht is een voedingsbodem voor schimmel.
Azijn maakt ook kortemetten met kalkafzetting.
Let op bij het werken met chloor want het is een bijtend goedje en kan op je adem slaan, zet anders een losse ventilator aan en draag oude kleren, handschoenen en veiligheidsbril.

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-03 17:37
Het ziet er uit als een hoekje dat niet verwarmd is en waar ook niet echt een luchtstroom is, omdat het een soort nis is.

• twain4me

twain4me

Ik zou het niet vewijderen, beton cire is gewoon cement gebonden stucwerk met een kunsthars , zolang het nu goed vast zit gaat het ook achter de tegels nergens heen, maar als ik eerlijk ben zou ik de boel eens goed (laten) reinigen en wellicht coaten. en daarnaast de ventilatie/verwarming eens onder de loep nemen.

• erikTweakers
twain4me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:13:
Ik zou het niet vewijderen, beton cire is gewoon cement gebonden stucwerk met een kunsthars , zolang het nu goed vast zit gaat het ook achter de tegels nergens heen, maar als ik eerlijk ben zou ik de boel eens goed (laten) reinigen en wellicht coaten. en daarnaast de ventilatie/verwarming eens onder de loep nemen.
Bedankt voor alle reacties. Ik denk zeker dat het een goed idee is om de ventilatie/verwarming eens goed onder de loep te nemen. Dat gaan we ook zeker doen. Kan het niet zo zijn dat de beschermlaag van de betoncire is versleten? Of dat het kitwerk gewoon slecht is en het vocht daar doorheen komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLqQSvG0Kba6U9VU2Soj3yeP_I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a94Uf6HOnv7ZbAsU8sOnhzGi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat als we de schimmel alleen reinigen, dat het probleem zo weer terug komt. Ik ben verder niet erg bekend met betoncire, maar als het zo snel gaat slijten zoals in dit huis (wat misschien helemaal niet normaal is), krijg ik er toch een fijner gevoel bij om de boel te betegelen. Ik vraag me ook af of het mogelijk en verstandig is om hier overheen te tegelen (zelfs na het reinigen).

• erikTweakers
stereohead schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:24:
Hoe is de ventilatie geregeld? Want schimmel komt uiteindelijk omdat het niet goed droogt.

Is er een ventilator? Wordt deze gebruikt? Doet ie het nog goed? (Kun je testen door er een stuk papier voor te houden, als die zich niet vastzuigt is het niet goed). Is er een voldoende grote kier onder je deur?

Dit soort schimmel problemen in een huis van 7 jaar oud is wel wat verontrustend.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het ook verontrustend. Er is mechanische ventilatie aanwezig. Of die het goed doet, weet ik niet zeker. We hebben de sleutel nog niet van het huis, dus dit gaan we ook zeker bij de inspectie checken. Daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe goed de huidige bewoners de douche ook droog maken en/of dat ze de ventilatie aanzetten en evt het raam openzetten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
@erikTweakers

Als het vocht niet uit de muur komt, is er geen enkel reden om de betoncire weg te halen.
Ik zou over de betoncire kimpasta aanbrengen:
https://www.kitcentrum.nl/kimband-kimpasta/kimpasta/ottoflex-vloeibare-folie-p:2078/&cc=659
Dat is een vloeibaar membraan en zorgt dat er geen vocht de muur in kan.

Vervolgens kan je daarover tegelen en ben je klaar.

Wil je iets wat 100% waterdicht is, en wat lekker snel te plaatsen is, pvc wandpanelen.
Zijn tegenwoordig erg mooi, zijn op maat te bestellen en je kan ze direct tegen de muur plakken:
https://isodeco.nl/pvc-wandpanelen/

PS: vaak heeft betoncire ook nog onderhoud nodig. Dus als dat nooit gedaan is, kan het langer vochtig blijven en krijg je dus schimmel.

[ Voor 30% gewijzigd door chrisborst op 28-02-2026 10:39 ]

• erikTweakers
@chrisborst

Dat klinkt als een goede oplossing. Is er een manier om uit te sluiten dat het vocht niet uit de muur komt?

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me

twain4me

erikTweakers schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]

Ik vermoed naast een ventilatie probleem eigenlijk dat het niet correct is behandeld. wellicht op verschillende momenten in de afgelopen jaren
bij het plaatsen moet de coating om de stuc te beschermen juist worden aangebracht en tijdens het gebruik is het best verstandig om de boel redelijk droog achter te laten na het douchen. (ook bij tegels) lekke kit naden zijn nooit goed voor een badkamer.

Beton cire is een stuc op basis van cement dat kan in basis prima tegen de vochtige omgeving dus zolang de hechting goed is kan het blijven zitten, sterker nog als je het eraf gaat halen moet je waarschijnlijk ook stucen, dus eigenlijk schiet je er niets mee op. Uiteraard moet je wel goed voorstrijken met het juist middel. (advies kan je krijgen bij de tegellijm fabrikant) Als je denkt dat de hechting niet correct is uiteraard wel gewoon weghalen.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-03 20:57
Als u er straks gaat wonen gewoon de natte ruimte reinigen
met een chlooroplossing
iedere keer na douchen droog trekken
met een wisser
nadrogen met een doek
en doe in het begin als het niet wilt drogen
met de eventueel gerepareerde afzuiging
een tafelventilator richting de douchecabine zetten zodat er toch luchtcirculatie is.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Ik zou het sowieso eerst goed schoonmaken en bekijken hoe het er dan uitziet. Tegels zijn ook niet helemaal onderhoudsvrij. Je kan de muren ook nog met een buitenmuurverf op kleur maken. Mocht je toch gaan tegelen neem dan vooral een grote tegel zodat je zo min mogelijk voegen krijgt en houd de afstand tussen de tegels zo klein mogelijk (smalle voegen).
Altijd er voor zorgen dat de doucheruimte zo snel mogel weer droog is dat voorkomt schimmel en is ook beter tegen vochtoverlast in de rest van het huis.
Moderne huizen/appartementen zitten vaak potdicht.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:28
erikTweakers schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik vind het ook verontrustend. Er is mechanische ventilatie aanwezig. Of die het goed doet, weet ik niet zeker. We hebben de sleutel nog niet van het huis, dus dit gaan we ook zeker bij de inspectie checken. Daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe goed de huidige bewoners de douche ook droog maken en/of dat ze de ventilatie aanzetten en evt het raam openzetten.
er kan best mechanische ventilatie zijn maar die zijn vaak onderbemeten of er is geen aanvoer van lucht. er moet wel een flinke kier onder de deur zitten zodat de afzuiger ook echt kan afzuigen en droge lucht vanaf de overloop of de hal kan aanvoeren. Maar dan nog is er in een dergelijke nis moeilijk goeie luchtstroom te krijgen dus is er grote kans dat het gewoon te lang nat blijft. Dat drogen kun je helpen door met een wisser na het douchen het meeste vocht al weg te halen en de afzuiging lang genoeg na te laten lopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:19:
[...]

er kan best mechanische ventilatie zijn maar die zijn vaak onderbemeten of er is geen aanvoer van lucht. er moet wel een flinke kier onder de deur zitten zodat de afzuiger ook echt kan afzuigen en droge lucht vanaf de overloop of de hal kan aanvoeren. Maar dan nog is er in een dergelijke nis moeilijk goeie luchtstroom te krijgen dus is er grote kans dat het gewoon te lang nat blijft. Dat drogen kun je helpen door met een wisser na het douchen het meeste vocht al weg te halen en de afzuiging lang genoeg na te laten lopen.
Temperatuur is 1, ventilatie is 2. Koude lucht kan vééél minder vocht opnemen, dat dan meteen neerslaat. Met warme lucht wordt vocht juist opgenomen. Verwarming in de badkamer dus aan! Dus nu een raam openzetten is geen goed idee, wel de badkamerdeur en (intern) ventileren. Schimmel ontstaat met name bij koude temperatuur.

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 15:57
JorisV schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:45:
Ik heb schimmel uit de badkamer weg gekregen met een paar flessen chloor. Verdunnen met water tot je het kan spuiten met een plantenspuit en dan alles goed inspuiten. Een paar uur laten inwerken en dan schoonspoelen met water. Hier al zeker een jaar geen schimmel met gezien.
Beter is om schoonmaak azijn te gebruiken, ook niet erg goed voor het milieu maar het is wel een stuk gezonder voor jou ;)
Ps, niet opdrinken het is namelijk zuurder dan gewone azijn.

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 15:57
No Hands schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:19:
[...]

En een Deurventilatie rooster in de deur te plaatsen zonder aanvoer is er geen afvoer :P

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:28
audb schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:34:
[...]

En een Deurventilatie rooster in de deur te plaatsen zonder aanvoer is er geen afvoer :P
vandaar de flinke kier onder de deur die ik noem

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1