Fermacell 2e32 bijleggen/aanhelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:01
Ik ben bezig met een zolderverbouwing. Het is een houten planken vloer met daarop fermacell 2e32 isolatieplaten. Het liefst hergebruik ik deze fermacell platen zoals ze nu liggen. Echter, aangezien ik de kamer indeling ga veranderen en muren/wanden ga verzetten, moet ik aansluiten op de bestaande platen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRuaz56qKhZuxP6hVlPeBEoxXN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmN7CKLCNVr6rM3trDc3ks4p.jpg?f=fotoalbum_large
De platen die er nu al liggen missen (uiteraard) de "mes en groef" om het zo maar even te noemen. Ik krijg dan dus een soort eilandjes van platen die wel verbonden zijn, maar niet allemaal tot 1; het is natuurlijk gewoon een haakse naad. Ik weet niet helemaal of dat het de bedoeling is en of ik dit zo ongestraft mag uitvoeren. Ik wil ook geen overgang gaan zien/voelen in de vloerbedekking straks. Ik zou natuurlijk de bovenfrees erlangs kunnen halen om zo een mes/groef erin te maken, maar vind dat ook nogal vergezocht eigenlijk.

Iemand hier ervaring/kennis mee/over?

Beste antwoord (via Juppehup op 28-02-2026 21:56)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-03 14:57

Wuursj

want worst is al bezet

Wat mijn voorganger zegt: het is super gemakkelijk om de lippen aan bestaande platen te maken. De platen zelf bestaan uit twee op elkaar gedotte platen. Met een inval zaag op diepte is het gemakkelijkst, zeker voor de nog te plaatsen platen. Na het inzagen wip je zo het strookje er af. Maar ook multitool of zelfs bovenfrees (geeft wel veel stof) hebben dat hier prima gedaan in de wat moeilijkere hoekjes.

Zeker met een zwevende plaat, zou ik wel overal de overal met lippen willen hebben. Of het straks zichtbaar wordt in de afwerkvloer zal ook aan de soort afwerkvloer liggen .

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 22:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-03 18:30
Ik denk dat je de vraag zelf al beantwoord. In principe leg je ze mes- en groef.

Maar omdat het veel werk is om dit achteraf te doen zou ik het zelf ook wel 'gepast' oplossen. Zeker omdat het een zolder is.

Joe

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:54
Je geeft zelf aan dat je niks wil voelen straks... De kans is dan groot dat je het zonder onderlinge verbinding dus wel gaat voelen... Je blijft er nu eenmaal een zachte laag onder houden.

Wij hebben er om die reden vrij veel moeite in gestoken om doorgangen netjes aan te laten sluiten. Als ik dan merk hoeveel speling erop zit, tov een vaste drempel, dan heb ik daar geen spijt van.

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik heb een beetje vergelijkbare situatie gehad. Een wandje verwijderd, dus er moest een strook van +/- 15cm gevuld worden met 2e32. Deze dus ook niet mes-groef gelegd. Ik verneem daar geen verschil, maar het is ook wel afhankelijk van je vloerafwerking denk ik. In ons geval een rubber/kurk ondervloer en een laminaatvloer (welke haaks op deze onderbreking ligt).
Tevens is de plek van de verwijderde wand (waar nu fermacell is gevuld) ook precies waar een draagmuur op de beganegrond staat, dus kan niet oordelen over het effect van demping/geluid naar beneden.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• JordJW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-03 14:26
Met een beetje beleid kun je mes/groef zelf maken in een bestaande plaat, deze is namelijk gemaakt door twee platen versprongen aan elkaar te maken. Makkelijkste voor mij was door met een invalzaag tot 10mm te zagen en dan met een afsteekmes de lijmverbinding los te maken en even schoon te krabben. Andere gereedschappen als bijvoorbeeld een multitool en botte bijtel zouden ook moeten lukken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Wat mijn voorganger zegt: het is super gemakkelijk om de lippen aan bestaande platen te maken. De platen zelf bestaan uit twee op elkaar gedotte platen. Met een inval zaag op diepte is het gemakkelijkst, zeker voor de nog te plaatsen platen. Na het inzagen wip je zo het strookje er af. Maar ook multitool of zelfs bovenfrees (geeft wel veel stof) hebben dat hier prima gedaan in de wat moeilijkere hoekjes.

Zeker met een zwevende plaat, zou ik wel overal de overal met lippen willen hebben. Of het straks zichtbaar wordt in de afwerkvloer zal ook aan de soort afwerkvloer liggen .

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 22:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:01
Ah, ok, dus het zijn gewoon 2 platen van 10 dik die versprongen op elkaar liggen? Als het dan zo simpel is, maak ik netjes die mes en groef er terug aan zoals voorgesteld. Bedankt!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja die zijn 50mm verprongen op elkaar gelijmd met dotjes (niet met het volle vlak) en ook enkele aluminium nieten.

Ik heb zelf een baan in het velengde van een tussenmuur voorzien van zo'n lip omdat daar links en rechts bij elkaar kwamen. Regel wel goede stofafzuiging want dat spul stuift enorm bij zagen of frezen en is niet echt lekker voor je longen.

[ Voor 53% gewijzigd door Wuursj op 28-02-2026 22:02 ]

Pagina: 1