Eerste game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• driesgansemans
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:29
Hi Tweakers! Ik ben al een tijd op zoek naar een goeie en betaalbare config voor een eerste game pc. Ik heb net rond de start van de RAM crisis nog een setje kunnen bestellen op Amazon die deze maand geleverd werd. Het is dus eindelijk tijd om op zoek te gaan naar de andere componenten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bedoeling is om het systeem vooral te gebruiken voor simulators en om te gamen. Specifiek wil ik MSFS 2024 en DCS kunnen draaien. Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd in Batllefield 6, RDR 2, Indiana Jones and the Great Circle, Ready or Not, etc. Minder belangrijk is dat ik de pc ook minimaal ga gebruiken voor thuiswerk maar dan gaat het vooral om Word, PowerPoint etc. Ik wil deze kunnen draaien op mijn 34 inch Ultrawide (LG lg 34gn850-b) op 3440*1440. Wanneer de 5k2k OLED schermen couranter en vooral betaalbaarder worden wil ik graag upgraden naar zo'n scherm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximum prijs maar denk aan een budget tot €2500, indien het de moeite is om meer te spenderen dan kan dat maar natuurlijk liever niet. Het bouwen zit niet in het budget, dat zal lukken met de hulp van vrienden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een kitje G.SKill Trident Z5 Neo RGB van 32 GB 6000MT/s CL30 in huis. Mijn schem en andere randapparatuur zoals keyboard en muis heb ik ook al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor de simulators heb ik begrepen dat 64gb RAM ideaal is maar in de huidige omstandigheden vind ik dit te duur. Ik had graag een 5080 of 5070TI gehad maar heb na een aantal reviews te zien eventueel ook interesse in een 9070XT. Een SSD van 2TB is voorlopig voldoende, zolang de mogelijkheid er is om later een SSD te kunnen bijsteken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ik vind prijs-kwaliteit belangrijk en heb nu vooral ASUS componenten gekozen. Mijn voorkeur ging initieel naar Nvidia maar ik sta ook open voor AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet goed gekoeld kunnen worden en moet makkelijk te upgraden zijn, bv wanneer er over een paar jaar een nieuwe GPU reeks verschijnt. Ik vind het ook belangrijk om een stil systeem te hebben aangezien die naast mij zal staan op mijn bureau, liefst dus vermijden van coil whine of luide koelers. Bedoeling is dat het systeem met gemak de simulator games kan draaien op de 3440*1440 resolutie en ik later eventueel kan upgraden naar een 5k2k scherm.

Ga je overklokken?
Zeker niet direct, maar dat lijkt me iets wat later wel kan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag vraag ik jullie feedback ivm het passen van de componenten en of het beoogde doel makkelijk gehaald kan worden. Ik wil jullie ook vragen of de 9070XT voldoende is voor de simulators op mijn 34 inch scherm en of dat dus ik beter een andere GPU kies.

ps. Het RAM setje heb ik kunnen aankopen aan €290 waardoor de totale prijs wat lager zal liggen.

Alvast bedankt!
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 446,99€ 446,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 744,-€ 744,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 3 TG Light Tint Zwart€ 139,42€ 139,42
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 280 A-RGB Zwart€ 88,41€ 88,41
1Case fansArctic P12 Pro A-RGB, 1-pack, Zwart, 120mm€ 11,90€ 11,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 449,-€ 449,-
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 111,90€ 111,90
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,90€ 199,90
Totaal€ 2.370,52

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:28
Niet dat het financieel veel uitmaakt, maar ik ben toch wel nieuwsgierig waarom je een extra case fan bijbesteld. De fabrikant van de behuizing levert er standaard al 3 bij, de CPU wordt gekoeld door waterkoeling.
In een test van Tweakers zelf wordt aangegeven dat die 3 meegeleverde fans de kast en componenten goed koel weten te houden. Wanneer je een stil systeem wilt hebben dan is het zaak om zo min mogelijk lawaaicomponenten in te bouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
Ik zou enkel een andere voeding pakken, en misschien een andere case, de Meshify is nogal groot. Hier moet je goed mee oppassen dat het past, aangezien je geheugen nogal hoog is en een conflict kan geven met de Arctic Freezer III radiator, die dikker is dan normaal.

Suggestie voor voeding uitvoering: NZXT C750 Gold Core
Deze is meer dan genoeg voor de 9800X3D en RX 9070 XT, en heeft een Platinum en A++ rating, wat betekent dat hij fluisterstil is en extreem goed presteert. Eventueel pak je de 850W versie hiervan.
De MAG AGL is slecht een B-tier voeding. Gold Core is A+. De product: XPG Core Reactor II VE is ook goed. Je kunt zelf hier vergelijken: https://psutierlist.org/

De RX 9070 XT is een uitstekende keuze, gezien deze haast even snel is als een RTX 5080 in de nieuwe Resident Evil (die bij het moederbord komt!)

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 27-02-2026 17:21 ]