Vereenvoudigen smart home configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-03 07:05
Ik heb een smart home configuratie waarin home assistant draait op een RPI4. daarnaast gebruik ik een SLZB-06 radio die voor matter is ingesteld. Om dit te laten werken, gebruik ik de volgende containers: OpenThread Border Router en MatterBridge.

In de juiste configuratie was deze setup te gebruiken om mijn (matter) jaloezieen aan te sturen. Helaas is e.e.a. nogal foutgevoelig, en wil ik de configuratie versimpelen.

Ik heb recent een soundbar gekocht (Samsung Q990F), deze kan ook als Matter Hub fungeren. Het is me niet helemaal duidelijk welke componenten deze in mijn huidige configuratie kan vervangen. Ik denk dat de soundbar de functie van d MatterBridge container kan vervangen, en mogelijk ook de slzb-06 radio.

Iemand ervaring hiermee, die een stukje duiding kan geven hierover?

Alle reacties

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
Omdat dit onnodig complex is om uit te leggen ga ik expres een poging wagen. Matter is het protocol. Deze communiceert via Wi-Fi of Thread. Je geeft het niet aan, maar met de gebruikte apparatuur neem ik aan dat jouw motoren van de jaloezieën dus Thread zijn.

Thread communiceert via/met een Border router. In jouw geval is de SLZB-06 niet meer dan een antenne die via het netwerk gebruikt wordt door de OTBR 'app' binnen HA. De MatterBridge app gebruikt de gegevens uit jouw OTBR app om de apparaten bruikbaar te maken binnen HA (en eventueel te delen met andere Matter hub's).

De Soundbar heeft een Smartthings Hub functie. Dus Matter Hub. Maar heeft deze ook een Thread Border router in zich? Ik zocht op de Samsung NL site en daar melden ze alleen Zigbee.

Dus kan jij de boel vereenvoudigen?

Benodigd/aanname:
1. De soundbar moet Thread hebben
2. Smartthings moet jaloezieen ondersteunen (denk dat dit wel goed zit maar zeker weten doe ik het niet)
3. Smartthings moet een Matter Hub functie hebben (die delen van Matter apparaten mogelijk maakt richting HA)

Grote kans dat je bovenstaande wel werkend gaat krijgen. Maar je vraagt om een installatie te vereenvoudigen, terwijl je met dit idee dus de Smartthings app gaat toevoegen en het complexer maakt. Terwijl in de bestaande installatie je alleen in de HA omgeving blijft?

Niet dat ik het onnodig complex vind, ik heb zelf gekozen om via een Apple TV mijn Thread apparaten (ikea lampen, enz) te koppelen en dan te verbinden aan Homey.

En er gaat vast iemand verbeteringen melden op mijn stuk :)

• Piet400
Helder verhaal. bedankt voor de toelichting!
Ben het met je eens dat de toevoeging van SmartThings de configuratie waarschijnlijk niet vereenvoudigd.
Blijf voorlopig maar gewoon met de huidige configuratie werken.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
Matter staat nog in de kinderschoenen maar ik ben erg enthousiast. Vanuit mijn werk vooral bezig met Z-Wave en ik heb thuis dus nu een combi van Thread en Z-Wave.

De situatie waar jij mogelijk tegenaan gaat lopen is slecht bereik. Thread heeft een bedroevend bereik is mijn ervaring (voornamelijk Ikea apparaten), dus mocht je langzaam je smarthome willen uitbreiden dan kan het misschien wel handig zijn om nu toch je SmartThings integratie te gebruiken en dan later gewoon de motoren te resetten en dan koppelen aan de rest. Als het eenmaal draait via Smartthings merk je er niks van omdat het allemaal via je interne netwerk loopt.

• Piet400
bedankt voor de tip. ik zal er rekening mee houden.

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat het draaien van de verschillende containers in combinatie met home assistant redelijk bewerkelijk is. zo werkte m'n open thread border router niet goed, hij sloeg de configuratie niet op, waarschijnlijk door een onjuiste volume mapping. Ik heb hem verwijderd en probeer hem opnieuw te deployen, maar hij werkt vooralsnog niet.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Piet400 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:44:
bedankt voor de tip. ik zal er rekening mee houden.

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat het draaien van de verschillende containers in combinatie met home assistant redelijk bewerkelijk is. zo werkte m'n open thread border router niet goed, hij sloeg de configuratie niet op, waarschijnlijk door een onjuiste volume mapping. Ik heb hem verwijderd en probeer hem opnieuw te deployen, maar hij werkt vooralsnog niet.
Hoe draai je Home Assistant momenteel op je RPi4? Als je meer plug-and-play wilt, kan je ook Home Assistant Operating System draaien. Je bent beperkter, maar voor een smart home zijn de meest gebruikte containers wel beschikbaar als Apps (voorheen add-ons). Dan hoef je je geen zorgen te maken over volume mapping e.d.

• Piet400
Dat is inderdaad een optie die ik wel eens heb overwogen. Ik draai hem momenteel in een container, naast een heleboel andere containers. Volgens mij is HAOS eenvoudiger in gebruik, maar dan moet ik veel andere functionaliteit opgeven, vandaar dat ik dat (nog) niet heb gedaan.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Piet400 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:05:
Dat is inderdaad een optie die ik wel eens heb overwogen. Ik draai hem momenteel in een container, naast een heleboel andere containers. Volgens mij is HAOS eenvoudiger in gebruik, maar dan moet ik veel andere functionaliteit opgeven, vandaar dat ik dat (nog) niet heb gedaan.
dan zou ik je een pro-tip willen meegeven, installeer hasOS op je pi en koop voor de rest een mini pc. denk intel nuc (achtig), die zijn 2e hands echt voor bar weinig te koop als je op die nu dan iets als openmediavault installeert heb je daar genoeg power en mogelijkheden om data opslag te doen op een manier die niet per sé haalbaar was op een raspberry pi, terwijl je tegelijkertijd ook systeembronnen vrij maakt voor home asistant en de containers die je logischerwijs binnen homeasistant wilt houden (zoals : threadborder routers, en dingen die niet persé opslag nodig hebben zoals: adblockers. terwijl je voor iets als musicassistant op zijn minst ook externe opslag kunt mappen.
Pagina: 1