Hoe Logitech Z906 5.1 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Joeri_V
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
Hoi allemaal,

Ik heb recent een Logitech Z906 5.1 setje overgenomen. Ik wilde het huis babyproof maken en heb mijn receiver en grote boxen weggedaan, maar het begon toch te kriebelen om iets van een surround setje te hebben in de studeerkamer voor games.

Nu ben ik niet heel bekend met de materie en heb ik mij ingelezen. Mijn moederbord is een PRIME B650-PLUS, verbonden met de speakerset met spdif. Films heb ik werkend gekregen via de surround sound, maar games niet! Ik begrijp dat ik hiervoor de drie discrete 3.5mm aansluitingen voor moet gebruiken om 5.1 geluid te krijgen in games.

Mijn vraag is, zou dit voldoende zijn? Of heb ik ook nog een aparte geluidskaart nodig zoals de Sound Blaster Audigy Fx V2 omdat deze het signaal beter kan verwerken?

Ik hoor het graag!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19
Hoe maakt het verkopen van grote luidsprekers en een versterker je huis babyproof?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan drie jack-kabels aansluiten op je moederbord en de subwoofer, is voldoende denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 27-02-2026 20:47 . Reden: ontbrekend woord toegevoegd ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:18

FeaR

In GoT we trust

Joeri_V schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:17:
Films heb ik werkend gekregen via de surround sound, maar games niet!
Voor games heb je aanvullende software als Dolby Digital Live of DTS Connect nodig. Deze maken on the fly de surround track. Jouw moederbord ondersteunt deze software volgens de specs niet.
Ik begrijp dat ik hiervoor de drie discrete 3.5mm aansluitingen voor moet gebruiken om 5.1 geluid te krijgen in games.
Dat is een oplossing.
Mijn vraag is, zou dit voldoende zijn?
Ja. Verschil is het analoog aanbieden van het signaal versus digitaal..
...omdat deze het signaal beter kan verwerken?
Zou ik me met een Z-5500 geen zorgen over maken. Zeker nu nog niet. Mogelijk is het een upgrade als het 5.1 werkend krijgen lukt, dat is de eerste stap.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 28-02-2026 03:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Joeri_V
Bedankt voor de reacties. Ik zal eerst het signaal analoog aanbieden door de jack kabels te gebruiken. Deze heb ik zojuist besteld. Ik zal dan even de kwaliteit van het geluid bij games beoordelen. Mocht dat niet voldoende zijn, zou de Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus geschikt zijn als upgrade voor games? Deze geluidskaart heeft Dolby Digital Live en DTS-codering en wordt ondersteund door Windows 11. Ik hoor het graag!

• Joeri_V
Visgek82 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:28:
Hoe maakt het verkopen van grote luidsprekers en een versterker je huis babyproof?
De speakers zijn erg groot en een klein beetje wankel. Daarnaast is de receiver een enorm bakbeest wat op mijn bureau staat. Daar voelde ik mij toch niet helemaal prettig bij (misschien een beetje panisch, het is mijn eerste kindje). Ja, je zou de speakers vast kunnen zetten, maar gecombineerd met de grote receiver, WAF factor, en stroomverbruik leek het mij een betere optie om te downgraden en voor een subtielere setup te gaan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joeri_V op 28-02-2026 08:10 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Joeri_V schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:00:
Mocht dat niet voldoende zijn, zou de Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus geschikt zijn als upgrade voor games? Deze geluidskaart heeft Dolby Digital Live en DTS-codering en wordt ondersteund door Windows 11. Ik hoor het graag!
Voordeel van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect is het digitaal kunnen verbinden van de PC en de Z-5500, de Z-5500 doet dan al het decodeerwerk. De gelinkte grafische kaart is vooral duur voor de analoge componenten. Ik zou dan wederom analoog aansluiten.

Type signaal wat de Z-5500 binnen krijgt is anders compressed 5.1 via de digitale ingang of zes analoge kanalen (5.1) PCM via de drie jacks. Geluids output zou hetzelfde moeten zijn.

• Joeri_V
FeaR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Voordeel van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect is het digitaal kunnen verbinden van de PC en de Z-5500, de Z-5500 doet dan al het decodeerwerk. De gelinkte grafische kaart is vooral duur voor de analoge componenten. Ik zou dan wederom analoog aansluiten.

Type signaal wat de Z-5500 binnen krijgt is anders compressed 5.1 via de digitale ingang of zes analoge kanalen (5.1) PCM via de drie jacks. Geluids output zou hetzelfde moeten zijn.
Bedoel je Z906 in plaats van Z-5500? En geluidskaart in plaats van grafische kaart? En maakt dat nog uit voor de rest van je antwoord?

[ Voor 3% gewijzigd door Joeri_V op 28-02-2026 09:17 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Joeri_V schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:14:
[...]
Bedoel je Z906 in plaats van Z-5500? En maakt dat nog uit voor de rest van je antwoord?
Oops... My bad, het is nog vroeg. Antwoord is gelijk voor zowel de Z-5500 als de Z906.

• Joeri_V
FeaR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:18:
[...]

Oops... My bad, het is nog vroeg. Antwoord is gelijk voor zowel de Z-5500 als de Z906.
Top! Ik begrijp dat voor mijn geluidsopstelling een analoge verbinding voldoende is om te kunnen genieten van 5.1 in games, en dat een geluidskaart met dts etc. niet van toegevoegde waarde is. Bedankt voor de antwoorden!
Pagina: 1