Vraag

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik kan al een hele tijd niet bellen, maar wel sms-en.

Ik zit in Zweden, mijn mobiel is een Cubot KingKong Power (2023), de provider is Simyo.
Ik denk dat ik dit probleem al sinds ik hier ben heb (of sinds ik in het buitenland ben), maar ik ben er pas dinsdag achter gekomen. (Toen ik in de problemen zat en dringend moest bellen...)
Ik kan ook niet gebeld worden.
Ik heb geen internetbundel en gebruik dus geen internet alleen wifi.

Ik ben sinds woensdag al bezig, ook in overleg met Simyo, met allerlei instellingen.
Ondertussen staat alles 'aan' (data in Nederland, data in het buitenland, datagebruik, roaming). Al meermaals allerlei APN's aangemaakt en instellingen aangepast. Mobiel tig keer uit- en aangezet. De wifi, netwerk, bluetooth boel gereset (was ik niet blij mee, toen ik erachter kwam dat ik nu mijn zeker honderd wifi-inlogs kwijt ben..)
Ook Simyo heeft van hun kant uit al enkele keren een reset uitgevoerd.

Er wordt een nieuwe simkaart gestuurd, maar die komt aan in NL en daar ben ik voorlopig nog niet.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen?

Ik heb als tijdelijke fix (tot ik weer in NL ben en hopelijk het met die nieuwe simkaart weer wel werkt) voorgesteld dat ze me een internetbundel geven, zodat ik via internet kan bellen, maar daar reageren ze niet op.

Overigens vorig jaar met dezelfde mobiel, op dezelfde locatie, met dezelfde simkaart, deed alles het wel.

Oh en ik heb ook gisteren uitgeprobeerd wat er gebeurd als ik van telefoon en simkaart wissel. Dan doet alles het wel. Dus mijn simkaart in een andere mobiel, werkt gewoon en een andere simkaart in mijn mobiel, werkt ook gewoon.

Dus iemand enig idee waar ik/Simyo dit moet zoeken?
Wat een mogelijke oplossing kan zijn (desnoods tijdelijk)?

Beste antwoord (via Truus01 op 27-02-2026 17:37)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:57
Uitzetten mag je helemaal niet bellen via wifi - vergeten kan je enkel niet verbinden met internet.

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:33
Als dezelfde sim in een ander toestel wel werkt, heb je toch al een 'tijdelijke' oplossing?

• Truus01
  • Nu online
@anpat Nee, helaas, want dat toestel is niet van mij.

• 99ruud99
Kan je kijken met welke provider de sim in een aandere mobiel connectie maakt? Probeer daar handmatig mee te verbinden.

• Truus01
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:58:
Kan je kijken met welke provider de sim in een aandere mobiel connectie maakt? Probeer daar handmatig mee te verbinden.
Gloeiende! Ik zou zweren dat ik dat geprobeerd had, maar niet dus.
Ik had alle andere netwerken in de lijst geprobeerd en kreeg nergens verbinding mee. Ik had die provider (Telia) niet geprobeerd, want in de lijst stond daarachter "niet toegestaan".
Nu dus wel die geprobeerd en ik kan bellen!
Maar... Mijn gesprekspartner gaf aan te zien dat het een telefoongesprek via wifi was, maar dat is eigenlijk ook niet goed. Waar zou ik dat zelf kunnen zien, of het via wifi was?

• 99ruud99
Je kan bij instellingen "bellen via wifi" aan en uitzetten - standaard zet je dit aan omdat dit een veel stabielere verbinding geeft.

Dat is iets anders dan bellen via internet, waarbij het data zou kosten.

• Truus01
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:29:
Je kan bij instellingen "bellen via wifi" aan en uitzetten - standaard zet je dit aan omdat dit een veel stabielere verbinding geeft.

Dat is iets anders dan bellen via internet, waarbij het data zou kosten.
Als ik Bellen via wifi uitzet, werkt het inderdaad niet meer.
Dus daar heb ik niks aan, want ik heb onderweg geen wifi bij mij (dan zou ik ook 'gewoon' via Whatsapp of zo kunnen bellen).

• 99ruud99
Hmm, je zou kunnen kijken als je bellen via wifi aanzet - maar vervolgens je wifi netwerk vergeet, werkt hij dan nog?

• Truus01
  • Nu online
@99ruud99 Ik heb de wifi uitgezet (vergeten, dan moet ik wéér op zoek naar dat wachtwoord...), maar dan werkt het niet.
Of maakt vergeten of uitzetten echt nog verschil?

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 27-02-2026 16:38 ]

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:04
Ik had vorig jaar in Zwitserland dat ik niet kon bellen en ook niet gebeld worden (mijn eigen provider is Simpel).
Dat kon ik toen oplossen door "bellen via 4G" uit te zetten, staat bij mij onder de provider-instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AveXq2FL2BDrqNdPowzgeqwDq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfUgifukRLYzQ7Ts2RHDtKCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
Uitzetten mag je helemaal niet bellen via wifi - vergeten kan je enkel niet verbinden met internet.

• Truus01
  • Nu online
WillemHteA schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:45:
Ik had vorig jaar in Zwitserland dat ik niet kon bellen en ook niet gebeld worden (mijn eigen provider is Simpel).
Dat kon ik toen oplossen door "bellen via 4G" uit te zetten, staat bij mij onder de provider-instellingen.
[Afbeelding]
Dit heb ik niet. Wel bellen via Volte. Maar als ik dat uitzet, kan ik net zo goed niet bellen.

• Truus01
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:57:
Huh. Dit werkt inderdaad.
Maar hoe dan?*
En hoe is dit op te lossen, want ik kan moeilijk de wifi blijvend laten vergeten...

*Edit. Ah, dat lijkt dan toch via data te gaan. (En die heb ik niet in een bundel, probeer ik nog steeds te krijgen...)

[ Voor 15% gewijzigd door Truus01 op 27-02-2026 17:04 ]

• Truus01
  • Nu online
Truus01 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Huh. Dit werkt inderdaad.
Maar hoe dan?*
En hoe is dit op te lossen, want ik kan moeilijk de wifi blijvend laten vergeten...

*Edit. Ah, dat lijkt dan toch via data te gaan. (En die heb ik niet in een bundel, probeer ik nog steeds te krijgen...)
Ik snap er niks van. Nu weer een keer geprobeerd, met de wifi aan, maar bellen via wifi uit. Lukt het bellen toch (en net eerder, lukte het juist niet), maar het 'netwerksymbool' (als dat zo heet) sprong van 4G naar G en er werd (behoorlijk) verbruik geboekt op 'internet via beltegoed'.
Dat lijkt me dan nu dus toch te gaan via internet en dus dataverbruik. Dat is eigenlijk niet wenselijk, maar als dit werkt is het op zich nog niet zo heel verkeerd. Ik probeer dan de kosten wel te verhalen bij Simyo.
Blijft vreemd.

Voor nu laat ik het maar zo. Ik kan bellen en gebeld worden (ga ik van uit).
Maar als iemand (@99ruud99?) een betere oplossing (of dé) oplossing heeft, hoor ik het graag! (Mag telefonisch. ;) )

• 99ruud99
Sorry durf je niet te helpen... normaal zou het geen data moeten zijn - misschien een paar bit (maar als je nagaat dat 1 mb heel veel bits is, dan is dat afgerond op heel jaar misschien 1 ct).

• Truus01
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:49:
Sorry durf je niet te helpen... normaal zou het geen data moeten zijn - misschien een paar bit (maar als je nagaat dat 1 mb heel veel bits is, dan is dat afgerond op heel jaar misschien 1 ct).
Nou, de kosten zijn uiteindelijk niet jouw probleem en verantwoordelijkheid, maar de mijne (en/of Simyo).
Dus dat zou jouw niet mogen stoppen om te helpen.
Sowieso heb je me al meer geholpen dan Simyo in 3 dagen tijd kon, want ik kan nu wel bellen.

Ik zie dat er in totaal (van al mijn pogingen, ga ik vanuit) 2,43 MB is verbruikt.
Heel misschien is het niet alleen van de belpogingen, maar ook van iets anders.
Maar ik durf 'Mobiele data' en 'Roaming' niet uit te zetten, bang dat het dan niet meer werkt. En hoe ik het werkend heb gekregen, lijkt meer geluk dan op de juiste instellingen aan/uit te zetten...

Maar misschien probeer ik dat later toch nog.

@99ruud99 in ieder geval bedankt voor de hulp die je wel hebt durven te geven. :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Barrycade

Through the...

Welke providers heb je in de buurt en ondersteunt je telefoon die frequenties wel? Ding is best oud en volgens de specs die ik vind heb je maar 800/900/1800 en 1900 band maar in zweden heb je meer frequentie banden dan dat.

Zet je data uit maar je wifi aan, dan zou er niets via data moeten gaan. Maar kan je blijkbaar wel bellen (dat loopt dan via Wifi, maar je betaald evengoed alsof je gewoon belt) als je dan zonder wifi bent en je telefoon vangt een provider die wel je frequentie ondersteunt kan je gewoon bellen. Zweden is geen Nederland dus de kndat je gewoon met een dekkingsprobleem te maken hebt.

• Truus01
  • Nu online
Barrycade schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:01:
Welke providers heb je in de buurt en ondersteunt je telefoon die frequenties wel? Ding is best oud en volgens de specs die ik vind heb je maar 800/900/1800 en 1900 band maar in zweden heb je meer frequentie banden dan dat.

Zet je data uit maar je wifi aan, dan zou er niets via data moeten gaan. Maar kan je blijkbaar wel bellen (dat loopt dan via Wifi, maar je betaald evengoed alsof je gewoon belt) als je dan zonder wifi bent en je telefoon vangt een provider die wel je frequentie ondersteunt kan je gewoon bellen. Zweden is geen Nederland dus de kndat je gewoon met een dekkingsprobleem te maken hebt.
Bedankt voor het meedenken.

Providers/netwerk: Telia, Tele2, 3, Telenor en iets wat als 24059 en 24003 in de lijst komt.

Oud? Ik heb die nog geen 2 jaar en was toen pas uit. Ik zie dat die juli 2023 is uitgekomen. Wel zie ik dat ik in mijn TS een deel van de benaming ben vergeten, het gaat om de Cubot KingKong Power.
Geen idee hoe dat zit met die banden/frequenties.

Ik heb onderweg geen wifi, dus dat helpt niet, want dan kan ik alsog niet bellen.
Ik heb hier wel (bijna) overal verbinding. Het probleem is geen dekkingsprobleem, ik heb meestal 2 van de 4 streepjes, soms 1. (Als het een dekkingsprobleem was, had het in een andere mobiel toch ook niet kunnen werken?)
Pagina: 1