Zelky mijn mobiele pi zero cluster

Pagina: 1
Acties:

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-02 01:03

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
Ik heb al jaren een pi zero als wifi/bluetooth speaker. Zodat mijn telefoons bluetooth niet gebruikt wordt als ik muziek speel.

Nu heb ik een banana pi m4 zero aangeschaft. En de oude pi zero 2w hiernoemt naar yuke en als usb gadget ingsteld.
Indien de banana (zelky) yuke ziet in udev. Wordt wlan0 los gekoppeld van networkmanager en met hostap als access point ingesteld.
En yuke neemt de wifi over.

Dit werkt zo goed dat ik besluit een substack van mijn chimera stack.
En het idee van mijn was machine setaggi.
Samen te voegen.

Zodat mensen in kunnen loggen op het access point. Fotos videos en verhalen kunnen uploaden naar zelky. En een gaat daar blog en blueski posts van maken.

En daarbij nu ik toch bezig ben en de overheid zegt dat je je moet voorbereiden. Wil ik dat ik me met zelky zo goed mogelijk voor bereid op dit worst case scenario internet is weg en komt niet terug. Zodat er een chimera stack offline geinstalleerd kan worden. Zelky is hier ideaal voor.

Current status.
Ik heb home assistant esphome nextcloud mqtt (met bridge naar mijn main mqtt) apache2 mysql en andere tools draaien.

Ik kan met home assistant en ook spraak muziek bedienen. Ook volledig offline. Start stop next speel artiest (album) /radio met queue beheer.

Routing en firewall zijn up.
Http://zelky.daft-cloud.nl en alle sub domains. Werken online. En via het accesspoint. (Dus ook offline) en via die client connectie van yuke. (Met ssl waarschuwing en alternatieve poorten)

To do. (So much joyfull stuff)
- lora!
Ik denk dat ik een aparte mesh tastic aanschaf deze kan met bluetooth naar het cluster communiceren.
- 2.4 5 mhz AP.
Esphome vereist 2.4 wifi maar de banana pi kan 5 aan een heeft een mooie externe antene.
Ik ga een tweede pi zero 2w toevoegen. Om het 2.4 AP over te nemen indien verbonden. Zodat zelky 5hz AP kan hosten.
- accesspoint login.
Ik wil een ldap toegang systeem om toegang te geven tot de verschillende services. Ik heb een mpd client om volledig via een webgui direct de muziek queue en de muziek bibliotheek aan te spreken. Maar deze heeft geen login.
Ook wil ik mensen toegang geven tot nextcloud.
Waar ze content kunnen uploaden.
- AI blogger
Ik denk dat ik hugo ga gebruiken om de main website op te zetten. Omdat dat volledig text base is. Zijn er geen rare beren op de weg die via een gui gedaan moeten worden.
Zelky kan een zeer licht llm draaien. Maar voor blog post en bluesky berichten heb je toch internet nodig dus dat kan indien online.
Misschien kan zelky af en toe iets zeggen indien offline en een gebruiker had interactie met zelky.
## brace for impact.
Zelky sd kaart 128g is helemaal vol met docker images en muziek maar yuke heeft bijna 128g vrij. Ik schaf een grote usb stick met ventoy en hou die uptodate. (Bestaat daar al een systeem voor?)
Tevens niet alles boot via ventoy dus ik ga een webgui maken die dd aanspreekt om een onbekende! Drive kan flashen.
Volgens mij kan je voor docker een local service maken die images host. Dus met dat en een volledige "dvd" van debian kom je een heel eind.
En met 128 gig en nog een usb stick kom je ook ver. Alleen gebruiken dingen zoals wordpress nextcloud en nextcloud. Apps en niet included integraties.

Anyway dit is de end van mijn writeup.
Ik heb niet direct hulp nodig. Veel is herhalen van kennis. Misschien voor mastastic. En hoe met een minimaal system AI kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB-0bIw3KpdtYgs_w9Z7XbVnk1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q33ZDO0s974rjtRc5PmQ94fF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KrTfjtGyrAqTYe4qYPiY55KLEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIoFJKFKwn6UsVmbaZWWPHB0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyXuos0W6RNm5AzdrJ49if2sX-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyH7096zhLOARfiB88x97dNN.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: zelky my pi cluster up for more than 30 hours on a battery pack.

>.< >.< >.< >.<